Problem: 2 frågor ang. små problem

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av Mr-F, 26 feb 2014.

  1. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Hej, jag har en Xperia Z1 som jag är väldigt nöjd med.
    Dock är det 2 saker jag behöver få hjälp med för att enligt mej förbättra upplevelsen & göra saker mindre omständigt.

    1) Jag har ett 64 GB minneskort som jag använder utöver internminnet. Dock har jag problem med att allt installeras på internminnet. Det ända jag kan välja att spara på minneskortet är bilder & filmer tagna via kameran. Allt jag lägger över manuellt från datorn via kabeln (så som ljudböcker & musik) lägger jag självklart på minneskortet. Men jag hittar inga inställningar på att överföra eller spara appar på minneskortet. Då har jag letat efter de i både mobilens menyer, samt inställningar & i Google Play. Nu börjar internminnet bli fullt, & jag får varningsmeddelanden hela tiden. Minneskortet är knappt belastat, & har mycket minne kvar att använda.

    Någon som har samma problem, eller känner till det?
    All hjälp & tips jag kan få skulle uppskattas.
    Jag kommer dessutom kontakta Sony Support om detta.


    2) Vid mindre överföringar till datorn använder jag Bluetooth för överföring av mestadels bilder.
    Problemet är att det inte går att skicka från min mobil till min datorn. Det går från min dator till min mobil, samt även till & från mellan andra mobiler & datorer.
    Jag tror att det beror på att den inte hittade drivrutiner till mobilen när jag la till den första gången som bluetooth enhet på datorn. Dock verkar det fungera med andra datorer. Jag kan som sagt skicka från min dator till min mobil, men inte tvärtom. Blir jobbigt när man måste överföra bilder & filmer från kameran till datorn. Normalt lägger det sej i en mapp under bilder i minneskortet. Men om man som jag gillar att modifiera & editera bilderna i efterhand med olika program, så måste man leta på telefonen i undermappar & system efter var bilderna sparats. Vilket blir både omständigt & jobbigt då jag använder flera olika program. Bilderna/Filmerna sparas därför på flera olika ställen på internminnet i systemmappen.

    Därför behöver jag er hjälp till att lösa även detta problem. Måste jag ha tag i en drivrutin? Eller är det något annat jag ska tänka på. Har inte haft liknande problem förut med tidigare mobiler. All hjälp & tips uppskattas. Någon som känner igen problemet?
    Kommer försöka kontakta Sony Support även här.


    Tacksam för svar i båda ärendena.
     
    Last edited: 26 feb 2014
  2. agerberg

    agerberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    kan tyvärr bara svara dig på den 1:a frågan du har och nej det går inte längre att installera appar på minneskortet, den möjligheten togs bort ifrån android för några versioner sedan.
    Enda sättet som jag hittat som gör det möjligt är att roota telefonen och använda sig av appar så som app2sd eller liknande för att få programmen installerade/flyttade till minneskortet.

    Se dessa länkar för information:
    http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z1-Z1s/Can-t-move-apps-to-sd-card/td-p/399787
    http://talk.sonymobile.com/t5/FAQ/Memory-in-Android-devices/m-p/348064/highlight/true#M8
     
  3. mangie

    mangie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Bluetooth ska fungera åt båda hållen med datorn. Men att diagnostisera problemet kan vara svårt utan en massa mer information. Men kanske någon mer här har haft liknande problem och kan ge tips/förslag? Men ett annat alternativ är att ladda upp de filer du vill överföra till en molntjänst t.ex Dropbox. Är nog lika smidigt så länge du har wifi eller tillräckligt med surfmängd.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
     
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Installera Sony PC companion, det borde åtgärda drivrutinsproblemet. :)
    http://www.sonymobile.com/se/software/phones/xperia-z1/

    Svar på första frågan: Tyvärr finns inget enkelt sätt att flytta appar från installationsminnet till SD-kortet.
    Det är en funktion jag också saknar, eftersom 64GB är betydligt mera att leka med än de 11,7GB man har till förfogande utan SD-kortet.