Diskussion: Stora uppdateringstråden [Xperia Z]

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av galaxy81, 15 mar 2013.

  1. moelito

    moelito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    ROM:
    stock
    Platta:
    Samsung A8
    Platta 2:
    Lenovo tab 10 Plus
    ROM:
    Lineage
    Google go? Menar du "ok Google" funktionaliteten?

    Sent from my C6603 using Tapatalk
     
  2. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det är verkligen konstigt hur det kan variera. Samma mobil, samma FW.
    Jag har som tur är inga problem med min, den laggar lite bara
     
  3. jhemstrom

    jhemstrom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    uploadfromtaptalk1401356009147.jpg Har inte gjort annat än startat om telefonen. Förut drog google-tjänster ca 70% märkligt,,,

    Skickat från min C6603 via Tapatalk
     
  4. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag testade tipset - som jag borde ha räknat ut själv direkt - att starta om telefonen, och initialt gav det fin effekt. Problemet verkade i stort sett vara borta, men efter ungefär ett dygn var det dags igen, så nu står jag där jag står. Gud vad jag hatar sån här skit. Någon av Sony och Google ska brinna i helvetet för det här.

    Som jag tolkar tråden verkar någon bli av med problemet vid en fabriksåterställning, någon bli av med det genom att inaktivera något - oklart vad - från Google, någon bli av med det genom att mippla med GPS'en, men flera ha kvar problemet även efter att de testat de här grejerna. Det inspirerar ju inte precis till att ta tag i saken, men jag har ju inte mycket till val. Några frågor...

    1. Det verkar råda oklarheter kring vad det är ni inaktiverar från Google? Först trodde jag att det var "Google Play-tjänster", men nu talas det om diverse andra grejer. Vad är det som inaktiveras? Och vad får det för följder? Något syfte har ju rimligen grejerna, så vad "blir man av med" när man inaktiverar det?

    2. Fabriksåterställning har jag gjort ett par gånger genom åren (dock inte på den här luren), men det går så lång tid mellan varje gång, så jag hinner alltid glömma hur det funkar...

    * Kontakter och kalender synkas ju mot Google, så det ska ju återställas så fort man loggar in där igen och fixar till synkningen.

    * Men alla appar försvinner ju/väl? Det är inte bara av ondo i så fall. Jag har säkert en del skit liggande, så att passa på att göra en utrensning vore nog vettigt. Men ser man smidigt i Google Play vilka appar man haft innan återställningen?

    * SD-kortet har jag för mig förblir oförändrat. Stämmer det? Men bilder och andra fioler man har på mobilen, hur går det med dem?

    Tack på förhand!
     
  5. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Så blev det för mig också efter omstart, men efter omkring ett dygn var mardrömmen tillbaka.
     
  6. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Det är Google du ska peka på. Sony ska man inte skylla för att Googletjänsterna drar så mycket ström.
    Google Play tjänsterna är en kombination av många olika appar och jag är inte helt säker vad allt som ingår.

    Vad jag har gjort är:
    1. Gå till Settings => Google (under "Accounts").
    - "Search": Ifall du inte behöver Google Now, stäng av den (denna app är törstig).
    - "Location": Stäng helt av, eller välj "Device only" under "Mode" (det sägs att det är här i WiFi-platsbestämningen som den största batteribuggen finns).
    - "Google+": Ifall du känner att du inte behöver någon av de extra Googletjänsterna, så kan du logga ut genom att peka på ditt konto och välja de tre prickarna och därefter "Sign out".
    Även om man inte är inloggad i Google+, så syncas nog epost, kontakter, kalender, appar och sånt. Själv använder jag Google+ enbart för att synca mina bilder från webbalbumet, så jag är nog inloggad här.

    2. Under samma meny (Settings => Google), peka på ditt konto.
    - Bocka ur allt du inte behöver. Själv har jag ibockat bara följande: Sync App Data, Sync Calendar, Sync Chrome (mina bokmärken från bordsdatorn), Sync Contacts, Sync Google+ Photos (dessa syns i Photos-appen). Som mailklient använder jag K-9 Mail, så jag har inte "Sync Gmail" ibockat här, men den som använder Googles färdiginstallerade Gmail-app bör bocka i denna ruta.

