[Löst] Ooops, vad har jag nu gjort - brickad telefon/sdkort?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av infexis, 7 jun 2010.

  1. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Rootade och flashade häromdan min Desire. Funkade perfa i typ några dagar, så händer det jag fruktade ikväll. Telefonen hittas ej av datorn, och alla mina apps som jag hade på sdkortet kan ej öppnas.
    Jag blir så förvirrad och osäker vad problemet ligger i egentligen, sdkortet eller telefonen..

    Alla apps är korrupta går ej att öppna, men musik och vissa andra filer finns kvar.
    Det får mig att tro att sdkortet är fel på, men när jag ansluter tfn till dator hittas den inte.. så det får mig o tro att det är telefonen istället.

    Vad tror ni att det är som har hänt, och hur kan jag åtgärda det?
    Jag har tagit backup både med Titanium Backup och Nand - men det ligger väl på sdkortet, som jag inte kommer åt.... :P Kortet går heller inte att avmontera i menyn.

    Edit: om jag går via recovery så hittas både telefonen och jag kommer åt sdkortet.. men detta påverkar inte användandet när det väl är igång.
     
    Last edited: 8 jun 2010
  2. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har du provat att byta till ett annat sd-kort. om telefonen inte hittar kortet som tänkt så borde den logiskt inte kunna låta datorn använda den som flyttbar disk... Jag tror att din telefon är OK men att ditt sd-kort är busted.

    Se om du kan köra något recovery-program på kortet om du stoppar det i en kortläsare i datorn... med lite tur så fungerar det.
     
  3. sQVe

    sQVe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter väldigt underligt att detta skulle komma efter några dagars användning. Om det nu är USB brickning så finns det ju ett enkelt fix som du kan hitta på xda developers.

    EDIT: Du borde nog testa att installera om en ny ROM.
     
  4. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag hade redan hunnit göra det. Fint nu ....
     
  5. sQVe

    sQVe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Good boy! :D
     
  6. Ruben

    Ruben Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur installerade du en ny rom utan att kunna lägga den på minneskortet?
     
  7. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vore bra med en förklaring hur det löstes från infexis för andra som ev. råkar ut för det här
     
  8. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Allright ladz.
    Som jag förklarade i första tråden så kunde jag inte komma åt telefonen via usb när den var igång i OSet, men det kunde jag via bootloadern och recovery.
    Så jag gick in dit och aktiverade masstorage (eller vad det nu heter) i recovery.
    Då jag jag in ROMen till mitt SD och flashade på det vanliga viset.
    Gjorde även en full wipe på allt innan jag flashade och wips så fungerar det igen.

    Jag kan nu säga att jag aldrig har varit så rädd i hela mitt liv vad gäller mina prylar, för jag älskar min Desire så mycket. Tur att det löste sig och hoppas att ni andra kan dra nytta av den info jag skrivit.

    Kan även tillägga att mod slutet av kvällen igår så dog telefonen helt och hållet, ville inte boota alls, fastnade vid bootscreen. Egentligen var det det som tvingade mig att flasha, vilket var typ kl 03 på natten. Var tvungen för man måste ju ha väckarklocka så man kommer till jobbet, haha ^^

    Edit: jag har fortfarande inte lyckats räkna ut vad det var som gick fel öht så jag kan förhindra detta.. ingen aning verkligen, vet ni kanske?
     
    Last edited: 8 jun 2010
  9. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hade du ändrat någonting i ROMen? i /system/lib/ eller /framework månne?
    Det eller en korrupt boot.img kan ge en del olustiga konsekvenser.
    Men recoveryn kommer man som tur är alltid åt :)