Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det vet du inte, tänk om ALLT hade blivit tusen gånger bättre p.g.a. kompetens som missats för att man valt män framför kvinnor? Jag är öppen för att samhället faktiskt kan vara så pass skadat att viktiga personer väljs efter kön helt omedvetet, för att det alltid har varit män som suttit på viktiga positioner. Ren gammal vana med andra ord.

    Jag är håller helt med om att kompetens alltid ska avgöra, men är ändå inte helt övertygad om att det är så det går till alla gånger. :)
     
  2. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag tror kvotering kan vara bra för ändra på "rutiner" men o andra sidan skulle inte jag själv vilja bli inkvoterad. :P Så lite dubbelmoral från min sida....
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau det är väl bra egentligen så slipper vi en röd/grön miserabel röra som enbart kör Sverige rätt ner i avgrunden! Allt beror ju numera på vad omvärlden gör!
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Så vi skall tvinga in folk, oberoende av vem som är bäst lämpad, på grund av att det inte är rätt kön på den tilltänkta?

    Kvotering blir lätt diskriminering. Det är fel sätt att gå om vi strävar efter jämställdhet. Kvotering är inte jämställdhet. Det är tvingad sådan.

    Edit, och "tänk om" det finns ännu bättre män som kunde tillsats på samtliga positioner som är inkvoterade kvinnor? Hade det inte vart bättre om vi jobbar mot ett samhälle som faktiskt tar hänsyn till meriter framför kön? Kön är så jävla oväsentligt och vidrigt när det gäller meriter. Att kvotera är att fuska till sig ett resultat för att det skall se bättre ut på papper oberoende av ifall det är den bästa lösningen. Varför är det per automatik så att häftena av valfri given bolagsstyrelse funkar som bäst med hälften kvinnor? Det är befängt.

    Samma svar till dig egentligen.

    Det jag förstår minst är hur fasen ett parti som skall stå på kvinnors sida vill nedvärdera dem såpass att de inte säger "Tjejer är minst lika bra och skall in på meriter" utan istället säger "Vi måste kvotera eftersom... Jämställdhet."

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
    Last edited: 11 maj 2014
  5. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tja, jag tror ju inte att kvotering är svart eller vitt. Utan kvotering vet vi hur det funkar, då väljs män till stor del till viktiga poster. Varför kan man väl kanske inte säga med säkerhet, förmodligen mest pga att mer män söker sig till dessa poster än kvinnor och att män föredras av de män som redan sitter där.

    Min teori är att utan en viss kvotering kommer inget företag aktivt leta efter kvinnan med bäst kompetens, och kommer inte hitta henne om hon inte råkar söka jobbet från början. Någon form av regelverk som tvingar företag att hitta den mest kompetenta kvinnan skulle nog ge ganska stor effekt på sikt. Självklart tycker även jag att kompetens är den viktigaste faktorn förstås.

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Att det är ett problem går inte att förneka men att enbart gå efter kön för att täcka en roll i ett företag är inte rättvist så länge den samme inte också är bäst för jobbet bortsett ifrån kön.

    Det är varken rättvist mot företaget, den mannen som kanske var bättre lämpad för jobbet eller för kvinnan som enbart sitter där tack vare att hon föddes utan penis.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  7. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Jag häller med, men man måste också vara medveten om att det redan nu är orättvist då det sitter en hel bunt med män som fått jobb tack vare att de föddes MED penis.

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Att släcka eld med bensin brukar inte vara en framgångssaga...

    Att vilja stoppa orättvisa genom att kompensera med annan orättvisa kräks jag på. Det är samma logik som att stoppa våld med våld. Det funkar väldigt kortsiktigt men förvärrar pratade situationen om man bara lyfter näsan ett uns mot horisonten.

    F! tänker kortsiktigt.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  9. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Nä, och jag förespråkar inte heller kvotering. Däremot något sätt att förmå företag att hitta de kompetenta kvinnorna, för de finns ju, och anställa dessa på samma sätt som man skulle en man.

    Själv jobbar jag i en bransch där hela uttagningsprocessen till en nyanställning är helt anonym tills absolut sista biten ska avgöras. Alltid spännande att se vad det är för folk kvar när anonymiteten lyfts bort, kan vara vad som helst från kvinna till man och från svensk till korean. Vore inte så dumt att applicera det tillvägagångssättet på så många arbetsplatser som möjligt egentligen...

