Är Androidanvändare snåla?

Diskussion i 'Allmänt' startad av improwise, 2 maj 2014.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    För mig som har mobiler från alla de 3 större OS:en (Android, iOS och Windows Phone) är det en sak som alltid slår mig när jag är på Play Store och ser recensioner - det är ett jävla gnäll på att allt inte är gratis!

    Även om nån erbjuder en riktigt bra app och sen har nån pro-version som kostar typ 12 kr så kan man ge sig tusan på att nån gnäller bland recensionerna, gärna då också kompletterat med lägsta möjliga betyg. Själv tycker jag det känns självklart att betala för nåt jag gillar, speciellt om det typ handlar om 20 kr eller nåt. Händer tom att jag köper pro-versionen även om jag inte behöver de extra funktionerna bara för att stötta utvecklaren.

    Vilket leder till frågan, är Android-användare snåla? :)
     
    jontebert och Brödrost gillar detta.
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    i regel ja absolut är androidanvändare gnidna jävlar men det beror nog och mycket på att det är mycket glin som inte har några pengar ännu. generation gratis är verklgen äcklande ibland :(

    /bitter gubbe
     
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Tror inte att det handlar om vilket OS man har. Tror det handlar om ålder. Jag har många kompisar som inte har köpt en enda app, och ja de har en Iphone.

    /Tapatalked
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    I regel är det väl så, men jag skulle våga chansa på att man även hittar en hink snålt folk även i iOS och Windows Phone. Det har nog mer med ålder än operativsystem att göra.

    Jag köper mer än gärna appar och ibland köper jag nog en app i "onödan" (på så sätt att jag till 99% inte använder den) men att man kan se det som att stötta utvecklaren. Senast jag räknade ihop vad jag spenderat på diverse appar så kom jag i runda slängar fram till runt 2500 kr.

    En app för 40 kr är inte direkt dyrt om man tänker på vad man får. Vid det priset kan man nästan garantera att det är en välutvecklad app och den räcker dig "livet ut" och kostar en halv pizza. En halv pizza mular du i dig på 5 minuter.
     
    Brödrost gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har två teorier som nog går hand i hand.

    Generation gratis (finns ju även sådana för iOS), redan behandlat här i tråden.

    Nummer två är att det inte gick att köpa appar i början. Man blev van med gratis reklam-appar och detta har spridit sig. Det blir väl en ganska bra TL;DR.
     
  6. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Det som jag väl personligen främst retar mig på är väl inte att folk inte köper appar utan att man gnäller på de som kostar pengar och dessutom ger dem negativa recensioner för det.

    Min känsla är att tex på Apples App Store är det klart mer ovanligt och att klagomålen då kanske gäller främst brister i själva apparna än en världsbild att allt ska vara gratis. Vad jag hört/läst är detta skälet att många kommersiella apputvecklare prioriterar appstore/iOS versionerna före de till Android, trots många fler möjliga användare på Android.
     
    Brödrost gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag slänger ut pengar hej vilt för appar om jag vill testa dem men kanske inte kommer använda dem. Kostnaden ser jag inte som något hinder utan bara stöd för utvecklarna. Har nog spenderat en hel del på appar i mina år för personligen så är pengarna aldrig någonsin ett hinder när det gäller appar.

    Har också reflekterat över att just Androidanvändare verkar lite mer snåla än de för andra system. Om det är så eller inte kan jag ej svara på men har som sagt fått samma uppfattning som dig.
     
    Brödrost gillar detta.
  8. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Är det inte också mer utbrett i Play Store med att erbjuda en gratis(reklam)/trial och en betalversion av samma app?

    Kan bara tala för mig själv, men hittar jag en app jag gillar betalar jag gärna en guldpeng eller ett par Selmor för den.



    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Min erfarenhet är att om man tittar på nyttoappar så gnälls det i princip aldrig över att appen kostar för mycket. Vad gäller spel så är det mest föräldar som skrivit "köpte detta till min unge, han/hon sitter med det hela tiden. värt pengarna!" när man kollar på ios medan på android är det mer folk som skriver för sig själva.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag kan bara relatera till när jag körde android - jag var snålare. Jag köpte då mest appar jag visst att jag skulle ha användning av. Numer på iOS köper jag de flesta appar jag använder - finns det en betalversion köper jag den absolut.

    Vet inte varför det har blivit så - men så är det för mig åtminstone. :)
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag köper gärna appar och jag brukar mäta kostnaderna i valutan glass. Ett ikonpaket kostar ofta ungefär en Piggelin medan t.ex. Tasker kostar ungefär en som en Daimglass och en Twister. Man köper tillräckligt mycket glass på somrarna ändå och som räcker i 10 min så man kan lika gärna köpa en app på Play som man kan ha användning av lite längre ;)

    Men när jag var ny användare var jag lite snålare. Varför vet jag faktiskt inte, men då funderade jag längre innan jag köpte något.
     
    bvb och Brödrost gillar detta.
  12. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ja det är riktigt tråkigt, och håller förmodligen tillbaka utvecklingen. Inte en slump att många tjänster och appar kommer långt före till Ios.

    Köper alltid betalversionen, ibland bara för att jag tycker det verkar vara en bra ide fast jag kanske inte har användning för den just nu.

    Att folk har mage att gnälla på priset, 7-20 spänn är i princip gratis. Och de "dyra" sakerna kan kosta upp emot en femtiolapp. Är ingen höginkomsttagare, men några kronor har jag råd att "offra" eftersom jag har så mycket nytta av Android.

