Fråga: Hur ser man om man är kopplad på 4G?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Bo_B, 13 apr 2014.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en Galaxy S4Mini och jag undrar hur man kan se vilken nättyp man är uppkopplad mot? GSM - 3G - 4G

    Jag har sett ett antal symboler i statusraden överst men jag vet inte om någon är för 4G eller ej...

    H+ syns alltsom oftast
    E+ ibland också
    3G ser jag fast mera sällan

    Sen finns det till vänster om dessa en mystisk symbol som ser ut som ett öga med 3 ögonfranshår som pekar uppåt. Vad är det?
    Jag bor i Järfälla så jag antar att 4G finns här....
     
  2. 79juha79

    79juha79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ska stå 4g när du har 4g mottagning.
    Ögat är nåt som heter smart visning. Innebär att skärmen är igång så länge du tittar på den.

    Har du 4g abonnemang/kontant kort ? Inte alla kort som har 4g aktiverade från start.
    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
    Last edited: 13 apr 2014
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag bytte abonnemang idag från ett äldre som bara har 3G som max till ett som skall ha 4G.
    Jag har Telia Mobil Rörlig nu (kontantkort). Supportpersonen sa att det skulle aktiveras omgående. Jag har också startat om mobilen.

    Men det står bara H+ vid sidan av signalstyrkevisaren.

    Gjorde en hastighetstest med Bredbandskollen nyss, det blev 11.8 Mb/s ner och bara 0.47 Mb/s upp. Är jag på 4G då eller hur är det med det?
    På Settings/Mobile networks så står det på "Network mode" LTE/GSM/WCDMA(auto connect), betyder detta något?
     
  4. TivoliBG

    TivoliBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    H+ betyder HSDPA, vilket är 3,5G, typ. Du kanske inte är tillräckligt nära basstationen/masten?
    Prova på flera platser ska du se att 4G poppar upp :)
     
  5. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    4G kan också vara 3G(med dualcarrier)... Men 4G är på riktigt först när du har LTE advance alltså kommer över 100 Mbit/s. :) för att vara svår.

    Beror väl lite på vilken telefon och kanske mjukvara man har. Men 4G eller LTE skall det stå på din lur istället för 3G(H/H+).
     
  6. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Om jag drar igång mitt Telia mobila bredband ute på landet vid Furusund så får jag 24 Mbit/s ner. Det går definitivt på 4G.
    Min nya telefon är som sagt en Galaxy S4Mini och skall enligt reklamen (och i inställningarna) klara av LTE :) 4G?).
    Men här hemma där jag provat ser jag inte till någon 4G-symbol.
    Får åka omkring lite och kolla telefonens visning. Kanske mitt hus i Järfälla är i 4G-skugga?

    Och varför kan man inte få svara på det här forumet i en tråd man är aktiv i och som man skapat själv?
    Fick nåt jäkla meddelande om att nånting gått ut så att jag inte kunde skriva här. Fick hämta upp tråden på nytt från forumets huvudmeny. Tvi! :(
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Prova att söka nät manuellt i mobilen och se om du får in något 4G-nät från din operatör. Prova sedan att ansluta till det nätet.
     
  8. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Åkte till Lunda i ett ärende. Här syns 4G och jag får 42/11 Mb/s.
    Så det är mitt hus som ligger i skugga..... :(
     
  9. TivoliBG

    TivoliBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Bra att det inte var nåt vajsing på telefonen iallafal :)
     
  10. kniifen

    kniifen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem med mitt Telia refill med. Vat in på teliabutiken och fick ett nytt simkort och efter dom hade aktiverat det så var det 4G. Så prova med ett nytt simkort.

    Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
     
  11. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Fast nu visar det sig ju att jag får 4G på telefonen med det existerande kortet. Jag bytte iofs till ett mindre för 5 månader sedan så att det skulle passa i en iPhone också, men jag har en adapter nano->mikro så att det funkar i min S4Mini.
    Problemet verkar vara 4G-täckningen där jag bor, rapporten härovanför är från ett ställe c:a 6 km bort, och som jag skrev så fick jag 4G där och rätt så betydande hastighet också. :)

    ------ Swedroid Forum-problem -----
    Nu hände det igen när jag skulle svara på detta inlägg efter att ha varit overksam i drygt 4 timmar:
    Ett meddelande om att jag inte kan posta här för att mitt "säkerhetsbevis" har gått ut!!!!
    Vad 17 är det för ett säkerhetsbevis????
    Fick gå till forumöversikten och sen klicka på min tråd igen och sen kunde jag posta detta svar.
    Skall det vara så här???? :(