Iphone 4 jämförs med andra smartphones

Diskussion i 'Allmänt' startad av Klonka, 8 jun 2010.

  1. Klonka

    Klonka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  2. Dreas

    Dreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Haha, 38 000 apps på Market, hur tänker de nu? Menar de gratis då eller?
     
  3. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Bra uppställning mellan telefonerna, men han verkar ha fått market-siffrorna lite fel.
     
  4. TLink

    TLink Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja se information på en helt nedbruten spec, alltså all teknik, inte bara cpu och batteri samt storlek och skärm som de flesta visar upp. Det finns så mkt mer i telefonerna som för väldigt många kan vara avgörande och den STRIDEN mellan iOS4 och Android skulle jag vilja se.
     
  5. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Bah...blir så trött på folk som jämför kamerakvalité med hjälp av Mpixel-siffror. När ska folk fatta att fler megapixel inte per automatik betyder bättre bildkvalitét, det behöver inte ens betyda högre upplösning. Trycker de in för många pixlar på små sensorer så försämras prestandan i sämre ljus vilket leder till mer brus => sämre upplösning, brukar också leda till sämre dynamiskt omfång. Sen är inte optiken så bra på mobilkameror att de kan leverera denna upplösning till att börja med.
     
  6. supervalpen

    supervalpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan inte göra annat än att hålla med. Den bästa digitalkameran jag ägt var på 2.0 MP (det var ett par år sedan nu), efter det har jag haft både 7, 10 och 12, men ingenting kommer i närheten av den kvaliten jag hade med mina 2.0 :)

    Det är nästan så att man blir irreterad på folk som mer eller mindre kräver systemkamerakvalitet på bilderna.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har det bekräftats av någon trovärdig källa vilken GPU som sitter i iPhone 4 ännu? Det ryktas nämligen att det är samma som i iPhone 3GS och iPad. Det vill säga PowerVR SGX 535.

    Apple A4 i iPad bygger ju på Samsung VXD375 + PowerVR SGX535, dvs samma SoC som iPhone 4 skall bygga på.

    Om detta stämmer är det oerhört intressant, det kommer nämligen innebära att iPhone 4 med största sannolikhet skalar upp spel. GPU:n kommer nämligen inte att klara av att rendera de mer avancerade 3GS-spelen i QHD-upplösning med vad som är en acceptabel FPS.

    Vidare kommer det innebära att Samsung Galaxy S är närmare 2-3 ggr så snabb med sin GPU, PowerVR SGX 540.

    Det här öppnar med andra ord för en otroligt fin lucka vad berör Android och spel, nu har de 12 månader på sig att dra nytta av denna generationens GPU:er och OpenGL ES 2.0-stödet med Froyo/Android 2.2+ för att stå ut lite på marknaden.

    PowerVR SGX 535 (iPhone 3GS, iPad, iPhone 4?): 28 M triangles/s, 400 M pixels/s
    PowerVR SGX540 (Samsung Galaxy S): 90 M triangles/sec, 1000M pixels/s

    Några andra enheter att jämföra med:
    Nintendo Wii (ATI Hollywood): 100 M triangles/s, 972 M pixels/s
    Microsoft Xbox (Nvidia GF3/4): 125 M triangles/s, 1000 M pixels/s
    Sony PlayStation 3 (Nvidia GF7800): 250 M triangles/s, 16000 M pixels/s
    Microsoft Xbox 360 (ATI R500): 500 M triangles/s, 24000 M pixels/s

    Som ni ser börjar våra kära telefoner att komma ikapp Nintedo Wii och första generationen Xbox, rätt häftigt. Nu är pixlar och trianglar inte allting, men en bra fingervisning åt vartåt det lutar.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jämför man är ju Galaxy S lika stor och tung / tunn och lätt som den nya iPhonen. Det är ju något de tjatar om hela tiden.

    Sen att de missar något som FM-radio. Galet.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Hmm. Jag vägrar att svara på vilken som är bäst när kompisar vill ha råd, brukar mer kolla på deras intresse, kunskaper & behov. De som har tummen mitt i handen rekommenderar jag ifånen medans de som jag vet gillar att greja lite grann Android. Att kriget pågår vet jag men ingen e bäst enligt mig, har mest med vad man vill med sin lur att göra. Ifånen är en fantastiskt bra appmaskin, allra mest nu då man får lite multitasking. Android e roligare! Tycker jag då...
     
  10. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jämförelse my ass. Går inte jämföra telefoner med siffror när de är helt olika ändå. När de börjat säljas Iphone och man då gör testar kan vi se en riktigt jämförelse.
     
  11. Aveyz

    Aveyz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så Iphone 4 har multitasking alltså... Varför inte bara kalla den IIphone?

    :D Kunde inte låta bli! ::P
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Finns lite prestanda tester här:
    http://www.anandtech.com/show/3633/apples-a4-soc-faster-than-snapdragon
    Och här:http://blog.laptopmag.com/android-2-2-froyo-tested-more-than-twice-as-fast-as-2-1

    Så skulle tro att iphone 4 är betydligt långsammare än tex nexus (med android 2.2). Blir intressant hur det kommer att gå, såg seg ut när det zoomades på websidor.
     
  13. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag tror i helhet kommer iphone slå nexus och de flesta android lurarna inom snar framtid på fingrarna då apple får tummen ur hålet och ser till att saker o ting kommer till skott.
    Funktionaliteten i alla deras apps är bulletproff, spelens grafik är grym, webbläsaren helt okej, osv och detta jämför jag med 3gs. Kan bara tänka mig hur 4g kommer vara. Vad har vi? Halv fungerade market med 10 bra apps (10000 olika porr "spel" eller pussel är väl inget att skryta om?), grafiken på spel.... streck gubbar? Tror Atari hade fan bättre grafik. Allt tjohej om flash och de e bara beta som får sidor att lagga och bugga ur?
    Nä tack, ge mig iphone 4g.
     
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Snarare tror jag att höga upplösningen ställer till det, passar dåligt för film, ställer mycket högre krav på hårdvaran och ger att appsen måste finnas i 2 utföranden... fragmentering here we go ;)
     
  15. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag tror inte Apple 'missat' det? Eller tror ni att ett gäng mobiltokiga gubbar kan överlista apple's iphone utvecklare? :)
     
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Nej, dom vet om problemet med olika upplösningar på appstore. . Intressant är oxå vad dom inte sa: inget om fantastiska prestandan...
     
  17. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nope, deras iOS skalar om automatiskt så inga dubbla verisioner krävs för den nya skärmen. Hårdvaran kommer kunna hantera det då den klarar både 720p inspelning och redigering.

    Dom har gjort en bra telefon, fast inte lika bra som dom brukar. Inget banbrytande eller häftigt, bara väldigt väl fungerande normala saker, precis så som svensson vill ha det... för seriöst, vem vill ha buggig market och flera verisioner när det är enklare att inte ens behöva välja modell?