Oppo Find7 vs Find7a vs OPO

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Snowgubben, 1 jun 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Snowgubben

    Snowgubben Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Igår tackade min LG O2X för sig och behovet utav ny mobil är stort då jag för tillfället rullar på en Nokia 3310.

    O2Xen har jag hatat sedan första året och dess kassa mjukvara som både är seg och buggig har skapat mycket hat som jag ej vill genomlida igen med den nya telefonen. Har dock knappt rört en nyare android så mjukvaran kanske har blivit mycket stabilare?

    Som jag har sett så är de största skillnaderna mellan Find7 & Find7a: QHDskärm, större batteri och 3gb ram men hur stor skillnad kommer man egentligen märka av vid vardagligt bruk? Find7 har dock inte släppts än och verkar inte finnas något datum på när den kommer släppas heller?

    OPO verkar som en värdig konkurrent mot OPPO med sitt pris och i grund och botten vara en väldigt lik mobil som Find7. Den saknar dock LTE 20 som jag förstår är 4g nätet på landet och då jag bor ute på vischan så kan detta vara väldigt önskvärt att ha. Det verkar inte finnas något exakt datum på när den kan vara tillgänglig för mig att köpa vilket är ett minus.

    Så vad tror ni? Kommer jag bli nöjd med Find7a, eller skall jag vänta på Find7 för bättre skärm, större batteri och mer interminne eller borde man följa OPOhypen men då inte ha en aning om när man kan få tag på en?
     
  2. apis

    apis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är i farten med att köpa en ny teefon till tjejen och väljer mellan exakt de som du tar upp där.

    Jag tror det lutar åt att vänta på en OPO då hennes nexus 4 fortfarande rullar men hade hon varit helt utan telefon just nu så hade jag utan tvekan köpt en find 7a (då det är den enda som finns på marknaden just nu :))

    Det där med 4g är ju helt upp till dig och hur mycket snabb surf du behöver.

    Enda skillnaden du kommer märka mellan find 7 och find 7a är väl den bättre skärmen, men det kommer väl ta ett tag innan det finns program etc som kan utnyttja de många pixlarna? Det extra minnet är nog bara ett resultat av att de behöver mer minne för att driva den tyngre skärmen (saxat från förra android central podcasten)

    Vet inte om det hjälpe men hoppas det var något!

    Mvh
     
  3. Snowgubben

    Snowgubben Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kollat runt lite på reviews om skärmarna på Find7 & Find7a och visst är det skillnad men känns som att jag klarar mig fint med HDskärmen. Blir ändå en fördubbling utav ppi emot min gamla O2X ;)

    Premiumversionen har även en 0,2GHz högre klockning på CPUn men känns som denna skillnaden knappt är märkbar vid vanlig användning?

    Skulle gärna satsat på en Find 7 men tror nu att den och OPO går bort just nu då det inte verkar finnas någon chans att dem kommer bli tillgängliga den närmsta månaden. Skall kika runt lite så får vi se hur det slutar :)
     
  4. Chriz

    Chriz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Info:
    Niagara Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Info:
    Niagara Launcher

    OPO är en väldigt trevlig mobil och gillar man Cyanogenmod (som jag) så är den nästan helt perfekt. (minus 4G banden)
    Hastigheten jämfört mellan Tele2 4G (Xperia Z2) och Tre 3G (OPO) skiljer väldigt lite och stundvis får jag nästan bättre fart och svarstider över 3G nätet på OPO än 4G nätet på Xperia Z2 här ute på landet.
    Invites för OPO ser ut att börja rullas ut inom de närmaste veckorna och när man väl får en invite kan den köpas direkt utan att behöva vänta som vid ex. pre-order.
    Första rundan med invites verkar vara för 64GB modellen så därför kommer man nog inte sakna SD-slot om man inte är en användare som lagrar allt i mobilen.
    För övrigt är den blixtsnabb i gränssnittet och upplever själv att det flyter på minst lika bra om inte bättre än de flesta andra tillverkarnas senaste flaggskepp. Jämfört med HTC One M8, Sony Xperia Z2 och Samsung Galaxy S5.
    Har tyvärr inte kunnat jämföra den med en Oppo Find7a som även den ser ut att vara en riktigt trevlig lur. Men är inte 4G och SD-slot ett måste hade jag själv valt OPO framför Oppo Find7a.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.