Diskussion: Batteriförbrukning

Diskussion i 'Xperia V' startad av SpHenk, 13 apr 2013.

  1. braxen11

    braxen11 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är telefonen det är fel på! Jag har samma fel på min som jag dock inte använder längre,för att den är oanvändbar! Med originalbatteriet stängs den av med 20% kvar med guldbatteriet stängs den av med ca 37% kvar o när man försöker starta den har den 0% kvar! Detta tillsammans med egna avstängningar mm gör xperia v obrukbar för mig!
     
  2. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    När jag har originalbatteriet i räcker batteriet i mellan 3 - 4 dagar och "soppamätaren" minskar i jämn takt hela vägen. Men Kinabatteriet som ju ska ha avsevärt högre kapacitet, beter sig normalt, ner till ungefär 50% på 2 dygn, sen rasar det på några timmar (3-4) och därmed är ju batteriets totala kapacitet bara 2 dygn och det är ju knappast OK, med tanke på kapaciteten 2680 mAh.

    Med tanke på att mobilen fungerar helt normalt med originalbatteriet, är det väl knappast mobilen det är fel på... Eller är det nåt jag inte förstått?
     
  3. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Batterier har något som kallas inre resistans som ökar när energin i batteriet laddas ur, och den inre resistansen är det som gör att spänningen sjunker när man belastar batteriet (drar ström från det).
    Den inre resistansen sjunker ganska linjärt i början, kanske de första 60-80 procenten beroende på batterikvalite, och sen accelererar ökningen så på slutet sjunker spänningen under last ganska mycket. Till slut blir resistansen så hög att när man belastar batteriet så sjunker spänningen så mycket att systemet inte fungerar, även om det faktiskt finns energi kvar i batteriet.
    Kvalitetsbatterier är "linjära" längre än billiga kina-batterier, så även om ett kina-batteri innehåller mer energi så kan man inte använda allt, den inre resistansen ökar snabbare och det gör att för systemet så är batteriet oanvändbart fortare. Detta är troligen anledningen till att ditt kina-batteri beter sig som det gör.

    Den här inre resistanskurvan är anledningen till att batteriindikeringen blir bättre efter några cykler då systemet har lärt sig hur kurvan för just det batteriet ser ut. Kurvan är olika för alla batterier, även för batterier av samma märke tillverkade samtidigt.
     
    Musher och rollemolle gillar detta.
  4. Stogge

    Stogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sedan man fick 4.3 så drar det 2% i batteri bara för uppstarten.. Och om man ansluter telefonen till SUS så drar den mellan 2-4% procent. Och igår så kortslöt telefonen min dator och displayen på luren visade all sköns färger..... Tur nog så funkar både dator och telefon. Men det var lite skumt att telefonen kunde kortsluta både dator och sig själv..
     
  5. rollemolle

    rollemolle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @cola

    Tusen tack för det utförliga svaret!!! Då vet jag också bättre hur jag ska argumentera med "Ali-express" om/när dom väl svarar på mitt mail...

    Avvaktar lite till, för att se om Kina-batteriet kan prestera lite bättre efter några cykler till. Annars åker originalbatteriet in i mobilen igen...
     
  6. allfix

    allfix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2014
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    min telefon blev helt värdelös efter uppdatering till 4.3
    innan hade jag cirka 30%-40% kvar på kvällen när jag gick o la mej ca2300, efter uppdatering behov av laddning redan vid 1600, ingen ändring av användning eller appar igång..... alla batterisparsåtgärder igång..
    låter otroligt att få telefonen att hålla mer än ett dygn
     
  7. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag upplevde också att det var kass efter uppdateringen, men efter ett tag blev det faktiskt bättre!
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Min lur blev inte kass på batteriet p g a uppdateringen, däremot har den blivit mycket sämre sedan googles musik och filmtjänst släpptes i Sverige. Förstår inte varför? FÖrut kunde jag klämma ut runt 12 timmar eller mer. Men nu, det går med lite tur, över 5 timmar.
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Helt otroligt. På under 2 timmar har nu min lur använt nästan 60% av batteriet. Något är tok? Det började när google musik och videotjänst kom.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  10. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Samma här :ehm:
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Idag var det något bättre igen. Får hoppas problemet är över :-)

    Skickat från min LT25i via Tapatalk