Ta betalt för appar utan företag?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av bia, 22 apr 2014.

  1. bia

    bia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en app på Play Store och nu tänkte jag lägga ut en betalversion av samma app fast med fler funktioner. Som jag har förstått det måste jag skapa ett Google Merchant Account för att kunna ta betalt.

    Vid sidan för registrering av ett Merchant Account frågas det om bland annat företagsnamn och momsnummer.

    Bild: http://imageshack.com/a/img842/2030/s3mu.png

    Går det inte att lägga upp betalappar utan att driva ett företag? Har läst någonstans att man ska skriva sitt namn på företagsnamn om man ej har något. Är detta ett OK sätt enligt Google eller är detta bara som folk gör ändå?

    Hittade några andra trådar om detta, men tänkte att registreringssidan kanske uppdaterats sen dess. De andra trådarna hade heller inga definitiva svar.

    Någon som har erfarenhet av att lägga ut betalappar?

    Tack på förhand :)
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Juridiskt måste du ha ett företag om du har vinstintresse i din verksamhet.

    Det går säkert att göra det utan företag. Var bara medveten om att det är olagligt.
     
    bia gillar detta.
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Går att göra det som hobbyverksamhet i Sverige. Summan för inkomsterna får då inte överstiga maximumsumman för hobbyverksamhet sm ligger på 30 tusen (har jag för mig).

    Starta ett eget företag (enskild firma) istället!
     
    bia gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    bia gillar detta.
  5. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Om det är hobbyverksamhet så är det du som person som är företaget och ditt personnummer som är momsnummer. Detta är inte olagligt utan är precis så regelverket ser ut i Sverige.
     
    bia gillar detta.
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det går inte att driva det som hobbyverksamhet om det drivs med vinstintresse och är varaktigt. Det finns inget fribelopp.

    Tänk på att även en hobbyverksamhet har anteckningsskyldighet (en förenklad form av bokföring), är skattepliktig och egenavgifter ska betalas på vinsten.

    Jag tycker att det är enklare att starta en enskild firma så blir du ett företag på riktigt och kan även lyfta momsen på alla inköp.
     
    bia gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Last edited: 23 apr 2014
    bia gillar detta.
  8. snakebunk

    snakebunk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är ingen ekonomisk expert men jag tycker du ska starta en enskild firma. Det är inte svårt och lika bra att göra rätt från början. Din gratisapp har ju ganska många nedladdningar så det kan säkert bli en del pengar.

    Lycka till!
     
    bia gillar detta.
  9. bia

    bia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för alla svaren! Blir nog att undersöka hur en enskild firma fungerar.
     
  10. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    E7Andy brukar tillhöra de som har stenkoll och jag ser att dennes kommentarer rörande såväl programmering som administration oftast är väldigt insatta. Men i denna tråden har det blivit lite missförstånd tyvärr.

    Denna tes finns det inget stöd för alls hos skatteverkets dokumentation. Buzz bifoade en länk till skatteverket där man kan läsa följande:

    Vad menas då med hobby? Tre saker är utmärkande:
    • Hobby är något du själv utövar på din fritid.
    • Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
    • Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

    Där framgår vidare hur man ska skatta om det blir överskott (vinst) eller inte och likaså hur man ska hantera egenavgifter i dessa båda fall.


    Jag vet inte riktigt var tanken om fribelopp kom ifrån, för det fanns inte i tråden innan. Men jo det finns fribelopp i vissa specialfall som t.ex. privat bärplockning.

    Bokföring i någon form (kraven varierar med typ och storlek på verksamhet) behövs alltid. Det är bra förtydligat.

    Lustigt nog så säger du här att man ska betala egenavgifter på vinsten, när du ovan sagt att man inte kan ha vinst om det är hobbyverksamhet. :P


    En enskild firma är förvisso inte jättekrångligt, men innebär ändå ett visst merarbete och om det är just en hobby så är det onödigt. En nackdel med enskild firma är att det kan påverka rätten till a-kassa, bostadsbidrag och annat om man har otur.

