Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ten-four. Kör på den tidigare lösningen då, funkade ju bra.

    Puh, du är min ledsagare i Tasker-djungeln så tvekar på att jag kommer på någon egen lösning för något. Försökt pilla själv men det är verkligen en app man måste sätta sig in i rejält för att först förstå den och sen förstå hur man kan utnyttja den på bästa sätt.

    Underbar app dock, finns ju knappt några begränsningar.

    Men du ska ha tack igen som vanligt.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det är bara att leka när du har tid över på under någon bilresa eller liknande. Var försiktigt om du använder root dock. Som sagt, det är inte mycket i Tasker som kräver root och det krävs alltså sällan.

    Fundera på vad du behöver och sedan försöker du lösa det med Tasker. Om man kommer på något gör man ofta någon enkel lösning som funkar och sedan vidareutvecklar man den och så blir hela projektet lite mer avancerat än önskat. Ett exempel är en födelsedagspåminnare som kollar kontakter som fyller år och visar en notifikation om någon gör det. Jag fick det att funka med kanske 14-15 actions men det funkade bara för en kontakt. Jag vidareutvecklade det lite och nu är tasken 91 actions, funkar för N stycken kontakter som fyller år samtidigt, beräknar åldern på den som fyller år samt visar en knapp för att skicka ett sms om kontakten har ett privat mobilnummer. Ett enkelt projekt blev ett lite mer avancerat projekt, men man lärde sig en hel del under tiden som man kan utbyttja i andra projekt :)

    Så lek på! Får du problem är det ju bara att höra av sig här!
     
    Marooned gillar detta.
  3. zaxie

    zaxie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Tre / Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre / Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Platta:
    Remarkable 2
    Platta 2:
    Samsung S4 Tab
    Någon som vet ifall tasker kan styra låsmekanismen i Go locker? Idag så vill jag låsa telefonen när jag lämnar hemmet. Fungerar bra med samsung/stock men har inte fått go locker att fungera. Någon som vet nått?

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  4. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nu har plötsligt en av mina Tasks slutat fungera, den som känner av med cell near om jag är hemma. Alla andra fungerar, jag har återställt den via backup, återställt hela appen via tb, startat om telefonen. Ingenting fungerar, why?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  5. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Det kan vara ändringar på telemasten, ta bort contexten och lägg till den igen med ny sökning.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
     
  6. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ska testa när jag kommer hem

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  7. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hur länge jag än väntade hittade den bara en mast där jag tidigare hade tiotals, sket i den och gjorde en location context istället

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  8. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Precis som för googleye har min @Home task slutat att fungera. I går hörde jag hur telefonen började låsa/låsa upp Lock pattern. Den höll på i flera minuter med detta. Startade om telefonen men nu fungerade inte lås upp delen av tasken trots att den var aktiv.

    Jag provade att söka efter fler master men ingen skillnad.
    Jag provade att skapa en ny @Home där den skulle låsa upp om jag var ansluten till mitt WiFi. Det har inte fungerat tidigare och ej heller denna gång. Provade då att skapa en tredje @Home med en location på 200m. Det stod att man skulle dubbla radien på det värde man fick upp vid positionering. Jag tiodubblade det och det fungerar ändå inte.

    Bort med de nya tasksen och tillbaka till originalet som tidigare har fungerat till viss del. Problemet var ju att den låste telefonen vid SMS och mail. Men ve och fasa, nu låser den telefonen även vid inkommande samtal!!! Satt och pillade i telefonen då det ringde och precis när jag svepte över skärmen för att svara så låste Tasker luren o_O

    Detta var nog droppen för Tasker. Det verkar inte kompatibelt med Sonys mjukvara. Då @Home fungerat har det varit underbart, men frustrationen är för mycket nu och detta var den enda funktion som jag inte kan få Sonys egen SmartConnect att göra.
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag rekommenderar AutoLocation om du har 4.3+ samt använder Google Now eller någon annan app som regelbundet uppdaterar din position.

    Man kan ju göra annat med Tasker än att inaktivera och aktivera låsskärmen ;) Jag vet att folk har haft problem med att Keyguard inte funkar som det ska, speciellt i kombination med locationcontexts. Men problemen med att skärmen låser sig vid inkommande samtal låter konstigt. Ta en titt i tipstråden och se om du får några idéer. Länk finns i min signatur :)
     
  10. burton666

    burton666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan någon hjälpa mig med ett tasker-problem.

    Jag har en task som kör http get mot en auktions-lista, listan ändras lite då och då och kan innehålla 0 poster eller fler.

    Jag har kört search/replace på variablen som innehåller datan och har då auktionerna som jag vill ha samt priserna i variablerna: %item och %price.

    Finns det fyra auktioner på listan så används altså %item1-4 samt %price1-4.

    Jag vill köra tasken med typ en timmes mellanrum för att kolla om något har hänt med auktionerna/priserna och visa det i statusbar:en.

    Jag kan ju manuellt lägga in en notification på dom men jag vet ju aldrig hur många auktioner det är i förväg. Jag vet att jag även kan använda mig av %item(#) för att få fram antal variabler med innehåll. Men jag förstår inte hur jag ska få ihop allt till en funktion.

    Jag vill altså visa något liknande i statusbaren om listan skulle inehålla 4 auktioner:
    Auktion: %item1 kostar nu %price1 kr
    Auktion: %item2 kostar nu %price2 kr
    Auktion: %item3 kostar nu %price3 kr
    Auktion: %item4 kostar nu %price4 kr
     
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    lassekongolassekongo nu fick jag äntligen ihop tasken jag ville som får skärmen att släckas efter en viss tid.

