Mobil nära magnet - dåligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av K4L, 27 apr 2012.

  1. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hejsan, kollade tidigare idag på en liten mobilväska, den verkade passa mig och mina krav nästan helt, fast själva "locket" på väskan hölls stängt med hjälp av magnet... Det var anledningen till att jag inte köpte den.

    Så, kan magneter på något sätt skada/påverka mobiler (och minneskort) dåligt? Eller är det lugnt att ha mobilen nära den lilla och rätt svaga magneten?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    En sådan liten magnet ska inte vara något problem.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Mig veterligen är inte magneter på något vis skadliga för mobiler.

    Magneter kan vara skadliga för magnetminnen som hårddiskar, band och disketter. Minnena i mobilen bygger dock på flash-minnen som inte påverkas av magnetism.

    Magneter kan också påverka CRT-skärmar så att de behöver "dagaussas", men skärmen i mobiler bygger inte på CRT-teknik där elektroner styrs av magnet- eller spännings-fält.

    m v h Henrik
     
  4. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för svaren grabbar, blir nog att jag köper den där väskan.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  6. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Lägg inte mobilen på högtaler på full vol
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag gissar att du menar att man inte skall göra så därför att mobilen kan skicka störande ljud genom högtalaren snarare än att högtalaren skulle kunna störa mobilen?

    m v h Henrik
     
  8. Smack

    Smack Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Teoretiskt borde inte stationära magnetfält kunna vara farliga för en mobil. Om du däremot rör mobilen inne i magnetfältet eller rör magnetfältet runt mobilen (typ som en högtalare på full volym gör) så lär spänningar induseras i telefonens ledare, spänningar som kanske skulle kunna ge upphov till skadliga strömmar. Väskan kan du säket vara lugn över dock :-)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  9. Frodo

    Frodo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Någon som vet någon bra magnet man kan sätta fast på bilens instrumentbräda som kan hålla fast mobilen när man kör?
     
  10. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det finns det hur många som helst att köpa lite varstans, bla på Teknikmagasinet nackdelen dock är att de flesta telefoner idag inte har tillräckligt med metall så man får lov att använda den medföljande metallbiten för att få tillräckligt drag från magneten, om man då inte har löstagbar baksida så måste man sätta fast den på baksidan och det är ju inte så snyggt.
     
  11. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Alla minneskretsar tar av sakens natur skada av magnetfält.
    Omfattningen och gränser är en annan pilsner.
    Säger jag som bytt ett antal kreditkort, som legat i väskan med magnetlås
    P-O
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det magnetiska strippen på ett kreditkort har iofs inte så mycket med minneskretsat i datorer/telefoner att göra, helt olika tekniker.
     
  13. MechaniX

    MechaniX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing phone (1) 12/256GB svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing phone (1) 12/256GB svart
    Telefon 2:
    Oneplus 6 6/128 GB
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Vi har så starka magnetfält på jobbet att man inte får gå i närheten om man har pacemaker, än så länge har inte nån enda telefon reagerat på det..
     
  14. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Magneter kan dock påverka GPS och kompassen i telefonen. Jag har en motorola moto g som jobbmobil och har det officiella flipcover på den och magneten påverkar kompassen kraftigt beroende på om jag har locket öppet eller viker det runt telefonen.
     
  15. Facknörd

    Facknörd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Köpte nyligen en Samsung Galaxy S6. Till den ett rejält mobilskal i skinn med magnet på baksidan för hålla fast mobilen i skalet med ett skal som sitter på baksidan av telefonen. Vanligt på marknaden vad jag vet.
    Men jag fick ett problem som jag trodde var knutet till mjukvaran. Hemknappar och de vid sidan om denna slutade att fungera. Gick att lösa med omstart. Ibland krävdes upprepade omstart. Väldigt irriterande.

    Jag gjorde en fabriksåterställning då jag misstänkte att något hänt vid uppdatering av telefonen. Problemet återkom.

    Jag tänkte att detta kommer bli svårt att upptäcka vid en undersökning då telefonen ofta fungerar normalt ett tag efter omstart.

    Men jag har ju betalat en bra slant för telefonen så den ska ju fungera. Men som sista tanke fick jag att magneten som är väldigt stark kan ha påverkan på tekniken i dessa knappar.
    Därför provade jag att köra utan mobilskalet med magnet. Jag har sedan dess inga problem med att hemknappen och de bredvid lägger av.

    Någon som varit med om samma problematik, eller är det en ren tillfällighet?
     
  16. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Innan det händer något allvarligt, tex att en krets blir korrupt eller att beräkningar när systemet är bootat blir korrupt och mobilen hänger sig krävs det cirka 20-30 000 gauss på ungefär 10cm avstånd...en liten magnet kommer inte i närheten av det. En neodymmagnet kanske når upp till 15 000.
    Idag med den moderna tekniken är saker och ting inte lika känsligt som början på 00 talet.
    Sedan beror det på för vilka komponenter som ska användas. GPS, glonass och kompassen kan bli lite tokig om du har en magnet i närheten..men det är inget som skadar.
    Fysiska knappar kan också påverkas eftersom de har ett spann om 1-2mm för att trycka.
     
    bernard gillar detta.
  17. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Älskar den, bästa köpet någonsin.
     
  18. Facknörd

    Facknörd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick nu bekräftat i butik att magneten slog ut hemknapparna på Samsung Galaxy S6 och fick tillbaka pengarna utan vidare diskussion.

    Märket var xquisit. (Om det nu stavades så)

    Kan ju vara bra att veta om era mibiler börjar bete sig märkligt. Butiken hade den ändå kvar i sortimentet. Kass! Ännu sämre att företaget inte dragit tillbaka produkten.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Beror på magnetens styrka samt var någonstans den är i förhållande till mobilen. Jag hade en Note 4 en gång och ett plånboksskal med magnet och det gjorde så att touchskärmen ballade ur när man försökte använda stylus.
     
  20. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Det verkar ju som en del haft problem med magnet ihop med mobil ändå när man läser artiklar och forum. Jag kollar lite efter ett lädercase och har bestämt mig för att undvika magnet och satsa på tryckknapp istället. :D