    3. Settings => Backup & reset.
    - Bockat i "Back up my data" och "Automatic restore". Detta för att underlätta livet efter en eventuell fabriksåterställning. Gör också livet lättare efter att man bytt telefon.

    4. Loggat ut ur alla Sonytjänster. Jag har ingen användning för dem.
     
    Last edited: 29 maj 2014
  7. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    TACK! Är på stan nu, men ska kika på allt det här när jag kommer hem.

    En fundering, bara. Kan man hugga det så i sten att Google måste vara skurken? När det bara verkar drabba en viss modell? Till och med bara vissa exemplar av en viss modell? Och snudd på sekunden sammanföll med en systemuppdatering från tillverkaren? Jag säger inte att du har fel - till det har jag otillräckliga kunskaper - men jag säger att det känns lurigt.

    ... Och den som kan, vill och orkar får gärna hugga in på mina andra förvirrade frågor, för hur eller hur så känner jag att jag nog ändå också vill göra en fabriksåterställning. :-)
     
  8. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Sony är nog inte den enda som drabbats vad jag hört. Och det här är Xperia Z-forumet. Jag har läst samma även i Z2-forumet, men ROMarna är ju visserligen också nästan samma nu efter att även Z fått 4.4.2. Det kan möjligtvis finnas skillnader på vilka Googletjänster som är påkopplade "by default" i olika tillverkares ROMar. Känns som om de gärna vill att alla tjänster ska vara påkopplade redan då man packar upp luren. Lite tokigt, anser jag.
     
  9. moelito

    moelito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    ROM:
    stock
    Platta:
    Samsung A8
    Platta 2:
    Lenovo tab 10 Plus
    ROM:
    Lineage
    Som nämnts innan så innehåller Google services flera tjänster. Den tjänsten som är den riktiga boven är Googles location tjänst. Vet inte om alla 4.4.2 romar har det här problemet men på xz så ligger tjänsten o maxar och drar ur batteriet. Lösningen är som sagt att ställa in att endast gps får användas och sen boota om.
    Om man installerar tex appen SystemPanel så kan man se exakt vilka processer som körs. Graferna jag postade innan är från den appen.

    Sent from my C6603 using Tapatalk
     
  10. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Läste nyss runt lite och det kan också vara Google Now som pingar Locationtjänsten stup i kvarten och requestar information om var på planeten luren befinner sig. Även bägge apparna skilt för sig kan orsaka wakelocks och därmed battery drain.
    Jag kan inte bekräfta detta, för jag har alltid haft bägge tjänsterna frånkopplade och har heller ingen lust att koppla på dem.
     
  11. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hmmm... Sitter och pillar i Googlegrejerna nu. Men greppar inte vad som påverkas, och vad som påverkas av vad. Jag är inte beredd att helt fimpa positioneringstjänsterna, som ju verkar kopplade till även annat än bara Googles grejer. Och ingenting får någonsin riskera synkningen av kontakter och kalender. Aldrig att jag går tillbaka till att sårbarheten i att ha allt sådant bara fysiskt i själva telefonen. Och så irriterar det mig något överjävligt att alls behöva sitta med detta. Dels för att det inte ska behövas, dels för att det här ju är grejer som jag tydligen haft aktiverade hela tiden tidigare, utan batteriproblem. Helt stört att behöva välja bort grejer såhär.

    Sedan... Det verkar skumt nog som att omstart funkar hela tiden, men att det varje gång man gör det bara sitter i under omkring ett dygn. I morse startade jag åter om telefonen, och sedan dess har det återigen varit klockrent. Otroligt mysko, otroligt irriterande.
     
  12. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det verkar som om positioneringstjänsten dras igång av lite olika appar. Om man gett appen tillstånd att köra positioneringstjänsten så hoppar den igång igen när appen körs. Bootar man om med positioneringstjänsten avstängd är allt bra tills man kör någon app som drar igång igen. Positioneringstjänsten verkar vara boven som suger batteri
     
  13. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Google+ kan man i princip helt avinstallera om man vill. Den inverkar inte ett piss på synkroniseringen av kontakter, kalender, epost, bokmärken och appdata. Dem bockar man i skilt där under Settings => Accounts => Google.

