Fråga: Hur usel är kameran?

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av Kalven, 7 feb 2014.

  1. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Klart som fan att alla som vill sälja något överdriver lite. Kolla sonys reklam om Z1. Bruden hänger ut ur en cab som åker hyfsat fort och tar en bild som blir heeeelt perfekt, både utan rörelseoskärpa och perfekt exponering. Eller Nokias klassiker reklam om deras pureview kamera när dom cyklar, som i själva verket var en systemkamera monterad i en skåpbil. Man måste ju ha lite sunt förnuft när man köper saker och inte tro på allt dom säger. :P

    Jag håller med om att G2 an (original) inte fångade ögonblicket så bra. Min gamla HTC one gjorde dock det, men med den lilla grejen att bilderna vart sjukt obrukbara till annat än typ instagram. Gryniga, lila och inte för att tala om storleken. Det var likadant med min Xperia Z. As bra bilder ibland.. Men oftast på tok för suddiga eller för gryniga.
    Däremot när nu väl G2:an tar en skarp bild så blir den sjukt fin! Efter att ha rootat och lagt in kameramodden så är jag inte annat än nöjd. Blir riktigt skarpa bilder och hyfsat brusfria även i mörker.

    LG har en bit att ta sig upp till tex samsungs nivå. Men samtidigt så är samsung fortfarande ganska mycket dyrare. Så man får väl leva med att man måste modda både det sjuk fula utseendet på deras UI och att fixa kameran. I helhet tycker jag ändå att det är en jäkligt bra telefon i stort för det priset. Skulle tex aldrig mera gå ner till en telefon som har mindre batteri.
     
  2. Hankenstein

    Hankenstein Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 13
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 pro
    Telefon 3:
    Lenovo P2
    Platta:
    Ipad
    Hehe,, jodå, jag har en EOS 600D allt som oftast när jag kollar tennis, men ändå, hoppas kameran blir uppdaterad i 4.4 annars blir blocket 20 kr rikare
     
    djjokke gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ibland så gör ju kameran ett kanonjobb dock. Trav i skymning, sportläget och Google+ Auto awesome som gjorde panoramat... Och ibland är det omöjligt...
    [​IMG]
     
    gizero, MatsGF och Kryckan gillar detta.
  4. fikkser

    fikkser Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kameran är säkert bra i grunden, men mjukvaran är ju helt värdelös. Gillar inte brusreduceringen, prova fota potatismos under en ~40w lampa på kvällen, man ser inte ens att det är mat. Autofokuseringen är ett skämt, slutartiden är ett skämt, bildstabiliseringen är ett skämt. Kameran är ett skämt.

    När den lyckas ta bilder utan rörelseoskärpa som inte är utsmetade av brusreducering är den bättre än min gamla note 1, annars får den stryk på allt av noten, även i sämre ljus trots att noten saknar bildstabilisering.

    btw, vad är det för konstig vinjettering på hästpanoramat?
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Något hyss som Auto Awesome lagt på, originalbilderna är betydligt skarpare än så och inget sådant.
     
  6. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Har inge problem med att ta bilder på stillastående objekt oavsett belysning. Tog tre bilder under olika ljusförhållanden, svårt att säga exakt då jag har en energisnållampa i dimmern, men runt 60W, 40W och 20W eller så. Och man ser klart och tydligt att det är mat (speciellt potatismosen jag gjorde åt dig ;) ). Den optiska bildstabiliseringen fungerar hur bra som helst, på andra telefoner brukar jag köra burst med 5 bilder för att oftast är i alla fall en utav dem inte suddiga, med G2 så får jag bara suddiga bilder om jag själv gjort något dumt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Kryckan gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur är kameran med Kitkat-uppdateringen? Den läckta eller vad som nu finns.

    Kanske blir med G2 om ett byte går vägen men enl. vad man läst så är kameran riktigt dålig vad gäller rörliga motiv.
     
