Fråga: Kryptering med PIN

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av improwise, 26 apr 2014.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    På andra androider kan man aktivera kryptering av enheten på så sätt att man bara behöver ange krypteringsnyckeln vid uppstart men fortfarande kan använda PIN för skärmlåset. Kan dock inte komma på hur man gör detta på Samsung Note 3 utan att behöva ange lösenordet varje gång man vill låsa upp skärmlåset??
     
  2. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Ingen som vet?
     
  3. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är det verkligen helt omöjligt att fixa detta? Har googlat men inte hittat något sätt. Samsungs programvara är verkligen riktigt usel jämfört med tex HTC :(

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
  4. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Nej, det är väl ingen här som använder kryptering.. inklusive jag.
    Men jag blev nyfiken och gick in och titta. Det står ju i "kryptera enhet" i första stycket att man måste ange PIN eller lösenord.. bla bla.. varje gång du startar den.

    Men så blir det alltså inte för dig? Då måste det vara kryptering tillsammans med någon ann inställning som ger dig problemet.. eller?
     
  5. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Problemet är att Samsung nog klantat till det. Tex på HTC får man välja ett lösenord som används för krypteringen och som bara behöver matas in vid uppstart, och så kan man ha en annan PIN för själva skärmlåset. Samsung tvingar en att använda samma, dvs har man ett starkt lösenord (som behövs för bra kryptering) så får man mata in det VARJE gång man vill låsa upp skärmlåset. Vilket snabbt innebär att "samsung" byts mot HTC, Apple eller nån annan som kan göra rätt.

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
  6. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Tycker nog Samsung gör rätt och de andra fel.
    Ska man ha säkerhet så ska det var svårt och inte lätt... annars är det väl ingen mening.
     
    Ubbezz gillar detta.
  7. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Fast då blandar du nog ihop 2 olika saker tror jag, krypteringen av data och upplåsning av enheten. Eller ja, om man bara låste upp sin mobil typ 1-2 ggr per dag som man gör med sin dator skulle det väl vara ok men nu är det väl snarare 10-20 ggr skulle jag gissa plus att man har tillgång till betydligt sämre tangentbord.

    Dessutom, man kan uppnå precis samma sak på tex en HTC genom att sätta samma lösenord för skärmlåset. Det jag tror händer i praktiken med Samsungs lurar är att folk sätter på tok för enkla lösenord för att dom inte ska behöva knappa in ett långt hela tiden, och därmed omedvetet gör krypteringen klart sämre.


    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
  8. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    varför kryptera hela mobilen, undrar jag?

    masze™
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Finns ju eventuella krav før att få jobbmail eller jobbrelaterade saker i telefonen att den ska krypteras. Sedan är det väl för att man vill, eventuellt en falsk säkerhet eller riktig säkerhet mot tjuvar eller så har man kanske en liten foliehatt som man vill lugna.
     
    janhol och masze gillar detta.
  10. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jo, mest jobbrelaterade grejer i mitt fall, privat är jag inte så hemlig eller extrem :)

    Hur är det med mail och krav på säkerhet från mailservern, kan det ersätta vanlig kryptering av hela enheten?

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    har du en jobbtelefon så bör väl firman ordna med säkerhet kan jag tycka.

    masze™
     
  12. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Min slutsats efter en del ytterligare efterforskning är att det inte går. -1 på Samsung i min poänglista där. Överlag består min känsla av att Note 3 är fantastisk hårdvara som tyvärr begränsas av i många fall klart sämre mjukvara. Root kanske kan lösa problemet men samtidigt är väl kanske inte root och säkerhet riktigt kompisar :)
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Haha, jag hoppas nästan IT på jobbet skulle totalvägra att du får jobbmailen om telefonen är rootad.
    Här kan man enbart få jobbmailen i telefonen om man väljer att köra Blackberry och då finns det bara en modell att välja, lite som med färgen på T-Forden.
     
  14. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Då jag äger företaget så tror jag inte det :) men oavsett så säger det sig själv att den som eftersträvar god säkerhet knappast kan ladda på nån custom rom från nån okänd avsändare, måste väl vara ett rätt lätt sätt att smyga in fulkod i folks telefonerm