    För övrigt finns det ingen koppling mellan moms och enskild firma. Om man ska hantera moms så ska man vara momsregistrerad, detta gäller oavsett om det är hobby eller enskild firma. Och i inget av fallen sker detta med automatik.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I dokumentet som Buzz länkar till så står det att läsa att om verksamheten drivs med vinstsyfte, självständigt och varaktigt så är det näringsverksamhet.
    -Vinstsyfte blir det så fort man vill tjäna pengar på det.
    -Självständigt är att man inte gör det som anställd.
    -Varaktigt är det om det inte är något tillfälligt utan något man tänker fortsätta med en tid framöver.

    Det kan bli en liten gråzon här, men man kan ju fråga sig själv varför man gör något och vad syftet med verksamheten är.
    Att ta betalt för en app uppfyller enligt mig alla 3 kraven så redan där är valet att driva det som hobbyverksamhet borta.

    Fribelopp. I inlägg #3 så nämns summan 30k. Eftersom det handlar om appar så finns det inget fribelopp.

    Även om man driver det som hobbyverksamhet så kan man få vinst och då ska man betala egenavgifter och skatt. Jag har aldrig sagt att man inte får ha någon vinst i hobbyverksamhet. Det man inte får göra är att driva det med vinstsyfte.

    En privatperson (hobbyverksamhet) kan inte vara momsregistrerad vilket hårt kopplar momsregistrering till företag.
     
  12. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Hepp, nu blandar du ihop rubrikerna. Den texten förekommer i beskrivningen hur man skattar och deklarerar, inte huruvida man får bedriva som hobbyverksamhet eller inte.


    Hepp igen. Fribelopp handlar om när man börjar skatta. Det som står i inlägg 3 handlar om en gräns för att få lov att bedriva det som hobbyverksamhet eller inte.

    Dvs, oavsett andra krav så får man inte omsätta hur stora belopp som helst (även om man skattar) och fortfarande kalla det hobbyverksamhet. Denna gräns fanns jättetydligt förr, jag vet inte om den kvarstår idag och det framgår inte av det aktuella dokumentet. Men jag skulle bli förvånad om den inte finns kvar i någon form men inte presenteras i just detta dokumentet eftersom detta är en förenklad beskrivning.

    Fribelopp är den term man anger för hur mycket man får tjäna innan olika regler kickar in. T.ex. så har studenter ett visst fribelopp som de får tjäna innan de måste betala tillbaka studiebidrag. För hobbyverksamhet så styr fribeloppet hur mycket man får tjäna utan att betala skatt. I de flesta fall är detta belopp nära noll, men för t.ex. privat bärplockning så finns det en gräns som framgår av dokumentet.



    Du har förvisso rätt att du inte uttryckte dig exakt så, men det blir hårklyverier i resonemanget. Ett syfte kan aldrig påvisas (om vi inte uppfinner tankeläsningsmaskiner), utan man kan ha "otur" att råka generera stor vinst i massor med år, kontra en person som försöker gå med vinst men som inte får ihop det och trots vinstsyfte går med förlust.

    För att summera, hobbyverksamhet får gå med vinst, det känns det som att vi är överens om.


    Hmmm, okej, jag är osäker här. Jag har för mig att man i hobbyverksamhet kan redovisa moms, men att man gör det i samband med deklarationen. Jag är osäker här så jag ber den intresserade att kolla vidare.

    Men det jag ville betona var att momsregistrering är en separat företeelse, så bara för att man skaffar f-skatt sedel så är man inte momsregistrerad. Och den stora poängen är att även om enskild firma inte är jättebetungande så finns det en overhead av administration kontra hobbyverksamhet som man bör beakta likaså andra effekter som det kan få (som jag inte upprepar för att verka tjatig).
     
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det ena ger det andra. Om det ska beskattas som näringsverksamhet så måste man ha en näringsverksamhet och får inte driva det som hobbyverksamhet.

