Guide: Tankar om min nya m8

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av King Cobra, 14 apr 2014.

  1. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Hej alla!
    Jag skall försöka skriva om mina tankar när det gäller min nya m8 som jag ägt ett par veckor nu.
    Jag är väldigt nöjd med det mesta och det är en uppgradering jämfört med m7 som jag också äger.
    Men den har några "flaws" som jag verkligen irriterar mig på. Hade det inte varit för dem hade detta varit den absolut bästa mobilen ALLA kategorier.

    1. Jag börjar med (otippat) kameran. Varför...VARFÖR sätta in en lågupplöst kamera i en mobil av 2014 års modell?? Den är lika kass på skärpa som m7, och det är ju samma kamera så det är inte konstigt. Nu är detta ett välkänt "problem" med HTC one m7 och m8 så jag går vidare till nästa problem med kameran, överexponering!! Jag var på whiskymässan i helgen och hade STORA problem med att få rätt exponering. Bilderna blev alldeles för ljusa, om och om igen med kameran på autoläget. Jag får ofta överexponerade bilder utomhus i dagsljus med. Jag fick lägga ner massa tid på att picka på ljusa partier skärmen så den exponerade rätt. Min flickvän hade inga problem alls med sin s4 såklart...sen VARFÖR blir bilderna så suddiga ofta? Det blir de inte med min m7 så det måste vara en mjukvarubugg.
    Min önskelista för nästa modell = minst 8 megapixlar, bildstabilisator, 5-7 mätpunkter så bilden blir balanserad vid exponering. Samt inte ha med leksaker som 3d eftersom det max kommer användas i 1-2 veckor för att impa på kompisar. De blir bara impade första gången så..max 2 veckor har man kul med den funktionen.

    2. Mjukvaruknappar på skärmen. Ok, det låter jättebra men funkar inget vidare. Jag har blivit tokig massor med gånger när jag sitter och skall hasta iväg ett viktigt sms och trycker på homeknappen istället för/eller samtidigt som mellanslag. Av någon anledning prioriteras homeknappen och smshanteringen stängs av. Man får starta om sms igen....
    När man skall backa när man tittar på foton...man får först picka så man får upp knapparna, sen picka på bakåtknappen. Missar man då bakåtknappen så göms knapparna igen. Skitirriterande. Ja, jag har stora fingrar. Hårdvaruknapparna på M7 funkade såååååååååååå mycket smidigare.

    3. Gummiskyddet för laddkontakten och hörlursintaget på bumperskyddet man fick med. Går ej att ha det stängt efter man använt skyddet ett tag. Det fastnar inte som det skall utan faller ur hela tiden och är bara ivägen.

    4. Selektiva funktioner när det gäller svepningar på skärmen. Jag vill BARA ha dubbelklickningen aktiverad. Jag sätter på skärmen av misstag när jag stoppar ned den i fickan och råkar svepa med fingret över den när jag drar upp handen. Går det att stänga av funktioner man inte vill ha?

    Detta var lite tankar än så länge om min nya m8...allt annat utom det ovan är bara hur bra som helst och jag skulle inte vilja byta bort den för allt guld i småland, men det irriterar mig att HTC gjort dessa småmissarna (utom kameran som de VISSTE att många var missnöjda med redan innan, sen m7)
     
    indika gillar detta.
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Mycket informativ post, tack för den!

    2. Jag håller med dig om mjukvaruknappar på skärmen, det har aldrig varit någonting för mig. Tycker dessutom det kan vara snyggt med kapacitiva knappar som är släkta och därför inte syns.

    3. Mycket trist att höra man kunde ju önska att det är högre kvalité på ett originaltillbehör.

    4. Detta är någonting som jag hoppas kan lösas med framtida uppgraderingar. Det är väldigt många som upplever problem med svepgesterna när man hanterar mobilen och HTC verkar vara duktiga på att använda sina modeller själva och hitta saker som man stör sig på i mjukvaran.

    1. Tog denna sist. Det är ju så att alla digitala kameror har en inställning som heter Exposure Value, förkortat EV. Denna finns just därför att i de automatiska lägena är det ändå väldigt vanligt att kameran gör felaktiga bedömningar om ljusförhållandena. Alla mina telefoner har det och våra systemkameror också (Nikkon, Cannon). Denna inställning är till för att justera manuellt även om kameran är satt i autoläge. Den brukar också finnas lättillgänglig. Om du vet att du ska vara i en miljö/lokal under en längre period så behöver du inte heller ändra den inför varje kort, bara när förutsättningarna ändras. Jag bifogar ett par bilder från min telefon så du ser vad jag menar.

    EV 0
    [​IMG]
    EV 0
    [​IMG]

    Med justerad EV.
    EV -1,5
    [​IMG]
    EV -1,5
    [​IMG]


    Så sätt EV till det värde som passar bäst i miljön du befinner dig och sedan kan du fota med skärpa var du vill!
     
