Problem: GPS på nya telefonen sämre än på gamla....

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Bo_B, 4 apr 2014.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en S4 Mini sedan en månad ungefär. Hade tidigare en S2.
    Jag använder appen My Tracks för att registrera mina långpromenader och det har fungerat fint i S2:an, men med den nya telefonen så blir det hela tiden sick-sack-spår och avstånden blir helt knas.
    När jag går rakt fram på en väg så registrerar den sido- och bakåt-hopp på kanske 20-30 m eller mera hela tiden så att ett spår som borde vara rakt blir som tänderna på en såg eller värre.
    Jag använder samma version (1.1.16) av appen som jag hade på min S2. Det var ett elände att få tag på installationsfilen för den men så hittade jag ett sätt att kopiera ut apk-filen från den gamla telefonen.
    Jag har också gått igenom app-inställningarna på min S2 och ställt in samma på S4Mini.
    Men när S2 helt lugnt registrerade ett spår som vinglade ett par meter i sidled högst, så får jag alltså med den nya telefonen hiskeliga snurre-runt-spår. Och förstås helt fel avstånd!
    Jag bifogar två screenshots tagna från samma plats vid olika tillfällen dels med S2 och dels med S4Mini. Notera lugnet i S2 och virrvarret i S4Mini!

    Är det så att GPS på S4Mini är så mycket sämre än i S2 så att man inte kan använda den för att registrera distanser och hastigheter???
    Eller är det nån inställning nånstans som jag missat?
     

    Bifogade filer:

  2. brollann

    brollann Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar, menar du att My Tracks funkar bra på din S4 eller att GPS funkar bra på den? I det senare fallet, vilken app använder du för att spela in spår?

    Jag valde denna tråd för att det var nästan ingen aktivitet alls på S4Mini-forumet.
    Det är noga räknat 4 trådar med svar sedan början av februari, två ytterligare trådar har gått obesvarade. Och den som har flest inlägg är min egen där jag frågade om Mini när jag skulle byta upp mig, den har 10 svar medan de övriga tre tillsammans har 8.

    Så jag trodde nästan ingen läser det forumet och hoppades på bättre resultat här.
    Min telefon har ju också S4 i namnet....
    Får försöka att hitta nån annan plats här att fråga på där fler läser inläggen. Kanske ett allmänt forum om appar eller nåt sånt. :(
     
  4. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Du har inte testat nån annan app? Eftersom detta ser väldigt skumt ut.

    Å får jag fråga varför du valde att köra med samma version ?
     
  5. brollann

    brollann Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag använder Sports Tracker och då fungerar GPS och tracker bra. Jag har inte testat det programmet du använder gick över till detta från runkeeper.
     
  6. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Varför jag inte kör med senaste versionen?
    Jo det är så att de har opererat bort backup-funktionen och dessutom försämrat GUI för appen så att den blir betydligt sämre i min mening.
    Har provat dessa versioner:
    - 1.1.16 Den ursprungliga som jag använt flera år och som fungerar bar på S2
    - 2.0.6 Den senaste versionen på Play Store har ingen backup tex
    - 2.0.5 Den sista med backup, i övrigt samma GUIO som jag inte gillar

    Sedan jag skrev här senast har jag duplicerat min tråd till Frågor och Support och dessutom postat en tråd med länkar hit och till frågorna i S4Mini-forumet.

    Visste inte var jag skulle kunna få svar....
     
  7. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Jag använd själv Gs4mini ihop med Sports Tracker för att precis som du regga långpromenader. Min fru har en likadan & även min mamma. Vi kör alla Sports Tracker.

    Jag har aldrig sett nåt liknande som din skärmdump visar. Du måste ha fel på gpsen eller så är din app totalknas.

    Man ibland se en avstickare på några meter (5-10m) som inte är korrekt. Det händer kanske 1 gång var 5/10 promenad. Inte mer. Och då blir det ett "jack" i spåret. Men det är som sagt extremt sällsynt.
     
  8. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jag upplever att GPS:en är mycket sämre på min S4+ än på min gamla S2. Är hopplös att låsa om jag inte startar om telefonen och tappar ofta kontakten. Mycket irriterande. Jag använder Runtastic när jag är ute och springer.
     
  9. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jaq ändrade några inställningar i MyTracks och då lugnade den ner sig.
    Sen har jag också installerat OruxMaps eftersom jag skall till Alperna om ett tag och vandra där och då har jag ingen on-line förbindelse. OruxMaps använder off-line kartor som man laddar ner innan och installerar.
    Jag har kört både MyTracks och OruxMaps parallellt nu på ett antal vandringar och det ser bra ut. Spåren blir rätt lika så de registrarar på samma sätt vad det verkar.
    Sen har jag också tyckt mig märka att GPS hittar positionen bra mycket snabbare nu än tidigare. Det har varit två mjukvaruuppdateringar i telefonen den senaste månaden, kanske de har förbättrat GPS-funktionen?
     
  10. Zteam

    Zteam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Dubelkolla att gpsen inte är i enerisparläge inställningar -> plats -> Hög nogrannhet.
     
  11. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Den inställningen hittar jag inte.
    När jag använder meny->Settings från home-skärmen kommer jag in till ett ställe där det finns fyra tabbar "Connections", "My Device", "Accounts" och "More"
    Det jag tror du menar med "plats" är det möjligen More/Location services?
    Men där finns bara tre inställningar:
    Access to my location (ON/OFF)
    Use GPS satellites (Checkbox)
    Use wireless networks (Checkbox)
    My Places (en lista över olika personliga platser)

    Ingenstans att ställa in Hög noggrannhet här i alla fall.
     
  12. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Inte jag heller, har tyvärr inte kommit några uppdateringar på S4+ på ett tag. Tråkigt att den är så dålig.
     
  13. ipnet

    ipnet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2014
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att man behöver kitkat för att få den inställningen

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
     
  14. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Hittade ett tips om att slå av platstjänsterna i den inbyggda browsern, hade inte rört den då jag använder chrome. Stängde av den, startade om telefonen så låser gps:en mycket lättare. Upplever dock fortfarande att den tappar kontakten ibland.
     
  15. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hur slår man av platstjänsterna i den inbyggda browsern?
    Jag hittade inget i dess settings i alla fall....