Lurad av swedroidanvändare

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av manola1027, 6 maj 2014.

  1. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Skärp er. Skyll er själva om ni inte handlar från någon betrodd användare som har gjort tidigare affärer. Vill ni inte vara i Kos så skit i det. Jag är glad att det finns en köp och sälj avdelning överhuvudtaget och jag gör bara affärer med kända personer.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Admins får väl rensa bort de inlägg som är på en låg nivå, men självklart kommer den som just blivit blåst på flera tusen vara upprörd när han eller hon skriver inlägget, det säger sig självt.

    Det är ingen anledning att inte göra något och lägga locket på.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Att ta ansvar över att inte bli blåst är upp till vardera part i affären. Det finns ju tjänster man t.ex kan använda eller helt enkelt bara göra affärer mellan fyra ögon. Det ligger inte på Swedroid att curla bort misstänkta fall. Vill någon blåsa någon så går det att göra oavsett om en sådan tråd finns. En sådan tråd leder bara till merjobb för moderatorer, moderatorer som gör sitt jobb på fritiden och inte har all tid i världen.
    Sedan kommer att oskyldiga hängas ut och moderatorer måste ta tid att reda ut saker bara för att inten oskyldig ska hängas ut (som vi har bevis sker på loading trots att de har moderatorer).

    Bedrägerier är något polisen ska jobba med, inte Swedroids moderatorer. Swedroid har inget ansvar bara för de tillåter folk att posta K&S-trådar. Man försöker flytta ansvaret från sig själv alldeles för mycket i dagens samhälle.
     
  4. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Vi har en lösning på gång, det kommer upp senare idag eller imorgon. Vi förstår att det finns en frustration och otålighet kring detta och jobbar på så fort vi kan.

    Tydligen finns det flera som känner att de blivit lurade. SKicka då så komplett info som möjligt till oss så ska vi undersöka ärendet och vidta åtgärd mot den som agerat oärligt.

    Har ni tips hur man kan kolla upp personer, annat som kan vara till hjälp även för andra som handlar av privatpersoner över nätet, så starta gärna en tråd om detta. AsciiAscii, du hade väl lite tips där?
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Höhö, det är jag som lärt AsciiAscii; allt jag kan ;). TL;DR Ratsit. Men något som är ännu bättre är att ringa skatteverket (folkbokföringen). Det är ofantligt mycket som är offentligt.
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Höhö, men det är jag som är detektiven ;)

    Du gör lättjobbet och ringer, jag brukar min google-fu. :teeth:
     
  7. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det vore kanonfint om du och/eller Ascii och/eller alla andra som har fina tips att skapa en tråd vi kan klistra med dessa. :)
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vad exakt ska stå i tråden?
     
  9. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Lite tips om hur man kollar upp folk, kanske? Sånt som du själv har haft nytta av. Du skrev lite sånt i ett inlägg, du nämnde ratsit, men jag förmodar att det kan finnas fler tips och det kanske kan stå hur man kan använda sej av infon?
    Jag har själv aldrig blivit lurad på nätet och har därför aldrig behövt använda såna metoder, så jag har ingen susning själv hur man bär sej åt. :P
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Någon annan får nog starta tråden. Är lite upptagen med romflash etc av min äntligen lagade HTC One :P
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Swedroid är ju i första hand ett diskussionsforum och inte en köp- och säljsajt, så jag tycker att det är lite tråkigt att det över huvud taget bedrivs handel här, eftersom det saknas kontroll- och bedömningfunktioner för köpare och säljare och kopplingar till betalsystem som paypal eller motsvarande, vilket är vanligt på "riktiga" köp- och säljsajter som t.ex. Tradera, eBay eller Blocket. Det är väl bara en tidsfråga innan man råkar ut för en oseriös säljare eller köpare ifall man försöker bedriva handel på en sajt som denna. Tradera har till exempel ett poängsystem där köpare och säljare poängsätter affären och får man tillräckligt många minuspoäng där så lär det vara svårt att göra några affärer där i fortsättningen. Jag har även sett liknande försök till köp- och säljfunktioner upprättas på Facebook. Där är man dock inte lika anonym, så där är det svårare att fuska.
     
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det finns ju även risk att det finns ett visst mörkertal, dvs. användare som blivit lurade inte gör något åt det eftersom de inte orkar/vet hur man gör/det var så liten summa ifall det inte kommer fram vem det är som betett sig bedrägligt. Jag kan hålla med om att en anmälan bör gå direkt till admin eller mod och inte vara offentlig eftersom det finns en möjlighet att det inte är sant, men när det väl fastställts ett bedrägligt beteende så bör det komma fram i nån särskild tråd eller ett särskilt underforum, dels för att varna andra, men också för att fler drabbade då kanske ger sig till känna.
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Curla bort? Det är ju adminsen som ska curlas och slipper allt som kan vara jobbigt eller inte är politiskt korrekt.

