Fråga: Tappat telefon i vatten/avfettning

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av immo, 16 apr 2014.

  1. immo

    immo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej hej!

    Råkade av en händelse tappa min 3månader gammla g2:A i golvbrunnen, full med vatten och avfettning! Snabb som blixten dök jag efter och snabbt torkade av och stängde av mobilen som till en början fungerade...

    Men sen lät jag den ligga över natten, när jag testade på morgonen så fungerade den inte att slå på.
    Stoppade då in den i ugnen i 30grader med varmluft, lät den ligga nån timme och DÅ hoppade hon igång! TJIHO!

    MEN! Batteri info visar att batteriet är -30c men när den legat i ugnen klättrar den upp till +5-10c.

    Kan nämna att telefonen endast hoppar igång när den legat i ugnen å blivit riktigt varm, on/off knappen fungerar inte när den är igång, då höjs volymen.
    Håller jag in knappen så stängs telefonen av, så som den ska göra.

    Och laddning tar den inte heller, eller bara vissa ggr, då lyckas jag få i 1% på 1-2timmar.

    Min fråga, kan det vara batteriet som fått hjärnsläpp?? Telefonen i övrigt fungerar ju hur bra som helst.
    vart kan köper man ersättningsbatteri?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Efter du tog upp den ur brunnen, sköljde du av den först? För att få bort avfettningen alltså, och sedan tog du väl självklart ur batteriet när mobilen torkade?

    Sen antar jag också att du tog lös batteriet när mobilen åkte in i ugnen?
     
  3. immo

    immo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spolade inte av den alls, utan jag slet upp den fort som tusan, den låg i ett skal så den skyddades rätt väl. torkade av den fort som tusan och skakade ur överflödet, sen stängde jag av den, den fungerade medans jag höll på.

    Och nej jag öppnade inte upp den å tog bort nått batteri, inte då och inte innan ugnen.
    För jag misstänker att om jag gör ingrepp så ryker försäkringar å annat skulle jag tro?
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    "gör ingrepp"

    Det handlar om att plocka ur ett batteri. Har du tappat mobilen i vattnet och den inte är vattentät, och du kan plocka ur batteriet ska du göra det direkt! Sen ska du aldrig slänga in en mobil med ett batteri in i ugnen, utan batteriet ska ur och ligga utanför ugnen.

    Jag misstänker att du just pajat ditt batteri.

    Förslagsvis kunde du lagt mobilen och batteriet separerade i en bytta/påse med okokt ris i minst 3 dagar.
     
  5. immo

    immo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mest gaffel utan svar på frågorna :)

    Nu vet inte jag vilket yrke du har, men g2an har inte en vanlig batterilucka utan du ska ju mer "bända" dig in, och gör man nått sådant kan man nog skeppa sin garanti åt skogen.

    Jag är inte 15 och vet mycket väl att man inte ska ha ett batteri i ugnen, därför körde jag på 30grader och luckan lite på glänt.
    Batteriet var nog förlorat redan då den dök i vattnet.

    Det jag ville ha reda på är om det kan vara batteriet endast som gått åt skogen? Isåfall får det väl bli en beställning ifrån ebay.



     
  6. Tjotte

    Tjotte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Kan bara klargöra att g2 inte har ett utbytbar batteri, det sitter limmat under bakstycket som inte heller är tänkt att gemene man skall plocka av då det troligen skulle hävda garantin. Inte sagt att det inte går att plocka av och det syns heller inte på något vis om man inte bryter sönder det.

    Kan tyvärr inte svara på om det bara är ditt batteri som gått sönder eller om det är fler saker som inte funkar. Lycka till!
     
    immo gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Okej, jag fick för mig att det var utbytbart. Fel av mig.
    immoimmo; Det är möjligt att mer än batteriet tagit skada, troligtvis att vatten läckt in någonstans. Du skulle kunna låta mobilen ligga i lite ris några dagar för att låta allt torka helt. Sen kan du testa vad som funkar och inte. Om låsknappen fortfarande är konstig har den troligtvis kortslutits.

    Ingen garanti vad jag vet täcker vattenskada.
     
    Last edited: 16 apr 2014
    immo gillar detta.
  8. immo

    immo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då får jag nog lov att ringa det dyra samtalet till försäkringsbolaget och ta det på drulleförsäkringen ... dyr självrisk, men men
     
  9. bycikir

    bycikir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Gissar på att telefonen är förstörd. Verkstaden reparerar inte vattenskadade mobiler. En ny gäller i ditt fall.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    1500 kr är det va?
     
  11. immo

    immo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja jag tror det är 1500:-

    Blääää för såna onödiga nödvändiga utgifter :)

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  12. immo

    immo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ja det är väl så tyvärr, så synd med tanke på att allt annat fungerar på den.
    Jag skriver på den nu, var 1 vecka sen det hända nu

    Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
     
  13. backspace

    backspace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    Det tråkiga med såna här händelser är att man aldrig riktigt kan lita på att den fungerar hela tiden.
    Se till att köra ordentlig molnbackup på alla bilder, filer och annat som du sparar ner på den.

    Jag lyckades tappa min gamla Galaxy Nexus i muggen en gång.
    Kan väl säga som så att jag aldrig litade speciellt mycket på den även om den faktiskt tog mer skada utav att bli tappad ifrån lastbilshytten.
    Dock hör det ju till saken att mobilen slogs i tre delar varav bakre plastskyddet och batteriet hamnade på golvet medans elektroniken gjorde en Johnny Weissmuller.
     
  14. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det där med ugnsbakning ska göras ordentligt. Sedan beror det också på turen och tillverkarens ytbeläggning av kretsar, mm.

    Jag tappade min Nokia Lumia i toaletten och den blev randig på skärmen, startade om sig hela tiden. Den har fast batteri och öpnas inte enkelt så jag stoppade den med batteri och allt i en porslinsskål och bakade den 3 dagar, med vändning morgon och kväll i 75 grader.

    Går nu förfarande finfint efter 7 månader :-) .


    Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk