FroYo OTA [Nexus One]

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av ztargazer, 18 maj 2010.

  1. ztargazer

    ztargazer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Somliga har haft problem med den här klickningen, prova olika varianter. Du ska inte hålla dom nere.
     
  2. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för förklaringen!

    Då lade jag in den i rätt mapp dvs och enligt guiden så ska man alltså lägga in zip-filen (i zip-format) och jag gjorde exakt som den beskrev:

    Dvs: update.zip

    Men frågan är om Android verkligen kan rara upp filen i det där formatet? Måste man inte köra med vanlig mapp-fil istället för en komprimerad fil?

    Och är det nån som vet varför jag fastnade vid denna punkt?


    # Ladda hem den här filen: Android 2.2 (Det verkar som att Google dragit tillbaka nedladdningen av filen, se kommentarerna för den uppdateringen jag laddade ned samt använd på egen risk)
    # Döp om den till update.zip
    # Lägg den i roten på sdkortet
    # Stäng av telefonen
    # Håll inne volym-ned när du startar igång telefonen
    # Välj recovery
    # När varningstriangeln syns så håll nere volym-upp och powerknappen <--- Här fastnar jag.

    Jag ser android-ikonet men det händer ingenting när jag trycker på powerknapp och volym-upp

    Testade även att hålla bara inne i powerknapp men det händer ingenting heller

    Android-figuren laggade fast (så här hände 2 gånger för jag testade detta 2 gånger men båda gångerna laggade det)

    Nån som haft liknande problem? Finns det andra sätt att uppdatera (som inte kräver root dvs)
     
  3. inact_0052

    inact_0052 Guest

    Ja, du ska INTE packa upp filen innan du lägger den på minneskortet. Lägg den bara direkt i SD-kortet, strunta i termer som roten och så. När du öppnar SD-kortet på datorn så får du ju upp massa mappar och antagligen några cache-filer, lägg den bara där.

    Jag hade också lite problem med att hålla i powerknappen och sen volymen, men jag gjorde bara lite olika saker...t ex håll ner volym först och sen power, eller tvärtom, eller samtidigt. Nåt utav det kommer att fungera.
     
  4. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att den officiella OTAn är långt borta nu. Speciellt inte med tanke på att Steve Jobs har planer på att demonstrera iPhone 4.0 på måndag.
     
  5. Jonas88

    Jonas88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De väntar säkert tills dess för att stjäla uppmärksamhet från apple :P.
     
  6. Dreas

    Dreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hoppas jag med, det vore så jävla underbart och så jäva up yours Apple! :D
     
  7. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    längtar
     
  8. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  9. inact_0052

    inact_0052 Guest

  10. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag såg också det inlägget där nånstans förut men den har nog blivit raderat eller så får du kolla i varenda sida :)

    finns ju 7 sidor att kolla på om du går längst ner på sidan:P
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    845
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Sökmotorn hittar det inte så det är raderat i så fall, dvs det var falskt...
     
  12. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jao de e raderat tydligen... ni får följa tråden så ni får alla nya inlägg på mail! :)
     
  13. Holger

    Holger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gäller OTA nät i alla länder?

    Nu kan ju det här låta lite dumt, har inte haft min Nexus (ögonsten) så länge
    men har tack vare detta superrba forum lärt mig en massa.

    Är dock lite orolig över det här med OTA av FroYo, i swedroids nyhetsartikel
    nämner det att det kan ta några veckar innan den officiella uppdateringen kommer eftersom de måste komma överrens med mobiloperatörerna.
    Det är väl samma som med betal apps i market? De kom uppenbarligen inte överens med operatörerna (vad jag hört) och dessutom som är väl Nexusen inte officiellt släppt i Sverige och då kanske de inte kör en OTA här :(

    Ursäkta min paranojja...

    Och förresten, om jag ändå tänkt roota min nexus ska jag göra det efter eller innan FroYo uppdateringen? Och är det någon skillnad på OTA uppdateringens funktioner och den manuella uppdateringen eller är det samma grejj?

    Angenämt!:teeth:
    Holger
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag själv rootade nu i dagarna, för att när man väl låser upp bootloadern, så raderas allt på telefonen, och då tyckte jag det var lika bra att göra i anslutning med att jag skulle skaffa 2.2 (åtmindstonde den som finns ute nu).

    Tydligen är det så att när man rootar, så är det en rootad ROM man lägger in. Man kan inte bara ha kvar det som det är, och sedan bara skaffa "root".

    Dock finns det versioner som är väldigt lika orginal ROM med 2.2, utan massa hemmasnickrade trix som är otestade. :) Dock är det inte helt orginal, och därför går man miste om kommande OTA.

    DOCK, som alla säger, så går det fortare att lägga in sånt själv om man väl bara rootat.

    Hoppas detta ger lite svar på dina frågor.

    Skål då Holger!

    /Söder
     
  15. Korkenzieher

    Korkenzieher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad gäller OTA i Sverige i allmänhet lär det inte bli några problem, fungerade det första gången (update 1) lär det fungera den här gången också :)
     
  16. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    du går OTA så länge som du har kontakt med googles server (android.clients.google.com). Spelar ingen som helst roll vilken land du bor i. Du kan bo på månen så länge du har nät så du kommer åt android.clients.google.com.

    telefonen kollar nån gång om dagen efter update. Vill du kolla manuellt så kör du bara en checkin såhär i dialern: *#*#2432546#*#*

    förklaring:
    2=c
    4=h
    3=e
    2=c
    5=k
    4=i
    6=n
     
    Last edited: 10 jun 2010
  17. Christopher

    Christopher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  18. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    I 99% av fallen är det som du säger att man helt enkelt installerar en rootad rom. Det är dock fullt möjligt egentligen att "roota" en stock-rom utan att behöva installera om den genom att via recovery lägga dit su och liknande. Det kräver dock fortfarande en custom-recovery vilket kräver en upplåst bootloader på N1:an så skillnaden i princip är inte så stor.

    OTA-uppdateringarna är medvetet avstängda för att man inte ska förlora root. Finns egentligen inget som hindrar en från att ha dem kvar men installationen skulle faila då de är incremental så det finns inte så mycket vits. Som du sade är det snabbare att installera dem själv i alla fall. :)
     
  19. Patrik J

    Patrik J Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm.. anslutningsproblem eller ogiltig MMI kod.. verkar najs.
    Vad innebär detta??
     
  20. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Oj.. litet fel.. ska vara ett * på slutet oxå. .jag har nu redigerat posten. Du behöver inte trycka på ring utan koden "försvinner" när du skrivit klart den.