1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Fråga: Vattentät? Reptålig?

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Bobby, 11 mar 2014.

  1. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Tja, kollat lite videoklipp och läst på lite om denna kommande mobil. Läser att den tål sötvatten ner till 1,5 meters djup upp till 30 minuter.

    Min fråga som jag också försökt söka mig fram till är:
    Skulle denna mobil tåla att vistas ute i regn en hel dag? Enligt mig borde den göra det då trycket som finns nere på 1 meters djup inte existerar i luften.


    En annan fråga jag har är hur pass reptålig mobilen är? Vilket typ av glas den har? Och har baksidan också glas?


    Tillägg: Jag menar såklart att använda den ute i regnet en hel dag och alltså inte bara lägga den på marken.
     
    Last edited: 11 mar 2014
  2. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Har ej svar på alla frågor, men ja den har glas på baksida också. Tror att glaset är samma som föregångarna, dvs dragon tail glas vilket ska vara reptåligt.

    Tror att den bör klara en hel dag ute i regn då den, som sagt, är vattentålig. Och det med 30 min under vatten på 1 meters djup lär ha med trycket att göra.

    Men det är bara vad jag tror.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  3. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Vart kan man få fram representant från Sony själva? Vart hittar man dem? Vet att konkurrenten Samsung brukar finnas på stan i bås lite då och då
     
  4. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 283
    Mottagna gillanden:
    472
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Det kommer inte vara några som helst problem med att ha den en heldag ute i regnet. Mina gamla V, Z och Z1 har fått hänga med på fisketurer i hällande regn och ingen av dom har tagit skada av det, och finner ingen anledning till att tro att Z2 skulle vara sämre.

    Reptåligheten är det ingen fara med eftersom det oftast är Dragontrail glas som Sony använder sig av. Dom kan även i vissa fall använda sig av Gorilla glas, men oftast är det som sagt Dragontrail.

    Tidigare modeller hade ett splitterskydd monterat på skärmen detta har ej Z2. Det skyddet hade en förmåga att bli repigt med tiden och många misstog då det för att skärmen var repig.

    Fick möjlighet att leka lite med Z2 igår, och får allt säga att jag gillar den skarpt. Har aldrig tidigare reflekterat över känslan med splitterskyddet på, och då har jag haft fler mobiler både med och utan detta. Men att dra fingrarna över skärmen på Z2 och sedan på min Z1 gjorde att min Z1 kändes sträv.
     
    eriksson90 och Janne303 gillar detta.
  6. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    Hej! Låter kanon gällande användandet ute i regnet. Dragontrail är något nytt för mig. Måste läsa på lite om det, tack
     
  7. Westaroze

    Westaroze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Sony za 2 har ipklass för vatten nr 8.

    Alltså ska ALLA dessa krav uppfyllas

    IP X1
    Kapslingen exponeras för droppande vatten under 10 minuter med 1 mm/min vattenflöde.
    Acceptansvillkoren för IPX1 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

    IP X2
    Kapslingen exponeras för droppande vatten under 4 x 2,5 minuter med 3 mm/min vattenflöde. Kapslingen pro- vas i fyra (4) fasta lutningslägen, 15o från normal positionering.
    Acceptansvillkoren för IPX2 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

    IP X3
    Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/ minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spri- darmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Oavsett provningsutrustning begränsas vattenstrilningen till ± 60o från lodlinjen.
    Acceptansvillkoren för IPX3 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

    IP X4
    Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/ minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spri- darmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Vattenstrilningen utförs från alla riktningar på kapslingens ytor.
    Acceptansvillkoren för

    IPX4 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

    IP X5
    Kapslingen begjuts med vattenstråle genom ett munstycke(Ø 6,3 mm) på ett avstånd av 2,5 - 3 meter från prov- föremålet. Vattenflödet är 12,5 l/minut och varaktigheten är 1 min/m2, dock minst 3 minuter.
    Acceptansvillkoren för IPX5 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

    IP X6
    Kapslingen begjuts med vattenstråle genom ett munstycke (Ø 12,5 mm) på ett avstånd av 2,5 - 3 meter från provföremålet. Vattenflödet är 100 l/minut och varaktigheten är 1 min/m2, dock minst 3 minuter.
    Acceptansvillkoren för IPX6 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

    IP X7
    Kapslingen sänks ner i en vattenbehållare till en (1) meters vattendjup och förblir där under 30 minuter.
    Acceptansvillkoren för IPX7 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

    IP X8
    Kapslingen sänks ner i en vattenbehållare och provas med vattentryck och varaktighet enligt kundens specifika- tion.
    Acceptansvillkoren för IPX8 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materiel- ens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.
     
    tokar86a gillar detta.
  8. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Synd man inte kan ha den i saltvatten oxå..

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  9. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Kan man inte det? Trodde det ingick i vatten. Hur ofta har man den i något annat vatten lixom?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
    Janne303 gillar detta.
  10. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Läste TS inlägg;

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  11. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Gör man något med 3.5mm uttaget innan man kan ha den i vatten eller läcker det inte in därifrån?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  12. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Det läcker inte in därifrån
     
  13. Matte7920

    Matte7920 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2013
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tror ni att man kan använda mobilen utan skärmskydd, utan att det blir några repor på skärmen?
     
  14. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Det är svårt att får repor iom dragontail, men du kan få repor.

    Skickat från min Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition!
     
  15. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Glaset är mycket repbeständigt och metall som nycklar t.ex. ska egentligen inte kunna repa det. Däremot kan sten repa det jättelätt skulle jag tro, så sand i fickan med mobilen är inte att rekommendera...



    /hulle.