    Jag har varit med om tiden då G+ apphelvetet inte ännu fanns. Allt syncade perfekt redan då. G+ har IMO bara fört med sig förbryllning och huvudbry. Man kan lägga i ett kryss på ett ställe och det inverkar på någon inställning i en G+ app annanstans. Enklast är det alltså att helt enkelt logga ut ur G+, så som jag beskrev på förra sidan.

    Kameran sparar platsmarkering till bilderna om man har positioneringen påslagen, men den är inte nödvändig. Kameran (och andra appar) funkar ypperligt även utan den. Man kan också gå till Location och koppla bort den där krånglande WiFi-positioneringen och köra med enbart GPS, om man nödvändigtvis vill ha positionering.
    EDIT: Och så är det precis som Hyddan beskriver. Stänger man av Location helt och hållet, så drar inte apparna igång den och batteriet sparas.


    Jag tycker också det är skitkasst att behöva peta med dom där Googletjänsterna, men sådana har dom varit ända sedan G+ lanserades. Förvisso kan dom ha mycket nyttiga funktioner för somliga användare, men min erfarenhet har dock varit att dom för det mesta bara slår knut på hjärnan och de drar batteri.
     
  14. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jamen, för att ta ett konkret exempel. Hur påverkas platshanteringen/incheckningen i Facebook? Det är ju liksom inget VIKTIGT, men en trevlig funktion som jag trivs med att använda mig av till och från.
     
  15. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Platsbestämning i FB använder jag själv aldrig (kör dessutom Facebook i browsern, för att appen i mitt tycke är bajskacka), men jag skulle anta att den nog kan utnyttja plats även om man kör med enbart GPS och inte WiFi-baserat.
    Åtminstone for the time being, tills Google har fixat buggen.

    EDIT: Gps kan vara påkopplat i Settings => Location. Apparna torde kunna koppla på och av den efter behov. Det tycks bara vara den WiFi-baserade platsbestämningen (i samma meny) som inte kan stänga av sig.


    Och Google+ har dessutom inget att göra med platsbestämningen heller, så för dens skull behöver man inte vara inloggad i G+.
     
    Last edited: 30 maj 2014
  16. Olavhose

    Olavhose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Uppdaterade telefonen i söndags och märke genast dess nya skillnader, jag tyckte att telefonen fått snyggare design och var även snabbare men batteriet var sämre. Mycket sämre. Normalt innan uppdateringen hade jag cirka 40 - 50% efter en dag, nu runt 10%. Jag prövade att lämna mobilen på under en natt utan att vara i laddaren och den gick från 100% till 13% under en natt utan att jag ens rört den! Jag har prövat att starta om den och stängt av internet, wifi och gps men inte funkar. Vad ska man göra?
     
  17. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Läs tillbaka några meddelanden och testa koppla bort diverse tjänster. Och ifall jag vore du så skulle jag testa att göra en fabriksåterställning: Settings => Backup & reset => Factory data reset. VARNING: All appdata och sånt försvinner iom en reset. Koppla först på 'Back up my data' och 'Automatic restore' i Settings => Backup & reset och låt luren stå en stund för att den skall hinna kopiera all data.
     
    Olavhose gillar detta.
  18. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Verkar omöjligt att bli av med det mjukvarufelet genom att koppla bort olika funktioner i telefonen. Jag kopplade bort all mobildata och kör det som ren telefon och får ändå intensiv aktivetet på Google Play tjänster.
    Fel i mjukvaran skall åtgärdas med rättning av mjukvaran inte med att plocka bort funktioner i telefonen
     
  19. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag kan inte fixa mjukvaran åt dig. Du får likt oss alla andra vänta tills Google/Sony fixar det. Och stänga av mobildata inverkar inte på hur Googletjänsterna snurrar på i bakgrunden. Du måste stänga av själva Googletjänsten. I detta fall troligtvis Google Now och/eller Location (skulle dessutom även tippa G+).

    Lite mer tips i länken nedan. Den är på Z2-forumet, men funkar nog även för Z:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2768544
     
  20. Olavhose

    Olavhose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Har nu prövat mobilen under två dagar och batteriet har återfått sin form. Tack så mycket för tipset men det känns surt att man ska tvingar avaktivera diverse tjänster från mobilen. Men så man bäddar får man ligga :)