Fråga: Note 3 om man ogillar TouchWiz?

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av improwise, 3 dec 2013.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Har lite funderingar på att skaffa en Note 3 men tvekar då jag verkligen avskyr TouchWiz. Främsta skälet till det är att jag tycker det är monstruöst fult och överdesignat med en massa grön text på svart bakgrund och liknande som jag tröttnade på redan på 80-talet. Frågan är då, kan man använda en Note 3 på ett bra sätt utan TW (iaf att slippa se det)? Finns ju andra launchers osv men hur bra fungerar det i praktiken med penna och en massa andra funktioner som note 3 har? Är det så att i praktiken är det Note 3 + TW som gäller eller så får man skaffa en annan telefon? Jag har inga problem att roota och installera andra Rom:s även om garantin ryker samtidigt.

    (Vet att många inte håller med mig om TW och det har jag all respekt för, och jag hoppas ni kan respektera min åsikt även om ni inte delar den :) )


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    att använda en annan launcher är inget problem.
    rootar du kan du säkert byta färger på en del saker oxå.
    själv tycker jag tw är helt ok numera även om det är mycket bloatware såklart.

    jag körde tw på en galaxy s en gång i tiden och där var det fan inte bra nånstans men på min note 2 jag hade tyckte jag det var helt ok det laggade aldrig och betedde sig inte fel nån gång.
     
  3. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Själv kör jag Next Launcher och orginal rom utan root. Avaktiverat lite appar (som inte kräver root) och sen är jag nöjd :)
     
  4. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Om du bara byter launcher så har du ändå kvar TouchWiz i Dialer, Notifieringsfältet, inställningar osv... Du kan byta Dialer app men varje gång du swipar på låsskärmen för att komma till dialern eller när du ringer ett samtal ifrån missade samtals aviseringar så kommer stock dialern liktförbannat tillbaka. Så att byta dialer är lättare sagt än gjort. Så att slippa TW helt å hållet kräver nästan att man byter rom till en AOSP rom. Då är frågan om de finns någon stabil AOSP Rom. Tänk också på att Samsung gör många optimeringar och stabilitets tweaks på sina Roms, vilket är något AOSP kockarna inte gör. Så bli inte förvånad om de dröjer lång tid innan du hittar en AOSP rom som är 100% stabil i alla avseenden. Jag hittade exempelvis aldrig någon till min gamla Samsung lur. De fanns i princip 99% stabila roms men aldrig 100% felfria.
     
  5. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    xposed framework kan "skyla" över tw ganska bra... tills aosp dyker upp...
     
  6. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar! Låter som jag befarade, att i praktiken är det TW som gäller och om man som jag har rätt svårt för TW så är det nog bättre att satsa på nån annan lur än att försöka bygga om en note 3 :)


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
  7. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Jag gick från Note 3 just pga av den anledning du nämner, gillar inte alls det svarta mot det färgade, till Xperia Z Ultra och är jäkligt nöjd bortsett från att Sony envisas med dom här jäkla splitterskydden som repas bara du håller telefonen mot örat.
     
  8. handkerchief

    handkerchief Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Någon info om när de kan tänkas komma? Saknar CM
     
  9. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    nix.... men tydligen så kör de cm på n3an men inget är släppt... tyckte det pratas om vid årskiftet på xda eller om det var på twitter....väldigt osäker när det dyker upp iallafall..
     
  10. handkerchief

    handkerchief Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Såg det jag med, vore roligt även om dom skulle släppa en alpha version som man kunde gotta sig med
     
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    mm, bara de får ut cm så blir det en explosion av härliga aosp att flasha, riktigt stiltje just nu....

    N9005 via TT2
     
  12. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Hur är det i dagsläget, har situationen förändrats kring detta? Jag har inget problem med om det krävs en root för att åstadkomma det, även om garantin skulle ryka.
     
  13. handkerchief

    handkerchief Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER


    Det har hänt en del ja, temasek som du kan se en tråd om i andra delen här på forumet, är nu förbaskat stabil!

    Pennans extra funktioner som finns i samsungs rom följer dock inte med. men Pennan funkar att navigera med iallafall.

    Så om du vill ha din telefon som en perfekt nexus så roota och lägg in en touchwiz-fri rom
     
  14. derfpa

    derfpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kan inte påstå att jag tycker touchwiz är särskillt vackert, men det är sällan man behöver se det med en annan launcher. Det är bara lite grönt i notifieringsrullgardinen och i inställningarna har man sällan att göra.

    Men, i dagsläget hade jag inte köpt min note 3. Klarar man sig utan pennan, som jag sällan använder, så får man mer för sina pengar hos andra tillverkare och tillförlita sig på updateringar via cyanogenmod eller utvecklare istället.
     
    Last edited: 23 mar 2014
  15. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    Vad hade du köpt istället? LGs G2 kändes rätt nice när jag provade den om än något mindre skärm då än note 3.
     
  16. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Svarar på denna jag. För min del så finns idag inget alternativ till Note3, dotterns G2 (som jag köpt åt henne) är grymt rapp & välfungerande men när jag grejar med den så längtar jag tillbaks till min Note3. En arbetskompis har köpt en HTC one M8 & visst är den fin men nä...

    Själv så har jag vant mig vid TouchWiz, kör Nova & kan leva med det jag ser av TouchWiz. Man kan ju hoppas att Samsung nån gång kommer till sans & snyggar till det samt rensar bort lite skrot, samtidigt så är jag inte sådär extremt förtjust i alternativen från de andra tillverkarna heller men Samsungs är nog värst ja.

    Hade S3 innan, före det några HTC, & hatade ju plastkänslan i S3, vande mig dock. Note3 har trots plasten en riktigt fin känsla & finish (den svarta, inte den vita) så nu är det bara TouchWiz kvar :D

    Jag tar dock det lilla jag ser av TouchWiz då jag för övrigt älskar denna mobil :)

    Note 3 via Tapatalk
     
  17. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Har flera gånger försökt köpa note 3 men det har alltid tagit stopp när jag kollat in touchwiz som på note 3s stora skärm dessutom mer för tankarna till nån slags hjälpmedel för synskadade . Vet inte om man kan ställa in "upplösningen" på samma sätt som man kan minska typsnittet, för att få bort känslan av att kolla på en lur från Doro? :)

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ä väl snyggt :P
    [​IMG]
    Skämt åsido så är det ju så att om du inte kan leva med det så...

    Men vad är alternativet då? Jag gillar inte sense, Sonys gränssnitt är ju omtyckt, har själv ingen uppfattning. LG, en salig blandning men ändock lite mindre vidrigt än TouchWiz.

    Note 3 via Tapatalk
     
  19. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    För egen del tycker jag Sense är mkt snyggt och verkar vara gjort av vuxna för vuxna men det är så klart högst personligt vad man gillar. Tycker dock främst att TouchWiz känns som något som i bästa fall var tänkt för typ en 4" skärm och på större skärmar blir det klar Doro-känsla över det hela, om man nu inte kan ändra DPI på det? Sägs väl att S5:an skulle få en uppdaterad Touchawiz men vet inte om det mest handlar om att spackla över de mest påtagliga bristerna eller en rejäl omgörning.
     
  20. RaZorMan

    RaZorMan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Apple Apad air
    Hej du
    1. hur kommer det sig att du har rundade hörn på flikarna? mina är kantiga
    2. Hur har du fått bort "sökrutan" ovanför Wifi?

    //RzM