Problem: Femtedel av skärmen svarar inte - Hjälp

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av hild, 3 mar 2014.

  1. hild

    hild Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej kära medlemmar,

    Har tjuvläst här från och till men tänkte det var dags att registrera mig för lite hjälp.

    Igårkväll slutade telefonen plötsligt svara på fingersvep, varpå jag startade om den. Efter omstart flimmrade skärmen en del (horisontala sträck) för att sedan bli helt svart. Telefonen startar upp, ger ljud, svarar på de tjänsterna som går att remote-starta från samsung account (ring mobil, lås upp skärm osv). Idag när jag testade så fungerade skärmen, men ca 1/5 av skärmen svarar inte.

    Se vänligen bifogad bild

    [​IMG]

    Ovanstånde testades från Samsung-menyn (*#0*#) och jag har nu lyckats få påslaget skärmrotation så jag kan vrida skärmen fram o tillbaka när det behövs. Jag har också gjort en hard-reset men utan lycka :(
    Är det någon som har en idé om hur man kan kalibrera skärmen i Android 4.4.2?
    Vad tror ni har hänt? Som nämnt tidigare har jag inte tappat den, suttit på den, kastat eller på något vis gett den någon smäll :ehm:
    så förstår inte riktigt hur detta kan hända.. Heller inte haft den uppe snöiga/regniga kvällar när man promenerat med hunden...

    Ha det fint!
     
    Last edited: 3 mar 2014
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Har ingen aning, men finns det ingen yttre påverkan så är det bara till att skicka in telefonen för en garantireparation om du inte får några svar här förstås :)

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  3. hild

    hild Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känner mig helt 'clueless' med. Sätter mig på ett flyg till Thailand på söndag och är borta tre veckor, så tänkte lägga ner all tid och energi på att försöka lösa det själv, sista utvägen (efter resan) blir att skicka iväg telefonen för garantiärende då den är inköpt i mars förra året.
     
  4. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Troligen inget du kan lösa själv utan det är helt enkelt displayen som håller på att ge upp hoppet om livet :/

    Om du bor nära någon verkstad som utför garanti reperationer så är ditt bästa val att gå dit och snacka med dom och se om dom vill ta den i förtur :)
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tänk på att du har 2års garanti så du har gott om tid vad gäller den biten iallafall. Seg situation dock. Jag gissar på hårdvaran har tackat för kaffet.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro
     
  6. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Hade liknande problem med min lur, var dock ena sidan som inte svarade på tryck.

    Lämnade in min direkt till Samsungs service verkstad där skämbyte gjordes på ca 30 min (exklusive väntetid på min tur). Det låter som din skärm helt enkelt har gått sönder. Tror inte det finns nån möjlighet att kalibrera skärmen själv. Stort tips är att åka till service verkstan direkt. Ligger i kista på torshamnsgatan. Jag behövde inte ens ha kvitto med mej utan han sa att det är en så ny modell ändå så det behövs inte

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  7. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Sorry, antog visst att alla bor i Stockholm i mitt inlägg. Ber om ursäkt för det

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
     
  8. hild

    hild Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stab - jag kontaktade Samsungs tekniska support som hänvisade mig till Samsung Service. Dock, klanting som jag är antog jag att det var Samsung Service Points de menade. Så slog upp den som var närmast - Norrköping, där de sa att de var nya partners med Samsung och därför skulle på kurs nästa vecka och inte hade något hemma.. Jahopp...

    Vidare ringde jag till Linköping och det va minsann inga problem. Väl på plats, så hade han inte fattat att det gällde ett garantiärende, så fick ringa Samsung på plats där de förklarade att det endast fanns Samsung Service i Stockholm, Ljungby och Malmö. Dock var killen i Linköping snäll och bytte skärmen under samtalet till en ny o vips fungerade hela skärmen. Dock åkte jag muttrande hem med min trasiga då jag inte hinner skicka den och få den i retur innan avresa till Thailand på söndag..
     
  9. torbear

    torbear Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Kan vara jag som är trög nu, men du fick alltså skärmen bytt trots allt?
     
  10. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Kanske, jag tolkar det som att antingen säljaren ptovade en ny skärm för att se om det fungerade; vilket det gjorde. Eller att han bytade skärmen men så fick han åka hem med det gamla och typ betalat någon avgift ellrr något.

    Sounds strange to me...

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  11. hild

    hild Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Han var snäll och bytte den under tiden jag hade Samsung Supporten i luren när jag var i butiken, så jag kunde utesluta senaste uppdateringen av Kit Kat samt andra program som hade installerats i närtiden.
    Det var precis innan stängningstid så han i butiken hade inget annat planerat utan testade med en ny skärm, bekräftade att hela skärmen fungerade som den skulle i Kit Kat och sen bytte tillbaka till den gamla - då telefonen måste in till Stockholmsbutiken för 'garantiärende'. Känns lite onödigt att pynta ~1500:- för ett skärmbyte när man kan få det på garantin.
     
  12. torbear

    torbear Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Då förstår jag.