Problem: Batteritid Kitkat. Udda?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av rse8935, 17 mar 2014.

  1. rse8935

    rse8935 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Känner att min batteritid blivit mycket sämmre på senaste tiden.
    Antingen inbillar jag mig eller så är det efter jag uppgraderat till KitKat.
    Idag dog telefonen innan jag slutat jobbet tex, då med fräsh factory reset för 3 dagar sedan. Gjorde en factory reset pga batteri problem. Tänkte det skulle hjälpa men så var inte fallet. Nu har jag provat att draina batteriet då jag märkte att batteri infon var åt helvete. Hade 9% och startade om så hade jag 2% sedan 1% men kunde köra en battery drainer app på 1% i 15 minuter.
    Funderar på att roota S4:an för första gången för att rensa battary stats.
    Har dock läst att en Android developer sagt att batterystats.bin inte har något med laddning osv att göra.
    Telefonen tar även onormalt lång tid på sig att ladda. Laddar med samsung orginal laddare (AC). Brukade ta ca 40 min att ladda fullt. Nu tar det 3-4 timmar.

    Har även läst att man ska draina batteriet och ladda det fullt innan man slår på telefonen.

    Någon som har några tips?:(
     
  2. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ditt batteri kan vara svullet, var är det tillverkat?

    Jag har läst att om batteriet kan snurra runt på en plan yta så är det svullet, så testa det.
     
  3. rse8935

    rse8935 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok, ska prova.

    Det är ett ganska nytt batteri. 3 månader.
     
  4. rse8935

    rse8935 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snurrar inte alls på ena sidan, snurrar lite på andra. Verkar inte vara svullet alls om man kollar på det.

    Samsung Orginal. Made in Korea
     
  5. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Made in korea, okej, vad står det mer ? Assembeld in ?

    Delarna kan göras i ett land, men sen verkar det som att själva batteriet sätts ihop i ett annat, så tolkar jag det iaf, när det tex kan stå made in korea, assembeld in Taiwan
     
  6. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Har också vart med om lite skumt med batteritid tycker jag, har fått konstiga reboots också. Står made in Korea assembled in Vietnam
     
  7. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det är till 99,99% batterierna tillverkade i Kina som sväller upp, står det mao made in korea assembled in china så är det inga problem. Självklart så kan alla batteriet vara defekta men det är batterierna som är "Made in China" som det är så mycket problem med.

    Gjorde du fabriksåterställning och ominstallerade apparna efter du installerade KitKat?
     
  8. rse8935

    rse8935 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar som att problemet löste sig när jag gjorde följande:

    1. Laddade ur batteriet
    2. Startade och krämade ur det sista
    3. Laddade batteriet fullt (telefon av).
    4. Startade telefonen
    5. ????
    6. Profit
     
  9. ixxe

    ixxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    .
    Glanceviewmk skapar wakelocks för mig sedan uppdateringen.

    (funktionen som gör att skärmen tänds när du för handen över telefonen)
     
  10. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Har du inte haft problem med batteriet innan KK så är det inte batteriet. Jag har fått sjukt sämre batteritid med KK.. Android System och OS drar mycket mer jämfört med förut. Avinstallerat Skype men det hjälpte inte. Igår hade Watchon som jag fö inte använt på veckor dragit 65% o_O:eek:

    Google har själva sagt att det är något med camera..nåt nåt som ger wakelocks och vissa drabbas vissa inte. Fabriksåterställning hjälper inte alltid så bara o vänta på fix. :(

    USELT!! Så less på ständiga Batteriproblem med android. Haft dom med HTC, Sony och nu Samsung och det är inte handhavande fel. Skit OS känns det som ibland som alltid har detta återkommande problem... ur ingenstans dyker batteri-drain problemen upp och man kan inte gå tillbaka till 4.3 utan o lägga ner tid o möda.

    (Snart ska väl nån komma o säga att de aldrig nånsin haft problem med Android eller Samsung för den delen):sealed:
     
    Last edited: 18 mar 2014
  11. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Jo batteritiden har blivit sämre... buggar kommer alltid att finnas. Tyvärr...hoppas nu bara google fixar snabbt detta. Apple produkterna har också haft likande fel/buggar, men har kommit relativt snabbt en fixa till det sedan. Så sånt här händer och blir synligare nu när mer användaren har kommit över till KitKat. Och detta är väl inte en "samsung bug" utan android(google) så man skall inte skylla på dem. Troligen är problemet hos alla firmor som kört upp till KitKat. Hur synligt det är, är en annan sak.

    Men man får nu hoppas att de fixar problemet snabbt!
     
  12. Letalis

    Letalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Uppdaterade min telefon till 4.4 när det blev möjligt och senaste veckan så har jag knappt klarat 8 timmar.
    Det verkar inte bli någon skillnad på om jag använder telefonen eller om den bara ligger.
    I måndags så talade jag i telefon i ca 3 timmar totalt på hela dagen och hade vid 17 tiden 5% kvar.
    Idag så talade jag ca 30 min i telefon och hade 11% kvar vid 17 tiden.

    Jag laddar telefonen varje natt så när den tas ifrån laddaren så är klockan 06:45 och 100%.

    Gjorde en uppgradering och sedan fabriksåterställning så det inte skulle bli några konstigheter.
     
  13. Leander

    Leander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade också problem med batteritiden efter uppdatering plus återställning.

    För min del löste det sig med en vad det nu kallas reboot där du håller in volym upp+hemknapp+power tills den startar om.

    Testa, det skadar ingenting!
     
  14. darkly

    darkly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem sedan 4.4 och blir snart galen på det, räcker en halv dag(ca 8t) under normalt användande i motsats till innan då det räckte 24t+.
     
  15. Bopper

    Bopper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2013
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag gjorde ingen fabriksåterställning, men efter några dagar startade jag om den och efter det är batteritiden helt ok igen.
     
  16. darkly

    darkly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Irriterande att vissa kan fixa det med en omstart medans en annan har startat om den ett tiotal ggr på raken, låtit den legat utan batteri ett tag, låtit batteriet laddat ur helt osv men inget hjälper.
     
  17. Wohn

    Wohn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    En annan sak som också visar sig fungera är att ta backup och återställa den, och sedan ta ner kitkat igen. Själv hoppas ja samsung fixar de i nästa uppdatering

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  18. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    4.4.3 är på kommande vad jag läste...dock vet jag inte när SGS4 får den. (hoppas 4.4.3 fixar problemen)
    Jag kör själv 4.4.3 Google edition och har "problem" med batteri tiden. 4.3 var betydligt bättre...
     
  19. darkly

    darkly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    fixat

    Jag fick mitt batteri bytt gratis i nov/dec pga det där snurrande Kinabatteriet så det jag hade var relativt nytt.
    Igår åkte jag och köpte ett nytt från Kjell o Co fast det tog emot då jag tycker att ett batteri ska räcka i mer än ett halvår men nu är min batteritid tillbaka igen. Ligger på 18t+ och 33% kvar under normal användning nu.
    Antingen gör jag väl nåt fel i bruket av mina batterier eller så är deras batterier av sämre kvalitet.
    Köpte iaf ett batteri av annan tillverkare som Kjell har och hoppas att det håller mer än 6mån (använder iaf inte NFC som man fick prioritera bort med det batteriet).

    Kul att jag gjorde en helt onödigt fabriksåterställning och tappade ett gäng kontakter och alla appars inställningar då.