Köpa vinst telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av huskul, 18 apr 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    Hur gör man som köpare om man ska köpa en telefon där säljaren har vunnit telefonen?

    räcker det med typ kopia på hans leg eller nått?
     
  2. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Varför ska du ha kopia på leg? Jag skulle aldrig i hela livet ge mitt personnummer till någon som ska köpa en telefon. Passar det inte köparen är telefonen inte till salu, punkt slut.


    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
     
  3. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    På samma sätt skulle jag aldrig i livet köpa av en säljare som inte kan uppvisa kvitto eller legitimera sig. Här litet tips om vad man ska tänka på vid begagnatköp för att inte bli blåst.
    www.mobil.se/nyheter/kartl-ggning-k-pa-mobil-begagnat?nodePage=1#.U1IhE7f8LB0

    När varan sägs vara en "vinst" finns det anledning att dra öronen åt sig och kolla extra noga. Många påstådda "vinster" är i själva verket stöldgods.

    Lycka till!



    Skickat från min LG-V500 via Tapatalk
     
  4. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det är ju skillnad på kvitto och legitimation, jag skulle heller aldrig skicka med en kopia av mitt körkort eller ID, det är ju som att lämna ifrån sig hela sin identitet.

    Kvitto av något slag som räknas som garanti är ju givet, men aldrig någonsin ID.

    Skickat från min Xperia Z1 (C6903) via Tapatalk
     
  5. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Ett tips som köpare är att ta reda på när produkten hade release. Oavsett köpkvitto så vet ju tillverkaren hur gammal produkten som max kan vara.

    Är det exempelvis en nexus 5 som kom ut sommaren förra året. Då kan Google fixa med garantiärenden till och med sommaren nästa år (då har det gått 2 år) och de kan inte neka sin produkt för service under den tiden.

    Sen får man köra med eget skrivet kvitto, med namn och telefonnummer plus underskrift. Bra att ha för försäkringsärenden om något skulle hända.

    Lite priset man får betala om man köper en vinst. Med förhoppningsvis går det att jämna ut det med bra pris. Ju yngre produkt och seriösa tillverkare är ju alltid ett desto bättre plus.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  6. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det som man kan råka ut för är att varan som man köpt är eller blir stöldanmäld. Då hjälper inga kvitton i världen - de kan vara förfalskade och om man heller inte har någon säljaridentitet, så står man sig slätt som köpare. Better safe than sorry - begär både kvitto och leg. Detta är den entydiga rekommendationen var man än tittar på nätet. www.blocket.se/security/stoldgods.htm?ca=11
    Om man som säljare inte vill legitimera sig, så gör man ett val. Som köpare kan man också göra ett val - att inte köpa från en säljare som inte legitimerar sig. Köp i godtro gäller inte längre, utan man är som köpare ansvarig om man köper en stulen vara.

    Skickat från min LG-V500 via Tapatalk
     
  7. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag förstår situationen ovan, däremot tror jag att på eget handskrivet kvitto kan få innehålla ett vittne med telefonnummer. Tvist om saker stöldanmält kan man vända sig till vittnet att häleri inte begått.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  8. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    På vilket sätt menar du att ditt förslag ovan skulle hjälpa köparen? Se länk nedan som förklarar lagen om god tro. Du kan bli tvungen att lämna tillbaka varan till den rätta ägaren utan att få ersättning för detta. Försäkringen täcker inte den här typen av förluster. Och du kan bli åtalad för häleri, för det kan räcka med att du borde ha misstänkt att varan var stulen för detta.

    www.stoldskyddsforeningen.se/Sakerh...la-amnen/Haleri-och-god-tro/Lagen-om-god-tro/
     
    Last edited: 20 apr 2014
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.