    Jävligt användbar för andra som mig, somnar till en film eller annat på plattan.

    1. Kolla så att Tasker är inställd som Enhetsadmin under inställningar/säkerhet/enhetsadministratör. Är inte boxen bredvid Tasker i tickad där så klicka i den.

    2. Gå in i Tasker och välja "Tasks"

    3. Tryck + och döp den till "Skärm Av" eller liknande. Välj sedan "Display" och "System Lock"

    4. Nu ska det stå "1. System Lock" i listan. Sedan måste en ikon för Tasken väljas. Tryck längst ner till höger på ikonen med prickar. Enklast är att ta "Built-in" och bara välja en lämplig ikon.

    5. Sedan när ikonen är vald återgår Tasker till listan där "1. System lock" står. Tryck på play knappen där för att kolla så skärmen verkligen släcks. Gör den det är Tasken färdig.

    6. Lägg till widget på skrivbordet och ta tasker och sedan "Task Timer" och den tid som önskas. OBS! Ta inte under 1 minut så du låser ute dig själv. Jag har min inställd på 2h.

    7. Klart. Vill man sedan ändra tiden så tryck bara på ikonen som är bredvid tiden på widgeten och välj önskad tid.

    0. När widgeten (tiden) är grön så är Tasken igång. (se bild)


    [​IMG]
     
    Last edited: 21 mar 2014
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vill att när jag tar bort laddaren på morgonen att den öppnar en app, men om laddaren inte har varit i så vill jag inte att Tasker ska öppna appen. Har jag gjort rätt inställningar?
    [​IMG]

    Tasken som det handlar om heter Väderleksrapport

    Skickat från min Nexus 4. Stavfel kan förekomma! Deal with it
     
    Last edited: 21 mar 2014
  13. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Ja, det bör vara rätt.

    Jag har en liknande profil. Där har jag lagt till if %BATT > 95. Då aktiveras tasken bara om batteriet har en nivå över 95%, dvs är laddat över natten.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
    jnsson gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter

    Vad är det för profil du har?


    Skickat från min iPad 2. Stavfel kan förekomma tack vare auto-correct
     
  15. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Min profil justerar vissa inställningar mellan angivna klockslag (natt) + laddning.

    För att gå tillbaka till standardinställningar använder jag if %BATT > 95%.

    Detta för att "garantera" att den laddats i flera timmar och det är morgon, och inställningarna ska gå tillbaka till de värden jag ställt in. Skulle jag inte satt if %BATT > 95% skulle inställningarna gått tillbaka även om jag bara laddat en skvätt på kvällen, fast jag inte lagt mig.

    Finns kanske andra (och bättre) sätt att lösa det på, men detta funkar bra för mig.

    I ditt fall kan du också leka med, när skärmen tänds mellan 07:00-10:00 så aktiveras vädret? Sätt sen en cooldown på 3h på profilen, så den inte aktiveras varje gång du tänder mellan 07:00-10:00.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter

    Hur aktiverar jag cooldown?


    Skickat från min iPad 2. Stavfel kan förekomma tack vare auto-correct
     
  17. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Håll inne på din profil, välj inställningar uppe till höger. I den menyn kan du välja "Cooldown", hur länge det måste dröja innan profilen kan aktiveras igen.
     
  18. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Finns det någon vänlig själ som använder både Tasker och Zooper Widget som kan hjälpa mig? Det är så att jag skulle vilja kunna enbart se status för Bluetooth, Flygplansläge och GPS i en Zooper Widget, men jag förstår inte hur jag ska få till detta med/i Tasker. Jag har försökt följa instruktioner som jag har hittat på XDA och andra ställen, men jag lyckas helt enkelt inte.
    Wifi- och Datastatus går att fixa enbart via Zooper men inte för ovannämnda funktioner, då måste tydligen Tasker användas om man inte rootar sin lur. Och jag vill helst inte roota min lur. Så, finns det någon som kan hjälpa mig med detta? :-) Och var snäll och länka mig inte till nåt annat forum, jag har nog sökt igenom de flesta. ;-P

    Tack på förhand.
     
  19. organs

    organs Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går att få tasker att säga hur lång tid det är kvar innan larmet ringer?
     
  20. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Snyggt blev det också :) Skriv gärna i tipstråden också!

    Det finns inbyggda variabler för dessa. De heter %AIR, %GPS och %BLUE. I Tasker måste du se till att uppdatera Zooper när det behövs. Du måste alltså skapa en profil som uppdaterar Zooper t.ex. när du tänder skärmen eller när du vill. En gång i timmen? En gång varannan timme?

    För att få variablerna att visas i Zooper väljer du i din task Plugin - Zooper Widiget. Sedan skriver du in variabelnamnet du vill använda i Zooper i det övre textfältet och det värde den ska innehålla i det undre fältet. Om du vill använda en variabel som heter gps i Zooper skriver du alltså gps i det övre fältet och %GPS i det undre. I Zooper ska du sedan lägga till en text med innehållet #Tgps#. Den kommer då visa om GPS:en är på eller av. #T...# anger i Zooper att det är en variabel från Tasker.

    Jag tror tyvärr inte det. Tasker är dålig när det gäller att göra saker i förväg. Det finns t.ex. inga bra metoder för att göra något en viss tid före ett kalenderevent såvitt jag vet.
     
    Marooned gillar detta.