    Fribelopp är när man börjar skatta ja. För hobbyverksamhet är fribeloppet 0 kr förutom för bärplockning och liknande. Man skattar alltså från första kronan vinst.

    Skatteverket gör en bedömning om vad de anser vara syftet med en verksamhet om de granskar dig och du bedriver det som hobbyverksamhet. Det handlar inte om någon tankeläsning. Om du tar en avgift för i det här fallet appar så gör du det högst troligt för att få en vinst eftersom det inte finns några direkta omkostnader för att skapa apparna.
     
  14. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nej, jag tror inte vi kommer att komma till samma slutsats här. Formen för att bedriva en verksamhet och hur man deklarerar densamma är ofta tätt länkat, men är inte av typen att det alltid finns ett svar.

    T.ex. så kan man pensionsspara som skattas när man sparar och slipper skatt när man tar ut det eller tvärtom. Och detta deklareras olika.

    På samma sätt kan man driva hobbyverksamhet på olika sätt och det ska deklareras olika, att man fyller i beloppen på olika rutor på deklarationsblanketten. Och det är just det som den aktuella texten beskriver, hur man deklarerar. Således kan (måste) man alltså deklarera hobbyverksamhet som näringsverksamhet under vissa förhållanden. Men det är fortfarande hobbyverksamhet och dess regelverk som gäller.


    Det verkade inte som du visste vad detta var eftersom du blandade ihop fribelopp för gränsen för hur mycket man får omsätta i hobbyverksamhet. Skönt att det är tydligare nu.


    Nja, bedömning handlar inte om godtycke för en enskild tjänsteman utan man gör en bedömning utifrån ett fast regelverk. Det är lika regler för alla. Även om skatteverkets tjänstemän gör bedömningen och kan göra fel så gissar de inte. Och när de gör fel så kan man överklaga.

    Att påvisa ett syfte är mycket svårt och det är absolut inte så enkelt som att kolla på om man faktiskt gör vinst (för det får man i hobbyverksamhet) och det är definitivt inte kopplat till om man har intäkter. Nu tror jag helt du har tappat bokföringen om du inte ser att vinst och intäkt inte är samma sak. All verksamhet har kostnader och vinst uppstår först när intäkterna överstiger kostnaderna, och detta är som sagt helt i sin ordning.

    Det bästa är att du säger att det inte kostar något att skapa en app. I många fall har man en lokal, man har en dator som kostar pengar, man förbrukar ström, man tar ut lön, man köper ett bokföringsprogram, man anlitar en skattekonsult eller bokföringsfirma, man kanske köper in olika tjänster som t.ex. färdiga tredjepartskomponenter, man har kostnader för att skapa google konto, man har marknadsföring och webbhotell, etc etc. Alla har inte dessa kostnader och det finns dessutom fler kostnader man kan ha, men att påstå att det är gratis, tja då ligger vår uppfattning av verkligheten för långt från varandra för att ha en meningsfull diskussion.
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Sant, vi kommer inte till samma slutsats här. Jag tror inte att man deklarar en hobbyverksamhet som näringsverksamhet utan att hobbyverksamheten blir en näringsverksamhet.
    Det hade varit intressant att få höra från någon som gör på det sättet och se hur det fungerar.

    Nu förstår jag varför du var på mig kring det där. Det står ju faktiskt 12500 kr i inkomst av försäljning av bär. Jag har hela tiden läst det som vinst.

    Det är ett fast regelverk, men det utifrån det så görs en bedömning och tolkning av en tjänsteman. Det kan bli helt olika svar från olika tjänstemän och alla svaren kan vara helt riktiga och följa regelverket. Att du drar mitt påstående till att det skulle vara godtyckligt är på tok för långt. Det är helt enkelt en bedömning och tolkning som görs av en människa. Anser man att det tas ett felaktigt beslut så överklagar man.

