Projekt: SeniorPlatta

Diskussion i 'Allmänt' startad av Noger, 26 mar 2014.

  1. Noger

    Noger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min 85-åriga mor börjar få svårt att komma ut och skulle behöva något som lättar upp vardagen, och underlättar omvärldskontakten. Eftersom hon aldrig använt en dator och har allmänt svårt med tekniska prylar tänkte jag försöka rigga upp en lättskött och robust surfplatta.
    I sin enklaste form kanske den bara kommer att användas som digital fotoram (fjärrstyrd) och klocka, men min förhoppning är att den kommer att användas för annat; “wordfeud”/”draw something” med barnbarnen, lösa melodikrysset, starta förvalda videofilmer/musik, enkel kommunikation mm.

    Kom med tips om hårdvara och bra applikationer!

    Plattan bör helst vara större än 8 tum, och robust. Den bör också ha kontaktlös laddning, gärna i en stadig docka/bordsställ (pill med microUSB går fetbort). Riktigt tangentbord skulle nog också vara ett plus (tror inte hon klarar mjukvarutangentbord). Enkla handgrepp för av/på, och volym vore bra.

    Gränssnittet måste vara så rent som möjligt, med ett fåtal stora ikoner för det som hon verkligen använder. Ginge det att fjärrstyra plattan vore det fantastiskt, då behöver hon bara lära sig hur man startar den. Resten sköter jag på distans. Irrelevanta notiser vore också skönt att slippa.
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Bättre med en riktig dator med stor skärm. Riktigt tangentbord får du på köpet.
     
  3. ZteBladeManiac

    ZteBladeManiac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    En Nexus 7 + Gränssnittet Easy Launcher. Den launchern är dock mer för telefoner. Men annars är denna, Smart Launcher 2, riktigt bra och min mindre teknologiska mor klarar av att hantera den perfekt.

    85 år är dock en väldigt gammal ålder. Har hon viljan kan hon säkert lära sig, det brukar vara där skon klämmer.

    Det kanske därför är vettigare med en mindre dator. Kanske en Chromebook som är tämligen lätt och lära sig.
     
  4. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Varför ska den vara mindre? Är väl helt fel, så stor som möjligt ska den vara.
     
  5. ZteBladeManiac

    ZteBladeManiac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    missa ordet "större än", så jag tyckte, och tänkte, 7" = 8" faktiskt. Men det var visserligen fel.

    10" Nexus i så fall + samma launchers.

    Tycker dock en Chromebook kanske är vettigare (visserligen skrämmer "aldrig använt en dator" upp ltie). Samt får hon inte de där apparna. Det är dock en väldigt enkelt operativ system att arbeta på, men bara för surfning i princip.

    Jag tycker surfplattor, särskilt Android är lite knepiga för äldre. Egentligen är iOS att föredra om man måste ha en surfplatta. Så kanske en Ipad mini. Tycker dock iOS blivit svårare nu än vad det var för några år sedan.

    Så om apparna är huvudfokusen (spela spel med barnbarnen).

    Surfplatta med tangentbord + vettig launcher (Smart Launcher).
    Ipad Mini.

    Tror ändå Ipad Mini är mer pedagogiskt än någon launcher för Android.

    85 år gammal är en svår ålder. Det är svårt att tipsa när man inte känner individen. Min mormor är runt 70, och hon är betydligt sämre tekniskt än min farmor som är närmare 80. Har en kompis vars mormor är närmare 90 och spelar Diablo 3. Det är väldigt olika.
     
  6. Noger

    Noger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, viljan är i det närmaste noll. Men jag hoppas kunna introducera detta stegvis. Hon provade dotterns iPad-mini senast, och provade några enkla spel med visst intresse. Om jag bara kan få henne att spela wordfeud eller något annat som aktiverar hjärnan/kreativiteten så känns det som en vinst.

    Första steget blir att hitta en lösning som inte "bara laddar ur sig helt mystiskt", dvs en enkel lösning för daglig laddning.

