Fråga: Vattentålig?

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Speedmaster, 24 apr 2014.

  1. Speedmaster

    Speedmaster Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Dom flesta av er har väl sett videon på YT där telefonen testas under vatten och allt verkar frid och fröjd. https://www.youtube.com/watch?v=lhwvXTVQoPM

    Jag bryr mig inte om äktheten i videon, utan undrar om någon har erfarenhet av att hantera telefonen i en situation där displayen har blivit blöt (läs regn).

    Jag har ofta telefonen på styret när jag cyklar och av den klassificeringen som den har så ska den klara av lätta regnstänk. Men jag är intresserad av hur skärmen reagerar (om den "kaosar") ;)
     
  2. Keisu

    Keisu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har inte provat detta på m8'an men mobiler får ju alltid flipp när man försöker använda dem när de är blöta eftersom de har kapacitativa skärmar. Det har ju att göra med att vatten är mer konduktivt än luft och därför registreras ungefär som ett finger. Kapacitativa skärmar fungerar ju iom att vår kropp (och våra fingrar) består till huvuddelen av vatten, inte på grund av värme som många icke-nördar felaktigt brukar påstå.

    Har du inget måndagsex så skall den klara det fin-fint, eftersom den ändå är certifierad för det. Tittar jag på min egen M8 så är den riktigt fint byggd och det skall krävas mycket för fukt att ta sig in. Det är inget du bör utsätta den för i flera timmar eller varje dag. Förr eller senare kommer ju en fuktig miljö att påverka en enhet, även om det tar flera månader eller år.

    Däremot är det bra att veta att garantier inte brukar täcka fuktskador, även om telefonerna är fullt certifierade för detta (Sony's Z1/Z2 till exempel, vet inte hur det är med Samsungs GS5'a), mest för att de inte har möjlighet att avgöra om du haft den nere på 18 meters djup när du varit ute och dykt eller bara doppat den i poolen. Det betyder att om du har ett måndagsex så är du illa ute :).
     
    Last edited: 25 apr 2014
  3. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    När det kommit regn på min m8 så har skärmen inte gått att använda. Den reagerar inte alls. Dock tror den inte eller att vattnet är ditt finger, så den hoppar inte runt i menyer av sig själv om det var det du menade?:) blir skärmen blöt så är det som om touchen stängs av bara, i alla fall av det jag märkt
     
  4. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är det inte så att HTC One är certifierad för att vara stänktålig (nån förkortning som jag inte kommer på nu)?
     
  5. lasgur

    lasgur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    https://twitter.com/urbanstrata/status/448883156213837824

    "FYI, the HTC One (M8) is rated IPx3, which protects it from everyday use in rainy or damp conditions."

    edit: enligt wikipedia är IPx3 'strilsäkert. Test: 5 minuters vatten volym: 0.7 liter per minut Tryck: 80–100 kPa'
     
    Last edited: 2 maj 2014
    -WR- gillar detta.