  8. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Kameran använder lång slutartid för att få in mera ljus, detta ger rörelseoskärpa jämfört med andra telefoner som använder hög ISO, vilket ger mera brus. Om man använder Ögonblicksfångaren så kan man ta bilder som är ungefär som 5S vid rörlighet i mörker. Däremot så är sökaren också beroende utav lång slutartid vilket ger ett laggigt intryck i kamerainterfacet. Fokusen har blivit lite snabbare, har ingen annan telefon att jämföra med, men runt 2-3s efter att du håller telefonen still i ganska mörkt.

    I ljusa miljöer är det inga problem med rörelse och OIS hjälper verkligen att inte man får suddiga bilder om man råkar flytta sig lite.
     
    Ascii gillar detta.
  9. gneter

    gneter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja lämnade in min för diverse fel som inte en återställning kunde lösa där tog ja även upp problemet med kameran dock så fick man till svar att de är inget fel på kameran, den inställningen har verkstan i allafall,
    Men ska reklamera telefonen ändå de håller inte LG , Första LG som min sambo och ja ägt de lär å bli den sista ,,, hellre lite brusiga bilder än suddiga ,, HTC one spinner på och med den kan vi fota barnen på , om dom inte sover för då funkar LG kanon .
     
    Ascii gillar detta.
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tack, jag behåller min HTC One :)







    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  11. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Det är inget "fel" på kameran sett från defekter. Utan det är inställningar och fysikens lagar. HTC One har färre pixlar på samma yta vilket resulterar i större pixlar, "Ultra Pixlar", som de så fint kallar det. De kan då ta in mera ljus under samma slutartid, därför kan de köra lägre slutartid och man får ljusare bilder men mindre detaljer. Tror även de har högre ISO än vad LG använder i sin kamera. Det som saknas i LG:s kamera är ett läge med hög ISO och lägre slutartid för rörelse i mörker.
     
    Kryckan och _z_ gillar detta.
  12. gneter

    gneter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Jo de förstår ja men de som gör oss besvikna är alla dessa bort förklaringar av varför ingen fix kommer för att åtgärda de problemet detta uppkom ju inte över en kväll, de går ju att åtgärda men de görs inte ,nu ska de fixas i nästa stora uppdatering istället, telefonen i säg håller världklass men inte kameran , eller så är de så enkelt att de faktiskt inte går med en simpel fix ,
     
  13. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Vilken nästa stora uppdatering? Har jag missat nåt som ska komma efter KitKat (som tydligen inte gör någon skillnad med kameran)?
     
  14. gneter

    gneter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    De var den ja menade ,,,
     
  15. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Typiskt, fick ju en förhoppning där en stund. :P
     
  16. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Här har jag LG G pro 2 som spelar in video med OIS. Och problemet som man ser är att den tappar focus och håller på och focuserar om vid videoinspelning till följd att det förstör hela videon.

    http://www.youtube.com/watch?v=b7TMt10YCMM&list=TL_Fbzh6eJqsHM1HoD4F-r--79q6uU5IgH
    titta från 7.18 minuter.

    Kameran är dålig på G2an. Jag är så missnöjd men struntar man in kameran så är telefonen i mitt tycke mycket bra och i det läget är jag extremt nöjd.
     
    Droid_269 gillar detta.
  17. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ingen skillnad efter uppdateringen?

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
    neddie gillar detta.
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Nej

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  19. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Typiskt... Jag hade möjlighet att känna lite på en G2:a igår (dock med spräckt kameralins) och den är ju verkligen en grym telefon. Hade hoppats på att kameran åtgärdats men det är väl bara att ställa in sig på att det inte kommer att ske.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  20. jimmyzolak

    jimmyzolak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ang fotografering på motiv i rörelse!

    Jag tog denna bild idag strax efter uppdateringen till kitkat.. vet inte om det är bättre än innan men jag är iaf jättenöjd med kameran.. bra upplösning och närgräns... här cykar min 5åriga grabb så fort han kan...
     

    Bifogade filer:

    KozzY, Kryckan och Kalven gillar detta.