    Chromebook var annars ett bra tips.
    Jag vill bara se hur långt man kan komma med en vanlig platta först.
     
  7. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Big Launcher är ett hett tips:)
    Sedan kanske man kan sätta upp den så att skärmen tänds när du tar bort den från dockan. Sedan har den ingen låsskärmstid. På så vis slipper hon knepiga knappar. När hon inte använder den sätter hon tillbaka den i dockan och då släcks skärmen. Båda grejer kan du fixa med tasker:)
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hur skulle det vara lättare att klicka på en ikon på hemskärmen i Android än en ikon på hemskärmen på en iPad? Det är ingen som helst skillnad, man är inte tvingad att använda en launcher på Android.
     
  9. ZteBladeManiac

    ZteBladeManiac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu sträcker ju sig användandet betydligt längre än att klicka på ikoner, och bara ett sånt faktum att Android har en djungel av inställningar gör iOS betydligt tydligare. Du får mig att tro, mfm, att du aldrig någonsin använt en iOS-baserad enhet under en längre tid.

    Jag har flera individer i min bekantskap som är äldre, har funktionshinder (en i familjen med aschberger) eller är tekniskt inkompetent. Utifrån den upplevelsen kan jag nämna att dessa individer har valt iOS när jag låtit dom testat båda. Just pga interaktionsdesignen är tydligare i iOS än Android.

    Är det ett bättre operativsytem? Nej, för 8-9 av 10 personer skulle jag säga nej. Android har mycket mer möjligheter. Den lider dock lite av samma komplex som till exempel Linux gör på datormarknaden; den är inte lika pedagogisk som konkurrenterna Windows och Mac. Eller ens Chrome OS.

    Det har dock blivit mycket bättre med Android på bara dom sista 2-3 åren. Särskilt om man just implementerar Launchers som ger en ökad pedagogik.
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag har använt iPhone i 3 år, iPad touch innan dess och flertalet iPads och iPhones som inte är mina. Menyerna är mycket plottrigare och ologiska på iOS än på Android, det är fakta.

    Sen undrar jag vilka inställningar hans 85-åriga mamma ska in och fippla med?

    Min 95-åriga mormor kör Windows 7 på en stationär dator och en 5,5" Android-mobil, men hon har inte behövt hacka registret i Windows eller byta nätverksläge i Androiden.

    Att iOS skulle vara mycket lättare år 2014 är bara en myt (alternativt har den som förberett Android-enheten inte kompetens nog).
     
  11. Noger

    Noger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min mors interaktion ska helst begränsa sig till:
    1. Starta plattan
    2. "Klicka" på en ikon
    3. Använda applikationen hon just valde.

    Att låta laddningsstället styra on/off var en bra idé. Det enda hon behöver göra för att använda plattan är att lyfta den från stället. Vill hon använda den när den står i stället får hon lyfta den och sätta tillbaks den. Stänga av sig kan den göra själv efter viss tid av passivitet.

    Så frågeställningen kokar egentligen ned till:

    -Finns det någon Androidplatta med stabilt laddningsställ?
    -Kan man fjärrstyra en Android (installera appar, ändra inställningar, mm) ?

    Jag väljer nog bort iPad tillsvidare, då jag inte har någon själv...
     
  12. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag tror att Xperia tablet Z har ett najs laddställ:)
     
  13. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Fetstil på det viktiga;
    Har du något som helst bevis på att Android faktiskt har mer logiska och bättre ordnade menyer än iOS?

    Vidare är det väl antagligen där iOS anses lättare, man behöver faktiskt inte förbereda eller fixa något åt en oinsatt utan de klarar de oftast bra själva. Tror själv att iOS på många sätt är bättre för de oinsatta just av anledningen att Android på många vis är så pass mycket mer avancerat.
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är förstås bullshit att en vanlig 85-årig kvinna förstår allting på iOS och inte fattar någonting av Android. Skrattretande nativt att man inte skulle behöva hjälpa någon oteknisk att komma igång med iOS, steg 1 är att aktivera skiten med iTunes, vem som helst kan få huvudvärk för mindre. Nu är väl just det fixat, men det visar ändå att det bara är en myt att iOS har varit så lätt och enkelt.