    Om du tar ut lön, köper in ett bokföringsprogram, anlitar skattekonsult eller bokföringsfirma, gör marknadsföring etc. så är det ganska uppenbart att det är en näringsverksamhet du sysslar med.
    Även det kring extra lokal, extra dator etc. blir det stora frågetecken kring. Är det verkligen en hobbyverksamhet? Om du sysslar med en annan typ av verksamhet som faktiskt kräver en separat lokal på grund av speciell utrustning och platsbehov så går det säkert att komma undan med, men det blir svårt med apputveckling som inte har de behoven.

    Jag har aldrig påstått att det är gratis att utveckla appar. Varför du förvränger det jag skriver vet jag inte. Jag skrev "inga direkt omkostnader" vilket innebär att det kan finnas många indirekta omkostnader så som dator, el, lokal, etc. men de går inte att hänföra till just apputvecklingen utan hade funnits där även om du inte sysslat med apputveckling.
    Det går att få direkta omkostnader om man vill, men då kommer frågan upp om det är hobby- eller näringsverksamhet man sysslar med alternativt att kostnaden inte ska läggas på hobbyverksamheten utan tas helt privat. Det beror på om kostnaden hade uppkommit just på grund av verksamheten eller om du hade haft den även utan den. Precis som med en enskild firma.

    Nu pratar vi bara rent juridiskt. Vad man sen gör i verkligheten och vad som upptäcks av Skatteverket kan vara något helt annat.
    Även juridiskt så blir det alltid en tolkningsfråga, dvs. det som evening.beam kallar för godtycke, men det går inte att undvika eftersom det aldrig är så svart på vitt och lagar och regler är medvetet luddigt skrivna för att man ska kunna tolka dem på olika sätt. Det är så hela vårt rättssystem är uppbyggt. På någon/några personers tolkning av en regel eller lag.
     
  16. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Kanske. Men som du skriver i din slutkläm så får man bara reda på hur just de ärendet handlagts av den / de som handlagt det. Det ger nog inte svar på hur det borde vara.



    Jo en del kostnader kanske finns ändå, det var menat som exempel, jag tror inte jag har kapacitet att analysera och lista alla möjliga varianter. Däremot gör vi olika tolkningar om vad som kännetecknar näringsverksamhet och var gränsen går. Jag tror t.ex. att man kan göra betydligt mer i hobbyverksamhet och ta kostnader som man kan kvitta mot intäkter.

    För att ta ett delvis orelaterat exempel för att vara tydlig så om man har som hobby att virka grytlappar så har man kostnader för garn och själva virknålarna, utan att det för den skull är näringsverksamhet.


    Först och främst vill jag tydliggöra att jag inte på något sätt är ute efter att tänja gränser eller föreslå vägar runt vad som anses lagligt eller moraliskt. Mitt syfte är att visa på att i vissa fall kan det vara fördelaktigt att köra som hobbyverksamhet.

    Men du har helt rätt i att det är mycket tolkningar och man aldrig kan få ett enkelt svar som är rätt i alla lägen. Det är därför denna diskussion är bra för att belysa olika sidor som är viktiga.

    Jag tycker det varit konstruktivt för att kunna belysa frågeställningen och att vi sedan fastnat i tolkningen av detaljer som vi båda kan vara rätt eller båda ha fel och allt däremellan. Tack för en bra diskussion!
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ja, tack för en bra diskussion. Det är nog dags att vi lägger den åt sidan :)

    Till TS:
    Det kan vara bra att rådfråga Skatteverket om man vad som gäller i just ditt aktuella fall om du är osäker. De är otroligt hjälpsamma.
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    När jag har rådfrågat Skatteverket kring appförsäljning och liknande, även lite kring företagsresor. Så har de aldrig kunnat säga ett och samma svar. Olika personer säger olika svar och de lägger alltid till en disclaimer att det de säger kanske inte stämmer. Bara tänkt som en liten PS till TS angående rådfråga skatteverket. (Men självklart borde man få glasklara svar från dem, men det är inget jag fått).
     
    jimisola gillar detta.