Bästa telefonen om man inte väljer Samsung? Bra täckning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av xtreme, 29 mar 2014.

  1. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Köpte en Samsung S3 när den kom ut och var jättenöjd med den så rekomenderade den även till min mamma när hon var ute efter en ny telefon. Hon bor strax utanför stortan. Hela tiden har hon haft problem med att samtal avbryts och dåligt ljud. Haft 3 st Galaxy S3/S4 som även varit på reperation samt testat både Telia och Telenor.

    Hon fick låna en gammal (någon av de tidigare med touch) Sony telefon som fungerade bra.

    Nu är hon ute efter en ny telefon och vill inte ge sig på en Samsung igen. Vad ska hon köpa? Högsta prioriteringen nu känns såklart en telefon med bra samtalskvlité, iaf inte värdelös (med tanke på alla problem) men bör såklart inte ha andra stora brister.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    xperia z1 compact kanske?

    Eller Z2 som kommer i Maj
     
  3. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag upplever att dagens smartphones har sämre mottagning än de gamla knapptelefonerna, det gäller både samtal och FM-radio. Jag tror det beror på att de köper in färdiga komponenter istället för att utveckla egna.

    Enligt denna test kommer Sony i topp (bortsett från Doro)
    http://erhvervsstyrelsen.dk/file/435579/Mobile_Phone_Antenna_Performance_2013.pdf
    Långtifrån alla modeller finns med men det ger en fingervisning.
     
  4. linusv

    linusv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Personligen har jag provat ett antal olika modeller och tycker inte att det är någon större skillnad i mottagning. Var ju dock längesedan man hade en "tegelsten".
     
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Sony Z1 Compact kanske?
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    FM-radio är bara för att de köper in dåliga radios från Qualcomm (eller skiter i det). En av de bästa på 3G-mottagning och absolut bäst på FM-radio hade Huawei Honor 2. Mediatek är steget under detta på FM-radio och sist kommer Qualcomm även om de har blivit lite bättre på senare tid (Nexus One har kalasvärdelös FM-radio).
     
    Ändröid_1 gillar detta.
  7. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har upplevt sämre täckning med vissa telefoner.
    Sony Neo och Sony Zperia mini pro har haft sämst täckning.
    (vad jag haft för android-modeller syns i signaturen)
    Bästa har varit Samsung Note 2.

    Om du vill välja bort Samsung skulle jag kolla på en HTC eller Nokia om hon inte behöver just android.
     
  8. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  9. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är det täckning och samtalskvalité du är ute efter så är det motorola som gäller.
     
  10. Cassius

    Cassius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    I så fall har dom bättrat sig! :) Min Razr (som förövrigt fick bättre mottagning efter att jag skickade in 4.4.2 Slimkat jämfört med std 4.0.4) är märkbart sämre på både wifi, 3G och vanliga samtal jämfört med exets SGS2a.

    Det finns ju dock en "lösning". Jag har en väldigt god barndomsvän som aldrig gått få tag i när han varit hos deras föräldrar då deras hus sitter i någon form av radioskugga. Dom skaffade en signalförstärkare och satte någonstans på huset och Vips! Så hade dom bra täckning på alla mobiltelefoner familjen huserade över från att ha haft som mest en stapel i utvalda delar av kåken.


    Jag hade nog i ert läge testat en sådan för att se om det inte blir bättre, blir det bättre så spelar ju inte märke/modell av telefon särskilt stor roll sen!
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Täckning har nog mer med operatörerna att göra än mobilen i sig, skulle jag våga påstå. Med Telia har jag kass täckning här hemma för de skyller på radioskugga. Men med Telenor har jag full täckning. :P
     
  12. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    När företag gör tester (typ pocketnow eller liknande) så brukar motorolas modeller få mycket bra resultat jämfört med andra smartphones.
    Detta gäller täckning och samtalskvalité.

    Är signalförstärkare lagligt? Finns det någon gräns på effekt?
     
  13. Cassius

    Cassius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Då har dom som sagt blivit bättre igen. På den gamla knapptelefonens tid vet jag att dom var bra, men min Razr var inte så överdrivet bra.. :) Nog om det!

    Ang. förstärkare, ett tillstånd får införskaffas om man vill vara helt laglig. Annars är det nog bara att hålla käft och se glad ut! Vad är oddsen för kontroll? Och vad kan påföljden vara? En snigel på ögat likt tv-avgiftens straff? :)
    https://forum.tewss.telia.se/topic/3521-forstarka-mobilsignal-utrustningsforslag-onskas/

    Däremot var det lite dyrare doningar än jag först trodde, iofs kan det ju vara värt det i längden men. Går säkert hitta billigare med:
    http://www.hips.se/forstarkare/operatorsoberoende/
    http://www.induohome.com/telefoni-f...-antenn.html?gclid=CKSE9ebnwb0CFWHncgodphYA4g
     
  14. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kör på en Nokia