Nya topp-modeller för stora, förra årets storlek lagom - varje år! Bara jag??

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 9 apr 2014.

  1. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tycker de nya 5"+ lurarna verkar alldeles för stora. 4.5-4.7" känns mer lagom. Men jag kom på mig själv med att ALLTID tycka så här varje år! Förra året var 4.7" alldeles för stort och 4.3" mer lagom T.ex.

    Tyckte 3.7" var för stort när det var inne till och med o_O

    Känns som jag vänjer mig lite får långsamt och alltid är efter. Bara jag som känner så här?

    Min föredragna skärmstorlek ökar hela tiden men ligger alltid ett år efter.

    När tror ni mobilerna slutar att växa egentligen? Mycket större än 5" kan väl inte topp-mobilerna bli? o_O
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att det är väldigt mycket en vanesak. Om man har använt en mobil på 4,7" ett tag så vänjer man sig. Faktum är väl nu växer väl skärmen mer än själva telefonen i sig, vilket är positivt.

    Jag tror inte att telefonerna kommer växa speciellt mycket mer nu - utan nu kommer nog skärmen främst att växa utan att yttermåtten förändrar sig speciellt mycket.
     
  3. casserly

    casserly Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Jag tror absolut att det är en vanesak, men till slut blir stort helt enkelt för stort. För mig personligen så är den perfekta storleken 4,7 tum (med normala ramar) och 5tum (med väldigt smala ramar); det är gränsen för att jag ska kunna bekvämt använda telefonen med en hand.
    Om man inte bryr sig så mkt om att använde telefonen med en hand så tkr ja att 5+tum e nice - trevligare att surfa och läsa på, titta på serier/filmer osv.

    Jag har inga som helst problem med större telefoner men jag hoppas att tillverkarna börjar tänka mer på folk som gillar 4-4,5" (som t.ex Z1 compact - bra gjort av sony)
     
  4. ElTomato

    ElTomato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2013
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    4,3-4,7 är vad jag tycker är en lagom storlek för att lätt kunna använda telefonen med en hand utan att skärmen är allt för liten. Sen att Moto x får in en 4,7 skärm i en telefon med ungefär samma yttermått som Z1c med en 4,3 skärm. Med större telefoner blir det knepigt för mig att lätt nå övre vänstra hörnet samt dra ner från överkanten utan ansträngda grepp.
     
  5. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att den storlek du vant dig vid blir den perfekta?

    Sen är det ju så mer än skärmens storlek som avgör. En G2 med sin 5.2" känns ju inte mycket större än en S3 i handen medans Z1 med massor av döyta o vassa kanter känns väldigt stor med sin "lilla" 5" display.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag har försökt vänja mig vid stora telefoner men jag förstår inte varför jag skall behöva två händer för att göra något på en mobil telefon. Måste jag använda båda händerna känns telefonen mer stationär och "medflyttningsbar" än "mobil".

    Köpte min en Z1 Compact. Det var det bästa som fanns av två världar. Jag hade gärna sett lite mindre skärm ändå men man kan helt uppenbarligen inte få allt. Denna är det närmaste jag kommer till en telefon jag vill ha.
     
  7. Danne_S

    Danne_S Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har en Note 1, tyckte också den kändes lite stor i början. Men nu när man har vant sig så kan man inte vara utan den större storleken.

    Har provat mindre mobiler som S4an men de känns alldeles för små, nästan som de skulle vara en mobil för barn.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk
     
  8. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Jag har en 5-tums Nexus 5, dessutom har jag i princip alltid med mig en 8-tums surfplatta i jackfickan, kanske därför tycker jag inte att 5 tum inte känns så stort. jag kan dock se mig i framtiden byta ut mobilen mot en smartklocka och bara ha en stor och en liten skärm med mig.

    /Spaderess