Problem: Är min telefon trasig?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Aene, 26 feb 2014.

  1. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Beställde en Z1 Compact från Cyberphoto direkt det gick och bytte från min Xperia Ray när den kom i februari. På det stora hela har den fungerat bra, men det finns 2 underligheter.

    Köpte en magnetisk laddkabel från eBay och varje gång jag använder den verkar telefonen starta om och jag får upp Sony-loggan och så. Men den frågar inte efter min PIN-kod som den ska göra(och gör) när jag startar om den.

    Av och till så låter min ringsignal en gång och sedan tystnar den. Den visar inget missat samtal i "statuslisten", men öppnar jag telefonappen så visar den ett samtal från mitt hemnummer vid den tiden ringsignalen kom. Är då någon hemma hos mig när det händer så verkar det som att jag försökt ringa hem. Men detta kan ske utan att telefonen rörs.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Låter som du kortsluter telefonen, vänd kabeln åt rätt håll.
     
  3. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Såg att det var någon mer som hade problem med att telefonen starta om...

    Sent from my D5503 using Tapatalk
     
  4. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Min gjorde det när jag försökte ladda från datorn. Funkade när jag använda ett eluttag istället. Kan hända att jag vände den fel.
     
  5. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Går det ens att vända den fel och få anslutning? Ena polen är ju lite bredare medan den andra är rund.

    Sent from my Sony Z1C.
     
  6. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Av någon anledning så går det inte att använda datorn för magnetdockan/kabel... Mycket märkligt med tanke på att den har en usb-kontakt...

    http://userguide.sonymobile.com/ref...g-dock-dk32#!Charging-your-phone---AccMW.html

    EDIT:
    Tydligen fungerar det att ladda från datorn, även om Sony uttryckligen säger motsatsen i länken ovan.
    Tack frason för rättelsen!
     
    Last edited: 2 mar 2014
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Använder min från datorn för att ladda, funkar hur bra som helst.
    Du tänker på dataöverföring?

    Den använder USB just för att du ska kunna ladda den från vad som helst, alla har ju USB-kablar överallt. :)
     
  8. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Skitbra då :)

    Det var bara jag som antog att det inte fungerade eftersom dom säger uttryckligen att man inte ska använda sin dator i bruksanvisningen. (Så klart fungerar inte dataöverföringen då att det bara finns kontakter för laddning...)
     
  9. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Använder som sagt en USB-kabel från eBay och så vitt jag kan se så är det inte någon utseendeskillnad på de olika polerna. Men den verkar inte starta om så länge jag uppmärksammar att alltid vända den nedåt med sladden.

    Så nu återstår bara de mystiska telefonsamtalen som dyker upp då och då. Sedan jag gjorde en fabriksåterställning häromdagen har jag inte märkt av dem. De kom dock ganska sporadiskt tidigare, men det verkar lovande.
     
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det är skillnad om du tittar ordentligt. Den övre är helt rund och den nedre lite oval.
    [​IMG]
     
  11. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Jag inbillar mig att jag råkade kortsluta min telefon och att den har betett sig egendomligt sedan dess. Den går inte att stänga av helt utan power + vol up. Om jag stänger av den med bara powerknappen stänger den av sig men SONY loggan tänds och släcks med 6-7 sekunders intervall utan att telefonen startar.

    Det hela började med att den mer eller mindre var helt död efter att jag försökt ladda den med magnetkabel, och telefonens blinkade rött ända tills jag pluggat i den med orginalladdare och kabel och låtit den ladda ett tag, då vaknade den och hade 77% kvar av batteriet.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kan ju vara så att den skadats om du vänt kabeln åt fel håll. Alternativet är väl att återställa telefonen innan du skickar in den på rep.

    Skickat från Tapatalk
     
  13. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Ja, jag har gjort återställningar och reparationer både med PCC och SEUS utan att det försvunnit så jag har skapat ett supportärende nu...kommer sakna telefonen :/
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag kortade ju min också. Jag tyckte icke att kabeln såg annorlunda ut på något håll; inte heller när jag tittade i efterhand en andra gång.

    Min stänger dock av sig. Den hängde sig dock för första, och förhoppningsvis sista, gången här om dagen. Den bara frös. Jag fick för mig att det var power+volym ner som var tvingad omstart så jag hade lite panik där i ett par minuter (kunde t.ex. inte komma ihåg ifall det är löstagbart batteri eller inte på telefonen och vågade absolut inte dra i något skal) men ser när jag testat volym ner i 2-3 minuter testade jag volym upp och vipps så startade den om.

    Verkar inte ha hänt något speciellt med den men man vet ju aldrig. Batteriet verkar vara normalt också. Kortslutningen var ändå någon vecka sedan.