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
    Last edited: 11 maj 2014
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Där är en fantastisk idé! Håll kön och etnicitet hemlig så länge det bara går.

    Det borde samtliga partier gå till val med. Det finns ingen som kan säga att någon tillsätts opassande om man enbart tittar på meriter och hur de passar till jobbet som erbjuds.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  11. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det där måste vara det perfekta sättet. Ska fan pitcha det till alla jag känner. Sjukt att tanken inte ens slagit mig...
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    uploadfromtaptalk1399893045262.jpg dags att göra sin medborgerliga plikt :-)

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

  14. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Good

    /Skickat från en telefon med namnet Sony Z1\
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    1, Stämmer med modifikation, de vill avskaffa LOV:
    http://www.skl.se/vi_arbetar_med/valfrihet/valfrihetuppdrag/lag_om_valfrihetssystem

    2, Stämmer, de vill skrota både RUT och ROT. (vi hade inte haft råd med flyttstäd nu om två veckor om inte RUT fanns)

    3, Stämmer om man läser mellan raderna och ser det långsiktigt, de vill nedrussta vårt försvar samt förbjuda Svensk vapenexport och samtidigt ge FN fullständig makt i väpnade konflikter.

    4, Stämmer, de vill skrota kärnkraften.

    5, Stämmer inte.

    6, Stämmer inte.

    7, Stämmer, 6-timmarsdag is the way to go.

    8, De vill "finna ett sätt att ersätta konstnärer". Så länge pengarna inte tas av egen ficka så stämmer det väl med modifikation.

    9, Stämmer, avskaffa alla vinster i välfärden.

    10, Stämmer, papperslösa skall få tillgång till våra skattepengar genom bidrag.

    11, Japp, kvotera barnbidraget.

    12, Nja, de vill bara att fler än två personer skall kunna vara förälder till ett barn. De vill också ta bort den klassiska bruden i bröllopet.

    13, Yes, de vill höja både a-kassan och underhållsbidraget.

    14, Stämmer, ifall F! får bestämma blir det inga djur på cirkus framöver.

    15, Stämmer, STOPPA ALLA UTVISNINGAR!! (så jävla dumt)

    16, Ja det skall skapas ett tredje kön.

    17, Oklart, de vill höja skatterna iaf.

    18, Stämmer, vi skall arbeta "könsmedvetet".

    19, Igen, vi skall stoppa Svensk vapenexport.

    20, Ja F! vill avskaffa frihandeln som den ser ut idag. Jag som jobbar med import/export vet hur förbannat korkat det är att göra så F! vill.

    21, Kvotera föräldraledigheten lät i mina öron helvetes befängt men jorå det skall F!! KVOTERA MERA!

    22, Stämmer att vi skall bygga vårt samhälle på feministiska värderingar.

    23, KVOTERA = JA

    24, Se punkt 23.

    25, Och ja de vill inskaffa köttfria dagar (men inte nödvändigtvis måndagar, vilken jäkla tur!)



    Så om vi tittar på det stämmer alltså 18/25 stycken (72%). Resten är antingen oklara eller sanningar med modifikation. Lågt räknat.

    72% stämmer
    20% är oklart eller nära sanningen
    8% var ren och skär lögn

    Läste du ens din bild?

    Edit, färglade för att jag inte hade något bättre för mig.
     
    Last edited: 12 maj 2014
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Feministiskt initiativ är ett jävla skämt till parti. Typ i klass med SvP.

    Min åsikt, såklart.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    Last edited: 12 maj 2014
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag reagerade främst på att listan inte var utgiven av F!. Listan var framtagen att se ut som om den faktiskt var utskickad av F!. När jag först såg bilden trodde jag att det var saxat från hemsidan men när jag sen gick in på F! insåg jag att den inte ens stämde helt. Ser ingen poäng i att sprida runt felaktig information, jag tror folk ändå har saker som de motsätter F! och andra partiers program.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Alla partier är mer eller mindre skämt. Det verkar ibland som politiker lever i en annan värld än vi gör.
     
  19. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Hittade det här av en slump precis, lite gammalt men ändå. Hur FAN kan det finnas så sinnesrubbade jävla idioter i världen!?

    https://www.flashback.org/t1851775


    Skickas från min iPad via Tapatalk
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Ungefär vad du kan förvänta dig av sidor som Flashback.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.