Problem: Rödlila färgstick på bilder tagna medOne

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Lugnofin, 15 sept 2013.

  1. nicklas_718

    nicklas_718 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tack för all info i tråden!
    Lämnade in min One till Phonehouse och de skickade vidare den till Telecare. Fick en ny enhet tillbaka och allt som allt tog det ca 2 veckor.
     
  2. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Många här som har skickat in och fått kameran utbytt?

    Har inte orkat skicka in skiten än. Men ska väl det. Går ju för fan inte ens fota i skumt rum men lampan på utan att få lila i kanterna. Och värre och värre blir det ju längre man har kameran igång. Suck.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  3. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Min kamera blev värre efter sista uppdateringen. I början brydde jag mig inte alls om kameran, men nu efter att ha haft min H1 ett tag så saknar jag en hyfsad mobilkamera. Börjar bli riktigt trött på detta då bilderna blir skit! Synd på en annars suverän mobil, men snart blir det nog en ny om inte kitkat gör underverk vilket jag tvivlar på...

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  4. Ruggedmen

    Ruggedmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har också problem där kameran får en nyans av lila. Blir deltaservice om/när jag lämnar in den. Byter dom alltid bakluckan för detta ärende? Då gör det inte så värst mycket om man sliter lite extra på baksidan.
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det finns åtminstone en video på Youtube som jag har sett där H1an monteras isär. Det är ett jävla meck med värmning på sidorna för att mjuka upp limmet vilket tar lång tid. Sedan är det inte helt säkert att det går att återanvända baksidan i alla fall. Jag misstänker nu att verkstaden i Polen helt enkelt bryter upp lurarna med våld för att spara tid och istället sätter på nya höljen eftersom det gamla blir skadat när man fixar kameraproblemet. Det lär inte vara enbart kameran som byts då problemet också lär bero på för dålig värmeisolering mellan kamera och cpu i de lurar som har problem.
    Hela min utsida inklusive knappar var bytta vilket fick mig att tro att jag fått en ny telefon. Detta verkar vid närmare efterforskning vara svårt (enligt vissa p g a att jag har samma IMEI och serienummer som tidigare) så det kan vara så att moderkortet behållits.
     
  6. BlondieGbg

    BlondieGbg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nvidia Shield 2015 16gb
    Har också känt att detta problemet har eskalerat på senare tid, tog just denna bilden i ett relativt upplyst rum. Som många sagt är det värst i kanterna, det ser även mycket värre ut på mobilen än på datorn?

    Får väll bli att knalla in på Tele2 och lämna in den, hoppas det inte blir något strul bara.

    [​IMG]
     
  7. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Hej,


    Är det någon här som lämnat in sin enhet för garantiärende med det här kameraproblemet och fått det avvisat?

    Vill lämna in min enhet och har pratat med phonehouse där jag köpt den. De vill ha den skickad till phonhouse i Sthlm. Ifall det inte är ett garantiärende så får jag stå för underskökningsavgiften på 300kr. Jag tycker att det utan tvekan är ett fabrikationsfel för om man jämför mina foton mot kompisens ONE så är det stor skillnad. Men jag kan ju tänka mig att bilderna ser bra ut när phonehouse testar den då de lär ha bra belysning i sin verkstad och att telefonen är nystartad och därmed kall. Och då framträder inte problemet.
    Jag är lite tveksam på om man ska skicka den eller leva med det här tråkiga fenomenet...
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om du är noga med att beskriva under vilka förhållanden som kameran uppträder konstigt så tror jag nog att verkstaden försöker återskapa det så gott det går. Berätta om kall vs varm och beslysning och så vidare!
     
  9. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Ja jag får göra det. Har funderat och tagit beslutet att skicka in den. Håller tummarna för en helt ny enhet i retur så som ni andra har fått :)
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    När jag fick tillbaks min trodde jag först att det var en helt ny lur. Allt på utsidan var nytt. Baksida, display, knappar och högtalargaller.
    Dessutom sitter allt ihop med bättre passning.
    Vid närmare undersökning kan det ha varit så att innanmätet förutom de bytta kameradelarna och kylningen kan vara detsamma som tidigare. Jag fabriksåterställde innan jag skickade in så det är svårt att säga, men IMEI och serienummer är samma.
    Egentligen är det bra om det skulle vara den gamla luren som är fixad, för i så fall löper man MINDRE risk att få en ny där samma problem så småningom dyker upp!
    Det är nu ett bra tag sedan och kameran har inga som helst tendenser att vara dålig!
     
