Semestertråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av bvb, 10 apr 2014.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau, Alanya är kanon <3 men man bör ju undvika att bo i centrum för där dundrar jättediskona hela natten lång.

    Vill man ha det garanterat lugn och ro plus massvis med värme/sol så väljer man Side!

    http://www.ving.se/turkiet/side?keyword=side ving&matchtype=e&gclid=CJXygNOK2L0CFWIMcwodeqYAWw

    http://www.fritidsresor.se/resa/Turkiet/Antalyakusten/Side/

    Garanterat varmt och klart prisvärt för oss svenskar eftersom den turkiska liran fallit i värde, bra flygtid!!
     
  2. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Haha, helt rätt. Men det är verkligen många som inte tänker så. Har aldrig förstått det heller, man åker utomlands för att se och uppleva ny kultur. Så sätter man sig och äter svensk mat med andra svenskar och går på svensk bar osv.

    Ja, överväg Fuengirola. Det tror jag kan passa riktigt bra med tanke på vad ni söker.
     
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Alanya är till 95% party. Det är en sweet ort om man ska iväg med polarna för att festa och supa, typ. Men vill man ha det lugnt och skönt så är Alanya något av de sista ställena jag skulle välja. Dock är ju Side som du säger, lugnare! :)

    Precis. Standard med Svensk meny på vissa ställen i Thailand t.ex :P
     
  4. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag ska till Dubai i höst, vilket jag ser fram emot. Har aldrig varit där tidigare, men har hört att det ska vara kanon. I sommar har ingen resa planerats, har diskuterat lite om London men storstad på sommaren kanske inte är att rekommendera?
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jovisst är Side lugnare och garanterat solsäkert/lugnt.

    Jag har tillgång till en lägenhet i Oba precis bredvid Alanya så då är det oxå lugnt <3...Oba kan också bokas av de stora researrangörerna.

    Sen har du en ny flygplats sedan förra året i Gazipasa så slipper man transfern från Antalya.

    Vintertid så skulle jag verkligen fundera över Dubai så undviker man en massa onödiga flygtimmar för att nå solen och värmen, Thailand är klart överreklamerat!
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Dubai verkar ashäftigt. Skulle verkligen vilja åka dit.

    Om du ska till London så ska du absolut inte dit på vintern. Mardröm. Kanske tidig sommar? Beror ju lite på vad man vill göra när man är där.
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo Dubai är alla nöjda med som jag känner (inkl närstående proffs!)

    Min senaste sejour....Alanya/Oba<3

    [​IMG]
     
  8. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Kan slå ett slag för Side också.
    Riktigt trevligt och ca 1h från flygplatsen i Antalya. Visst försäljarna är jobbiga men är man inte ute för att shoppa något kan man hitta restauranger osv utan att behöva stöta på försäljare.

    Ang Fuengirola som det skrevs om tidigare var jag där för ca 10 år sedan.
    Vad jag minns var det en trevlig stad.

    Skickat från min LG G2
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jävligt varmt i Side bara. Kolla upp vädret innan ni åker. Man kan rätt lätt hamna i 30-40 graders snorhet hetta.
     
  10. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Mjo det glömde jag skriva!
    Men bvb ville åka nu innan sommaren så då kan det nog vara behagligt i Side.

    Om någon skulle åka dit.
    Lägg restaurangen "The red lion" på minnet. Riktigt bra mat dricka och service.

    Skickat från min LG G2
     
  11. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag gillade inte riktigt Turkiet, för sliskiga säljare som skulle sälja skinnjackor i värmen och inkastare på alla restauranger.
    Maten och klimatet var dock fint.

    Kom nyligen hem från en USA-kombo - Orlando + San Francisco. San Francisco var en galet trevlig stad, rekommenderas till alla, oavsett om ni vill shoppa eller se intressanta saker. Tips: Om ni vill se Golden Gate bron, se till att det inte är dimma den dagen...
    Orlando var väl inte fullt så spännande, den enda egentliga anledningen att åka dit är nog de olika parkerna, Disney, Universal osv. Har man en bil kan jag dock rekommendera en tur upp till Blue Springs State Park som ligger ca 40 minuter bilfärd från Orlando. Fantastisk miljö och schysst ordnad park med möjlighet till bad. På vintersäsongen är det dessutom en tillflyktsort för sjökor, som kan vara världens coolaste vattenlevande djur. :D

    Framtida reseprojekt:
    1. London 1:a Juli - Spontanköpte biljetter till Jay & Silent Bob’s Hollywood Babble-On Tour, så nu får jag nog ta mig dit också.