    Last edited: 14 apr 2014
  3. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Håller med på vissa punkter, och Ang. kameran så skulle dom satt i en 8 eller liknande. Men gillar luren förövtigt och bilderna kommer ut riktigt bra ändå bara man lär sig hur man ska ta bilderna.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
    zztop007 gillar detta.
  4. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Håller verkligen med om mjukvaruknapparna! Htc har ju en stor, svart tom yta under skärmen som de utan problem kunnat använda till kapacitiva knappar (eftersom såna knappar bara är en förlängning av touchskärmen hade det varken tagit plats eller kostat extra). Hade kunna förstå att de skippat knapparna om de inte hade någon dödyta, men eftersom de nu tydligen var tvungna att ha en dödyta (eftersom deras ingenjörer tydligen inte är lika duktiga som ALLA ANDRA TILLVERKARES), så kunde de lika gärna satt dit kapacitiva knappar..
     
  5. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Någon ting som också är lite B är högtalarna. De anpassar sig inte efter hur man håller telefonen, utan den ena telefonen är alltid höger högtalare och den andra vänster. Spelar man musik eller tittar på en film "på fel håll" så byter inte högtalarna plats utan då spelas det vänstra ljudet i den högra högtalaren och vice versa..
     
  6. Hardwired

    Hardwired Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur har ni upplevt signalstyrkan på eran lur.
    Min erfarenhet är att den ofta trillar ner på 3G och sedan vidare till H när jagär i min lägenhet, en del butiker mm. Jag vill minnas att min S3:a presterade bättre.
     
  7. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Inga problem med signalen, det jag verkligen gillar att den har bättre än m7 som inte var bra för min egen del. Har full fräs på 4g där jag ska och den pendlar över snabbt..

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  8. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Hade de verkligen kunnat använda denna "döda yta" till knappar? Med tanke på att det sitter viktiga komponenter där under (som måste få plast någonstans) hur skulle de kunna klämma in fler komponenter (knappar)? Måste de då inte utöka telefonen?
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vad gäller täckningen så är det väl så att HTC M8 inte kör 4g på 2000mhz+ utan på 800/900mhz? Det innebär att man kanske inte har samma täckning på 4g som sin gamla telefon beroende på operatör och vilken telefon man hade innan.

    Ni kan ju kolla denna tråden för täckningskartor med mera: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=108559
     
  10. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Köpte själv en Note 3 för några dagar sedan som håller på att driva mig till absolut vansinne. Hårdvaran är inte mkt att klaga på men mjukvaran (Touchwiz) är tom ännu sämre än jag befarade.

    Vad har det då med htc one M8 att göra? Jo, hade inte htc bestämt sig för onscreen knappar istället för som tidigare hade jag utan tvekan redan köpt en, har redan flyttat sim-kortet till M7an. Lär snart dyka upp en Note 3 i nyskick till vrakpris i marknaden :)
     
    Last edited: 15 apr 2014
  11. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Själv är integrerade knappar i gränssnittet något jag önskar fanns på min M7..
     
  12. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Om ramen runt skärmen hade varit minimal hade det väl varit en sak, men nu finns massor med plats runt skärmen samtidigt som knapparna stjäl plats från resten av skärmen.

    Varför vill du ha dom på skärmen förresten? För mig kvittar det eg var dom sitter så länge det blir en bra lösning totalt sett.
     
    Last edited: 15 apr 2014
  13. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Tycker det verkar riktigt skönt samtidigt som man kan tema om dem (eller varför inte gömma dem helt). Skulle vilja testa den lösningen någon gång :)

    För mig gör dödyta inte så mycket då det i stort sett ändå inte handlar om mycket samt som att det inte är "dödyta" i den bemärkelsen eftersom det faktiskt sitter komponenter bakom ytan.
     
  14. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Döyta i sig kanske inte gör så mkt men är det nåt som ger mersmak hos Note 3 så är det den stora skärmen (med minimal döyta dessutom). Hade lätt betalat ett par hundra extra för att få Sense på den.

    (ska sägas att jag köpte noten som lite av ett experiment, var inte på något sätt ovetandes om bristerna hos Touchwiz även om det var värre än jag kunde ana)
     
    Last edited: 15 apr 2014
  15. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1

    Håller med. Sense på en Note 3 eller S4 hårdvara, det hade varit mumma ☺️
     
  16. DigitalDeleriu

    DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    1 146
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Touchwiz e usch fy och blä. Går ju och fixa med launcher. Men med sense tycker jag iaf för min egna personliga smaks skull att sense räcker gott.

    Skickat från min SM-P605 via Tapatalk
     
  17. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nu är väl inte mjukvaruknapparna på skärmen något som HTC har hittat på själva utan riktlinjer från Google. Det är ju så Android är tänkt att vara. Att Samsung så sent som med S4 hade kvar sin fysiska menyknapp är smått otroligt. Tror att övergången till mjukvaruknappar är en trend som fortsätter.
     
    Snusdus gillar detta.
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tyvärr för oss som gillar fysiska hemknappar. Tycker mjukvaruknapparna snor skärmyta i onödan.

    Tapatalked!
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Njaa. :P
     
  20. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1

    Kämpa ☺️