    Orkar du gnälla över priset på en app du vill ha, så borde du kanske köpt en billigare telefon. Eller struntat i att käka den där burgaren. Ofta "fattiga studenter" som gnäller, men inte har problem att spendera större summor på annan skit.

    Det har blivit så att appar ska vara gratis, och tydligen prioriteras väldigt långt ner i budgeten. Oavsett hur mycket nytta eller användning man har för dem. Det finns väl ingen einsatzgruppe som åker runt och tvingar folk med en automatkarbin mot bakhuvudet att köpa appar? Isåfall förstår jag de negativa recensionerna.

    Finns en massa grejor jag vill ha men inte har råd med, inte sitter jag och gråtrunkar över hur giriga tillverkarna är som inte GER MIG GRAAAATIS! Det kostar att producera saker av värde. Tid, material eller både och. Man kan sen så klart ge bort sin produkt gratis, om man vill.

    Kul att det verkar som att generation gratis är underrepresenterad här i tråden. Mycket gnäll om priset både i artiklar och kommentarer på amerikanska android-sidor.
     
    kissidor gillar detta.
  13. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Tror det är som redan sagts. Har med ålder och hur ens ekonomiska situation ser ut. Man ser ofta borta på XDA om hur folk gnäller i trådar för någon ROM är gratis, men för att få tillgång till alla inställningar så måste man betala 7kr eller liknande.

    Kalla mig fördomsfull eller vad ni vill. Men dom yngre generationerna verkar bra mycket mer bortskämda. Vill inte kalla det snålhet. Bara bortskämdhet och tron att allt ska serveras på ett silverfat framför dom.

    Det är inget fenomen för enbart Android användare utan generellt i samhället.
     
  14. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Som sagts tidigare tror jag det är för många bortskämda barn som recenserar.
    Det klagas och ges ettor helt grundlöst.

    Står det t ex klart och tydligt i beskrivningen hur man ska avinstallera en app t ex avbockar den i enhetsadministratörer först så finns det garanterat ett gäng ettor med texten ”ööö går juh f*n inte o ta bort”.
    Står det ”OBS Detta är endast en widget. Du öppnar den så här...”
    så kommer som ett brev på posten betygsettor med tillhörande text som ”KASSSS hittar den inte”.
    Detsamma gäller när funktioner inte fungerar i äldre Androidversioner, funktioner inte tillåts av Android eller när t.ex. en app kostar sju kr,
    ”SJU SPÄNN tror ni jag är gjord av pengar eller!!!!!!”
     
  15. HydraGel

    HydraGel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag köper en del appar. Men ibland kan jag känna att det "tar emot" att köpa, men jag vet egentligen inte varför. Är jag i mataffären kan jag plocka på mig något skit som kostar några tior.
    Har funderat på om det är för att man haft datorer så länge och där tror jag inte många köper så mycket småprogram med basala funktioner. Jag skulle ju aldrig köpa ett alarmprogram till Windows, men till Android. Winrar, webbläsare, videospelare osv. skulle jag aldrig betala för till Windows.

    Men jag skulle aldrig klaga över att appar kostar i Google play.
     
  16. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Detta.

    Helt otroligt så sega i huvudet folk verkar vara. Överallt i butiken ser man kommentarer som är helt onödiga och inte har med appen att göra utan användaren.

    Folk har fan inget tålamod alls längre utan tror att allt bara ska funka och om det inte inte gör det, så ska någon annan lösa det åt dom. Gratis.
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har absolut inga problem med att betala för bra appar. Har ganska många köpappar, den dyraste är nog Touchdown som kostade runt 130:-. Tror vi överlag är snåla när det gäller appar. Jag har allafall fått den känslan. Ganska bra att relatera kostnaden för en app mot någon annan vara som man inte har några problem att köpa, ofta helt i onödan ;-). Tycker absolut det är värt några tior om man stödjer tillverkaren om denne gör ett bra jobb, klart att hen ska ha betalt ...... Sen gillar jag ju helt klart appar UTAN reklam


    Skickat från Tapatalk 2
     
  18. Adde.k

    Adde.k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har köpt bra mycket mer appar till Android än jag gjorde till ios..


    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  19. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Ska man göra en bedömning utifrån recensionerna så kan man dra slutsatsen att majoriteten som skriver är antingen runt 8 år eller idioter. Eller kanske en blandning av dessa 2.

    Bara gå in på valfri recension så får man huvudvärk av att läsa.

    "ja har inte ladat ner men de e best!!!!!!!!!!!!!"

    "den e jette bra lada ner nu!!!E¤"!!!!"

    "assa äger!!!!!"

    "bra app men kan inte avinstalera"

    Eller så kollar man på något wallpaper eller någon annan ickespelsapp så kan man ge sig fan på att det första man ser är något i stil med "asso...... spelet suger!!!!" eller "d funka ju inte!!!!!!"

    Så jag skulle säga att det är nog många som betalar men de som inte gör det och skriver massa dynga och då speciellt om vi pratar android verkar som sagt vara runt 8 år och idioter.
     
    kissidor gillar detta.
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är de flesta "omogna" reviews bara svenska småpojkar? För jag ser inte speciellt många "omogna" reviews på engelska. (Jag kör mobilen på engelska så ser icke svenska reviews)