    2. Förmodligen någon grekisk ö under sommaren, för att säkra soltillgången.
    Tips på alternativa öar, inte Kreta/Kos/Rhodos?

    3. Förhoppningsvis någon av dessa till vintern, kan nog bara få ledigt för den ena turen så det får bli den där ledighet kan spikas först.
    Alternativ 1 - Nya Zeeland 3 veckor i November.
    Alternativ 2 - Jul/Nyår i San Francisco med släkt och vänner.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Santorini

    [​IMG]
     
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Har tänkt tanken.
    Flickvännen är lite svår att övertala, hon kräver sandstränder i mängder vilket det verkar vara lite begränsat utbud av på Santorini. :/
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Gillar hon romantik? Världens finaste solnedgång i Oia, flertalet stränder i olika färger (svart, vit och röd) och massvis av annan underbar miljö. Det är en smekmånadsö så att säga.
    Men vill man bara ligga still på en strand i en vecka och kolla på insidan av ögonlocken är det inte den bästa ön.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag och tjejen drog på charter (ogillar egentligen charter nu på äldre dagar då rena flygbolag kan sköta det bättre plus att jag har star alliance gold) till Tunisien. Var väldigt skönt och tyst. Massa sand på stranden.

    De har ett turistområde som är skyddat med vanliga väktare och där är det mer västerländskt jämfört med "riktiga Tunisien". Vi hörde en del skräckhistorier om hur det tafsades på och fula ord mot blonda blåögda tjejer (som min tjej var) så tjejen ville inte dra till en basar.
    Men lugn och ro var det, på vårat hotell verkar de flesta kört all inclusive, maten var väl ok i området. Tror jag blev lite magsjuk sista dagen då jag testade lite lokal mat.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  16. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Vet inte riktigt varför hon är så besatt av sandstränder, vi driver ändå runt på gående fot större delen av tiden när vi är utomlands. Tror det kan vara avsaknaden av badbart vatten här hemma som ställer till det, för vi har ju ett par rätt fina sandstränder här nere, de är dock kantade av isvatten.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vi körde all inclusive och hängde mycket vid poolen. Stränderna var mysiga men jag har aldrig gillat det plus att det var smidigt med nära till gratis öl och käk hela dagen :P

    Om ni gillar att röra på er så är det rätt ö. Ligga vid sandstrand så är det fel.

    Jag och min sambo hyrde en fyrhjuling när vi var där som vi hade parkerad utanför hotellet. Att ta sig ifrån sydligaste udden till Oia längst norrut tar kanske 30 minuter om du kör fyrhjuling. Annars finns det bussar som går väldigt bra över hela ön. Men fyrhjuling är ett hett tips :) Bokade genom hotellet. Det finns massvis av fina ställen att åka till. Ni kan, utan större problem, hitta till ställen vid vattnet som är helt öde.
     
  18. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    All Inclusive är inget för mig, om jag inte kan få en billigare variant som bara innefattar öl.
    Mat vill jag äta på små skumma kvarterskrogar utan läsbara menyer. :P

    Jag får slå ett slag för Santorini igen där hemma, vem vet, det kanske går...
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vi all inclusive kostade 6k per person så vi kände att vi hade råd att chansa på krogar ändå. Rejält billigt. Charter genom Ving eller nåt var det. Det var värt att bara få bärs och varma mackor gratis!

    Om ni åker dit så gå ner till strandpromenaderna på öns östra sida och läs menyerna inne på krogarna. Många har svensk översättning. "Svensk" översättning. Jag har bilder hemma på en del saker som jag gärna delar med mig av ifall jag hittar och kommer ihåg :D

    Öl och annat på ön är billigt på östra sidan och dyrt i Thira. På östra sidan, där vi var absolut mest, kostar en halvliter god öl 30 spänn. Kanske 35. På västra sidan, in mot den kollapsade vulkanen, kostar en 33cl långt över 50 spänn.

    Jag gillar inte att lägga pengar i onödan. Kanske var det därför vi sällan åt på västra sidan. En gång i Thira och en gång i Oia.
     
  20. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Får kasta in ett tips på Holbox. En pittoresk liten ö i Mexiko. Noll stress, grymma stränder och ett rikt djurliv. Gillar man kitesurfning så är det idealiska förhållanden för det också

    Skickat från min C6903 via Tapatalk