Problem: Mikrofon stängs av bl.a

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av phille042, 29 apr 2014.

  1. phille042

    phille042 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag är ny på detta forum så jag hoppas att tråden hamnar rätt!

    Jag har lite bekymmer med min S2 sen en tid tillbaka. Under de senaste 2-3 veckorna så är det som om mikrofonen stängs av efter en tid under längre samtal. Jag hör motparten men motparten hör inte mig. Om samtalet avslutas och jag eller motparten ringer upp igen så fungerar allt som normalt igen.
    Jag använder Halebop som operatör ifall det gör någon skillnad.

    En annan sak jag har märkt är att när jag sitter med bl.a. twitter igång en längre stund så blir telefonen väldigt varm i området ca 1 cm under kameran på baksidan. Man kan inte steka ägg på området, men det känns ändå lite oroväckande varmt. Vad finns det där inne i telefonen som blir varmt? Jag sitter oftast på wifi om det gör någon skillnad.

    Jag hoppas att någon har en aning om vad som händer i telefonen och har en lösning på det hela. Det känns som att telefonen börjar säga upp sig en aning så jag har börjat spana efter lite nyare alternativ, men det är inte jätteaktuellt just nu.

    MVH Phille
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Halloj!

    Din tråd har hamnat helt rätt!

    Är mikrofon-problemet frekvent (vid varje samtal, oftast efter ungefär samma tid) eller är det då och då? Har du märkt att det oftare är med någon person eller ofta när du är på ett visst ställe?

    Det varma du känner under kameran är processorn, så troligtvis äter Twitter en hel del. Har du skärmstyrkan på max så är det vanligt att det blir rätt varmt i mobilen, men det skall ej bränna sådär. Pröva att rensa data för Twitter i Programhanteraren, och även att ominstallera appen och se om det hjälper!

    Har även sett flera som sprejat in silikon eller liknande... Läs dessa trådar:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=101971
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=101181
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=92932 (Pröva appen Android Assistent och ta ut minneskortet)
     
    Last edited: 29 apr 2014
    phille042 gillar detta.
  3. phille042

    phille042 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!

    Nä, tyvärr inte något som jag kan koppla till vem jag pratar med, operatör eller tid. Första gången det hände så var det när jag pratade med en vän som har Iphone 5s och Telenor och då hade vi pratat i ca 12 minuter om jag minns rätt.
    Andra gången det hände var det med en annan vän som har en Samsung S4+ och Hallon (möjligtvis 3) och då hade vi pratat i kanske ca 5 minuter.
    Sist hände det när jag pratade med min Iphone-vän igen men då efter ca 7 minuter.
    Alla 3 gångerna har jag varit på olika platser både hemma och utomhus.
    Det är oavsett vem som har ringt upp också.
    Jag fick även ett långt samtal på ca 15-20 minuter för en vecka sedan och jag var beredd att mikrofonen skulle stängas av då också, men då fungerade allting klockrent konstigt nog.
    Intermittenta fel är fruktansvärda om du frågar mig...

    Jaha okej. Konstigt nog så har jag inte känt av den värmen sen dess, så det kanske bara var en engångs-företeelse, men kul att folk har försökt åtgärda det iaf!
    På tal om rensa data så om jag klickar på en länk på twitter (som exempel) så kommer det ofta upp ett fönster där jag ska välja standard-program för den sortens länk (t.ex. youtube). Klickar jag då på youtube-appen så kommer det upp ett fönster som säger något i stil med att det inte går att lägga till appen och att jag ska gå in och rensa data i programhanteraren eller liknande. Oavsett hur många gånger jag har gjort som det står så kommer felmeddelandet upp ändå.
    Börjar min S2 ge upp, är det något vanligt problem eller är det jag som är totalt inkompetent?

    MVH Phille
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Är du säkert att det kommer upp ett felmeddelande angående youtube? Det brukar komma upp en ruta om att "För att rensa standardinställningar gå in på bla bla bla", men det är bara en instruktion för hur man gör om man nån gång vill ändra standard-appen som används för just den funktionen!

    Dessutom kommer det meddelandet att komma upp (förfrågan om vilken standardapp du vill använda) så fort du har uppdaterat standardappen (youtube i detta fall)

    Angående mikrofonproblemet så har jag ingen aning!
     
  5. phille042

    phille042 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm, det är nog det meddelandet jag tänker på. Givetvis så kommer det inte upp nu när jag försöker... Problemet är att det kommer upp när som helst, oavsett om någon app är uppdaterad eller inte. Exempelvis så kan det komma upp om jag trycker upp youtube nu, så väljer jag då youtube som standard-app att öppna youtube-länkar med och då kommer meddelandet upp om att det inte gick. Trycker jag upp en annan youtube-länk om 2 minuter så kan det bli samma sak. Gör jag det en tredje gång så kan det fungera utmärkt för att sen bli samma problem igen fjärde gången.
    Inte hela världen men man vill ju gärna att allt ska fungera som det är tänkt. Men det börjar luta mer åt någon annan telefon för S2an är rätt seg när man surfar. Den duger nu men hade jag använt telefonen mer än vad jag gör så hade jag nog köpt en nyare telefon rätt snart.

    Tack för hjälpen iaf! :)

    MVH
     
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hehe mjo, S2an börjar bli riktigt gammal enligt mig... Min fungerar inte alls bra! Köpte en 32GB Galaxy S5 på Tradera i måndags så förhoppningsvis får jag den denna vecka! :) S5an har fått myyyycket kritik, och HTC One M8 sägs vara bättre, men jag ger Samsung EN sista chans... Trots att jag muttrat många gånger (efter att ha lämnat in S2an tre gånger på reparation) att "Aldrig mer Samsung" :P
     
    phille042 gillar detta.