Droidify - en inofficiell Spotify klient, nu på market

Diskussion i 'Applikationer' startad av juukas, 18 aug 2009.

  1. juukas

    juukas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    * Det är inte alltid världens snabbaste program (skrivet mestadels i Java och inte C++ som Spotifys egna klient, dock är valda delar optimerade med C). T ex att ladda in en artist - framförallt en som har massor av album och förekommer på en massa samlingsskivor - kan ta sin lilla tid. Ibland bortåt en minut eller mer.
    * Om man försöker hoppa för snabbt mellan låtar med prev/next-knapparna så kan det hända sig att Androids libmedia.so kraschar mystiskt och strax därefter Droidify.
    * Det finns ingen offline synkning (ännu, utvecklaren hoppas fixa detta i framtida version), men den cachar spelad musik för nästa gång man spelar samma låt.

    Sidenote: Man behöver ett premiumkonto

    http://twitter.com/bobcat_zed
     
  2. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  3. 2infinity

    2infinity Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar bra, men som nån sa så kan det hänga sig. Någon som kommit på hur man ser om en låt har blivit cachad och hur man spelar den offline? Verkar iaf som om man spelar upp en låt två gånger så laddar den båda även fast jag enablat caching :/

    Edit: Okej läste längst upp, men om man är online, streamar den inte låten då utan spelar cachen eller? :)
     
  4. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Den spelar från cachen, fast du måste fortfarande ha en anslutning till servern pga att den cachade strömmen är krypterad.
     
  5. 2infinity

    2infinity Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aha okej då vet jag :) mindre bandbredd men ändå lite som används, dock ballt ändå :D tack :D
     
  6. entoke

    entoke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fan att man inte har en krona innan löning och att premium tiden nyss tog slut :(
     
  7. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Varför fungerar det bara med premiumkonto? Är det något i Spotify som förhindrar detta?
     
  8. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Precis så är det.

    Själv får jag "force close" efter cirka 10 sekunder när jag loggat in. Out of the box Samsung Galaxy.
     
  9. entoke

    entoke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bara spotify premium användare som får tillgång till servern utan att använda officiella klienten gissar jag på.
    edit: detta eftersom man kringgår regionsblockarna och reklamen.
     
  10. Yelo

    Yelo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fungerar klockrent för mig :D Perfekt tillfälle att börja betala för Spotify också, vilket jag tycker är värt vartenda öre! *studsar*
     
  11. mikecomputing

    mikecomputing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Klienten är troligen baserad på despotify källkoden och killarna som tog fram den hade det i syfte att släppa en klient för Linux då detr inte finns nån officiell klienjt för Linux. Men för att inte det skulle bli bråk med spotify så fungerar bara klienten för betalande medlemmar. Annars hade risken varit stor att spotify spärrat klienten direkt. (Vilket de också gjorde en kort tid "under förhandlingen")

    Så både den kommande officiella klienten och den unofficiella lär bara fungera för premium användare vilket inte är mer än rätt. Spotify och musikbranchen måste kunna tjäna pengar thats how it works...

    Gillar man inte det använd fri tjänster som jamendo där kan man redan nu ladda ner musiken offline både på mobilen eller på PC:n :-)

    Det första jag gjorde när despotify släpptes var att ta ett helårsmedlemskap för spotify vilket jag vet att många med mig gjorde och troligen var det kanske en delårsakk att spotify faktiskt accepterade thirdparty klienten :-)
     
    Last edited: 18 aug 2009
  12. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Den använder jotify (http://http://jotify.felixbruns.de/) som library, som i och för sig är en port av despotify :)

    Hade vart najs om någon lyckades få igång en app med despotify i grunden (m.h.a NDK:t) :P skoj å se hur mycket snabbare den hade kunnat bli.
     
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Kraschar efter nån sekund...
     
  14. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, tack för informationen. Jag lyssnar inte så ofta på musik på mobilen för att det ska vara värt att gå över till premium. Annars hade man inte tvekat. Gratisversionen på datorn räcker gott och väl för mig.
     
  15. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Vad har du för lur?
     
  16. SkogsTrollet

    SkogsTrollet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Fungerar bra. krascha första gången. Undra om Spotify slänger in några brasklabbar för att få ut android versionen nu. Fast det spelar ju mindre roll om denna utvecklas vidare :D
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Htc hero, testat med 2 olika, orootad o en rootad och hårt tweakad med freshface, same shit
     
  18. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Wow! Det funkar ju! Bra jobbat!

    Vad är det för licens på applikationen? Jotify är väl GPL och således måste väl Droidify dela den egenskapen?

    Edit: Nej, så var det inte. Jotify har en trasig fri licens inspirerad av någon gammal BSD-variant. Droidify kan således vara stängd. Vet dock inte hur det är med det.
     
    Last edited: 18 aug 2009
  19. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm, ska köpa peremium nu igen!
    Det finns en linux client som heter Testify jag har testat det och gillar det http://sourceforge.net/projects/xtestify/ den bygger på libspotify i sin tur, skulle inte libspotify kunna portas till Android (ni som kan sånt) ?
     
  20. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Libspotify är stängt, vilket gör det helt omöjligt att använda till nått vettigt.