Problem: Autocomplete triggas av mellanslag!

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Bo_B, 10 mar 2014.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har skaffat en S4Mini för några dagar sedan. Håller på och ställer in den för mina behov.
    Idag upptäckte jag att den här funktionen som föreslår ord medan man skriver texter har ändrats sedan min Galaxy S2.
    Numera så verkar den acceptera förslaget man fått ifall man trycker mellanslag! Och det gör man ju i slutet av alla ord i en mening....

    Hur 17 kan man då skriva något om alla förslag från telefonen är fel och man skrivit rätt själv? Så snart man avslutar ordet med mellanslag så ändras det.
    Exempel:
    Jag skrev "eldningsplatsen" för att beskriva vart jag släpat avhuggna grenar, men när jag slog in mellanslag så blev det eldningsolja i stället!!!!
    Och "grantoppen" blev "gran toppen" (alltså särskrivning!!!).

    Hur kan man få det att bli som förut, dvs man klickar på det förslag man vill använda, annars skriver man själv?
     
  2. goffemannen

    goffemannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det ska gå att stänga av i inställningarna för tangentbordet. Gå till ett fält där du kan skriva så du får upp tangentbordet. Sen kommer det upp nere till vänster en ikon(kugghjul). tryck på den, sen ska de finnas där.


    Så är det iaf på min S4
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jo men då försvinner även förslagen.
    Optionen heter "Predictive text" på min S4Mini (jag använder Engelska som grundspråk, men har svenskt tangentbord).

    Jag använder detta på min S2 för att snabbare skriva meddelanden eftersom det ofta är en hel rad av ord som är rätta förslag. Men då får jag tappa på förslaget för att det skall användas.
    Nu blir det det förslag som telefonen tycker är bäst som alltid används så snart som man trycker mellanslaget innan nästa ord....

    Jag vill bara stänga av att mellanslag skall acceptera ordet som föreslagits.

    Kan tillägga att min fru har fått en begagnad iPhone 3S när hon pensionerades, hade tidigare en sån där minimal Experia. Och i iPhone är det också så här att mellanslag aktiverar förslaget på ord....
    Samsung har alltså knyckt en Apple-funktion som driver användarna till vansinne. :(
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du inte är nöjd med förslaget så tryck Radera-tangenten en gång innan du gör något annat. Då växlar den tillbaka till det du faktiskt skrev. Åtminstone funkar det så på min Galaxy Nexus.
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Eller installera ett mer funktionellt men fulare tangentbord, SwiftKey.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro
     
  6. Toja60

    Toja60 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2014
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är det så att du har i inställningarna även "Ersätt automatiskt" påslagen?
    Stäng av det om du har det, då får du det du skriver, eller det du väljer som föreslås.
    Automatiskt mellanslag är bra också i detta.
     
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hittar inte dessa inställningar. Finns de under kugghjulet på tangentbordet (det är där jag inte hittar) eller nån annan stans???
    Under tangentbordets kugghjul har jag bara "Predictive text" och om jag slår av den så finns inte längre några förslag.
    Men inget angående mellanslaget eller "ersätt automatiskt"
     
  8. Toja60

    Toja60 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2014
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kan ju vara så då att S4 mini inte har denna funktion, jag har inte använt mini, kanske någon annan kan svara bättre ... sorry