  11. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Min vän har samma problem, men för henne hjälper det att trycka på skärmen eller att ta bilderna med blixt.
     
  12. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är detta ett problem som kommer med tiden, eller finns det från fabrik? Hade inte problemet på min första one, och inte heller på min andra (garantitelefon, annat fel) så fundera på om det kanske kommer dyka upp?


    Skickas från min iPad via Tapatalk
     
  13. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Med senaste mjukvaran eller näst senaste så gömde de felet skapligt i de telefoner som har det. Men vet man vad man ska titta efter så märks det. I mitt fall har det blivit värre med tiden. Efter ett halvår är kameran i stort sett oanvändbar efter 5 sekunder.

    Har inte orkat skicka in den.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  14. BlondieGbg

    BlondieGbg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nvidia Shield 2015 16gb
    Har skickat in min nu för detta problemet och den ska vara på väg mot Deltaservice i Åkarp, hoppas de kan lösa problemet och inte skyller på någon repa på baksidan. Uppdaterar när jag fått besked.
     
  15. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Jag skickade in min lur i måndags efter att jag hittat denna tråd. Hade levt med problemet annars. Men tanken att få en helt ny lur utan repor fick mig att vilja testa. Nu är en helt ny enhet påväg till mig.. Lite tack vare trådskaparen! Tack ska du ha! :)
     
  16. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Fick tillbaka min igår efter 3 veckor på "reparation".
    Den hade skickats från NetOnNet till Deltaservice och sedan vidare till polen enligt kvittot...

    Tror ni dom hade fixat det? Nope!
    Allt som var gjort var byte av skalet som jag ville ha gjort mot betalning och sedan hade dom gjort en firmware-update.
    Detta betalade jag 1500kr för och fick då nu tillbaka den med exakt samma problem. Känns nästan värre tom!

    Detta är helt jävla sjukt. Skrev ett långt mail till NetOnNet och HTC och frågade hur vi ska gå tillväga här näst.

    PS: Det stod också att detta inte var ett garantiärende... så jag fick alltså betala för att fixa kameran. Hur kan det inte vara garanti? Såg dom att jag hade tappskada i skalet och tänkte att "ok han har tappat den, därför kameran är kass"?
     
    Last edited: 19 mar 2014
  17. dadilydoo

    dadilydoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Nexus 5
    yarryarr

    Japp, det är exakt så det går till. Jag jobbar som användarstöd åt en av de större datortillverkarnas support och kan intyga att om det är skador på enheten som eventuellt kan vara orsaken till det felanmälda problemet så får kunden stå för det.

    Av den anledningen vågar inte jag skicka in min One med spräckt display och rödsticksproblem. 1500:- är alldeles för mycket om man jämför med nypris på en telefon. Med den praxisen känns det, hur fult det än må vara, mer värt att ta ut en ny på drulle.
     
  18. cam_neely

    cam_neely Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Google Nexus 6P
    Platta:
    Sony Xperia Z4 Tablet
    Platta 2:
    Nexus 10
    Övrigt:
    Shield TV x2, CC with GTV x2, Huawei Watch,Google Home x10
    Jag hade ett stort hack i övre kanten. Skickade in min till Telenor och fick allt bytt alt. Ny telefon.

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk
     
  19. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Väldigt fult gjort av dom iaf, med tanke på att detta problemet är allmänt känt vid det här laget och dom vet lika väl som jag att en tappskada inte har något med det att göra.
    Dom har fått in tusentals telefoner med samma problem över hela världen.
     
  20. BlondieGbg

    BlondieGbg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nvidia Shield 2015 16gb
    Fick efter två veckor eller så en ny mobil som så många har beskrivit, mycket nöjd med hur Tele2 hanterade mitt ärende :)