    Du kunde ju uppenbart komma fram till att någon tydligen "hängdes ut oskyldigt" så hur kan det vara ett problem? Du vet ju att den är oskyldig och då kanske vill göra affär? (eller så var det bara en strulpelle).

    Nu kan ju någon blåsa folk om och om igen på Swedroid. Spelar ju ingen roll om personen polisanmäls, folk här vet ju inte om det eftersom då blir någon "uthängd".

    Lustigt att det är "eget ansvar" när någon annan censurerar information. Antar att folket på t.ex. Kuba är "curlade" och "inte tar eget ansvar" när de inte vill ha statlig censur, de kan ju själva ta reda på all information, de måste ju inte läsa tidningar eller se på TV.
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ja precis, det är adminsen som curlas. På ett forum som är till för telefoner som bara har ett subforum för köp och sälj. Det är ju inte ens poängen med sidan (K&S är inte poängen). Så hur kan det vara adminsen som curlas? De har bara gett oss forumet.

    Det är eget ansvar att göra saker som minimerar eller eliminerar risken att bli blåst. Det är sunt förnuft. Men än är sista idioten inte född. Folk blir alltid blåsta och kommer alltid bli. Samma veva så kan inte alla klura ut om folk hängs ut eller inte, det går in på att det alltid finns idioter som kommer tolka saker fel.

    Polisanmäl personen och meddela moderatorerna så kommer denna att bli bannad och även ip-bannad. Så det försvårar att göra det om och om igen.
    Förstår du inte att du alltid kan blåsa folk om du vill? Oavsett vad för funktioner du lägger in. Den enda funktionen som skulle lösa det är att inte tillåta K&S alls.
     
  15. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    För info:
    Det blir ingen tråd där vi anger medlemmar som agerat bedrägligt, att namnge medlemmar på det viset kommer inte att accepteras.

    Däremot kommer de fall där oärligt förfarande är styrkt att medföra åtgärder i form av avstängning från Köp och sälj och ev även i övriga forumet.
    Som tidigare sagts, vi vill att alla som blir drabbade anmäler till oss.
     
  16. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Men de som blev avstängda kan väl ni lägga upp i en tråd, eller?
    Då vet ju folk att ni aktivt ta itu med saken också. Det ger så klart en trygghetskänlsla till oss medlemmar att "sajtpolisen" är på sin vakt :-)

    För er som inte är moderator:
    han som försökte att lura mig har blivit avstängd permanent från köp/sälj sidan efter jag redovisade händelsen tillsammans med PM växlingen för indikaindika.
     
    Last edited: 11 maj 2014
  17. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Varför inte istället lägga energin på en gemensam "Goda råd"-tråd där man tar fram diverse tips för att undvika en blåsning!?

    Tråden skulle då komplettera regeltråden och vara fastspikad högst upp i K/S-delforumet.
     
  18. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Utmärkt idé, har försökt efterlysa tips på detta. Hoppas att någon av de med lite erfarenhet och kunskap startar en sån tråd.

    Iofs är det kanske ingen dum idé att meddela när vi gjort åtgärd mot någon som varit oärlig. Inte så mycket för att visa att vi gör något, utan mer i avskräckande syfte.

    Däremot kan man inte förlita sej på oss moderatorer när det gäller affärer i forumet. Vi har inte alls samma möjligheter som hos en sajt typ blocket eller liknande och ändå blir folk lurade där också. Det vi kan göra är att avskilja personer som inte agerat inom forumets regler och också att vara behjälpliga vid en ev polisanmälan. Vi kan däremot inte garantera att de som lägger annonser/svarar på dessa är ärliga, vi kan bara försöka hjälpa till i efterhand. Lite sund misstänksamhet och försiktighet är alltid nödvändig.
     
  19. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    En lista som meddelar vilka som gjort lyckade affärer?
    Användare X och användare Y meddelar till en mod (eller liknande) att vi har gjort en affär som båda är nöjda med. Mod slänger in "Användare X och Användare Y har utfört en affär avseende försäljning av Produkt Z" (gärna vem som är köpare och vem som säljer).
    Listan byggs på allteftersom fler rapporterar in lyckade affärer och genom det kan man bygga upp ett förtroende.
    Inget vattentätt men knappast en nackdel?

    Edit: Allt i en klistrad tråd högst upp i forumdelen.
     
  20. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    Scammer A skapar 6 användare. De första fem gör affär med den sjätte. Alla rapporterar till mod.

    Ett par veckor senare; Scammer A lägger ut alla de nyaste modellerna med användare 6 som har fem positiva omdömen. Kan du räkna ut vad som hände är nu?

    /Tapatalked