    Matematiskt bevis? Nej, men det har du inte för motsatsen heller. Det var inte så länge sedan jag läste om någon som var besviken för han hade gått på myten att iOS skulle vara så mycket enklare när det inte alls var det.
     
  15. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig påstått att en vanlig 85-åring skulle förstå iOS bättre än Android. Personligen kan jag anse att iOS verkar enklare, vilket jag inte riktigt fick fram i förra inlägget.

    Med tanke på att du påstår att Android är enklare och mer logiskt uppbyggt kanske du skulle vilja ha lite bevis för det. Att jag ifrågasätter det behöver jag inte bevis för då jag inte riktigt påstår motsatsen.
     
  16. ZteBladeManiac

    ZteBladeManiac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hah blev ett jäkla tjafs i den här tråden.

    Mfm.. om vi utgår ifrån Noger's instruktioner:

    Processen på en iPhone:
    1. startknapp
    2. dra för att låsa upp (går att inaktivera)
    2. tryck på en ikon
    3. använda programmet

    samma process på en android i en stock launcher
    1. startknapp
    2. dra för att låsa upp (går att inaktivera)
    3. tryck på "app drawer"-menyn
    4. tryck på en ikon
    5. använda programmet

    Visserligen kan man dra alla appar så de ligger på enskilda flikar som på iOS. Men jag tror att eftersom det är så "by default" så är stegen lättare.

    Det finns bra launchers såsom "Smart Launcher" som har mest använda appar på startsidan, och sedan alla program sorterade i kategorier. Där man också kan gömma alla program som inte behövs.

    Detta tycker jag är lika pedagogiskt, om inte mer än iPhone, men Android i sitt vanliga utförande är inte det. Jag tror merparten håller med om att Android är lite knepigare.
     
  17. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Men behöver inte ens öppna app drawern. Man kan ställa in i play att allt man laddar ner hamnar på hemskärmen och sedan så kan man flytta ut de program man vill med. Man kan inte heller inaktivera slide to unlock på iOS som du skriver.

    En Tablet Z med tasker som släcker skärmen när den laddar och tänder när den inte laddar.

    Tablet Z är ju vattentät så det kanske är ett plus för henne.

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
    Last edited: 28 mar 2014
  18. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu pratades det om att anpassa surfplattan i fråga till en mindre teknisk kunnig person vilket bör ge:

    iPad:
    1. Lyft upp
    2. Tryck på stömknapp
    3. Slide-to-unlock (enl. Sweden2)
    4. Scrolla till rätt sida
    5. Starta app med klick
    6. Använd app

    Anpassad Android:
    1. Lyft upp
    2. Starta app med klick
    3. Använd app

    Jag har en Sony Tablet Z, den är riktigt trevlig, kan varmt rekommendera. Dessutom är strömknappen på den väldigt synlig (iom att den är rund och silverfärgad, dessutom kan man väcka den med dubbelknack på skärmen) om den nu skulle stänga av skärmen utan att vara i dockan...
     
  19. Noger

    Noger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips. Tablet Z ser riktigt bra ut, även om den kostar en del.
    Angående av/på så kanske det är bättre att lära henne använda vanliga knappen. Då kan ju plattan stå kvar i laddaren och fungera som fotoram/TV/mediaspelare (och tima ut efter en viss tid av inaktivitet).

    Det kan vara en bra dagsrutin: Slå på plattan och se om det dykt upp några nya foton (i slideshow eller Instagram).

    Någon som vet om man kan fjärrstyra en Andriodplatta, ungefär som windows fjärrskrivbord?
     
  20. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Roota den och sätt upp en VNC server, då kan du fjärrstyra den.

    Sent from my C2305 using Tapatalk