ROM: Uppdateringar till Xperia ZR (Endast officiella)

Diskussion i 'Xperia ZR' startad av pissenisse, 2 okt 2013.

  1. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag skulle föreslå en fabriksåterställning där du även rensar hela interna minnet.
    Glöm inte att ta backup på det interna sd-kortet, och för säkerhetsskulle även plocka ut det externa kortet om du använder ett sådant.
     
  2. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Jag gjorde faktiskt fabriksåterställning (interna oxå) efter uppdateringen. Borde kanske gjort en innan oxå..

    Ikväll gjorde jag iaf ytterligare en total fabriksåterställning, men denna gång utan att välja att automatiskt ta tillbaka backupen från Googlekontot.
    Så nu har jag bara installerat Swiftkey, FB Messenger, Spotify, Instagram och några till. Den flyter betydligt bättre än den gjorde tidigare idag, för då var den totalt hopplös!!! Men tyvärr flyter det inte alls lika fint som den gjorde med 4.3. Hackar i scrollen i inställningsmenyn t.ex. Små irriterande grejer. Men jag ska testa att dra i Nova launchern o lite annat sånt som jag saknar så får vi se vad som händer! Antingen blir det värre igen, eller så får den funka som den gör till det kommer buggfixar...vilket det nog bör göra... :)
     
  3. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det låter väldigt skumt, för att ta reda på om problemet ligger i FW eller i några appar så kan du prova starta om telefonen i safe mode.

    Det gör du på följande vis:
    Håll in Power knappen till power meny dyker upp.
    Lång tryck på Power off
    Ett meddelande dyker upp som bekräftar att du verkligen vill boota till safe mode.
    Välj OK.

    Hur fungerar telefonen i safemode?

    För att återgå så startar du bara om telefonen.
     
  4. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Fortfarande lite ryckig scroll i menyer, men nååågot bättre för övrigt. Och den blir alltid lite bättre efter omstart. Men jag har liksom inget som ligger o kör heller. Frågan om det är app som strular....och vilken isf?? Jag har som sagt inte så många.
    Har alltid haft Quickpic till foton för att den var snabb som attan, men nu känns den riktigt seg. Den kanske inte är optimerad för Kit kat än? Har visserligen väldigt mycket foton, men det var snabbare med 4.3
     
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Om jag förstår rätt så har du lika mycket problem i safemode som i vanligt läge?

    Det safe mode gör är att den inaktiverar alla apper du har installerat, så att endast förinstallerade appar kan köras.
    Det som jag är ute efter är: Om det hackar lika mycket för dig med safe mode så vet vi att problemet ligger i telefonen, om problemet försvinner i safemode så underlättas det enormt, för då vet vi att det är någon av dina installerade appar som skapar problem.
     
  6. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Den var bättre i safe mode, men inte som i 4.3
    Har nu avinstallerat Swiftkey...för det gick assegt att skriva för det mesta. Nu flyter den något bättre även i normalt läge...men jag saknar Swiftkey...
     
  7. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Då är det nästan helt klart fel på FW, provat i SEUS eller i PC companion installerat om helt? (Den rensar då ALLT)
     
  8. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Har bara kört uppdateringen via PC Comp. en gång. Gjorde fabriksåterst. efteråt men då vart den ju hemsk, trots att jag rensade internt oxå. Men då återställdes ju alla appar automatiskt efteråt. Gjorde ny fabriksåterst. utan aut. appåterställning ibockad och laddade bara hem vissa appar manuellt istället o då blev den mycket bättre men inte som med 4.3 alltså.
    Får väl testa att göra ett nytt försök...med fabriksåterställning både före o efter den här gången...inte bara efter. :)
     
  9. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    het

    Upptäckte att nallen blev väldigt varm och verkade dra batteri utav h-vete. Slog av platstjänster och wlan och fick en svalare kamrat. Har nu loggat om wlan-et, ska kolla platstjänster igen men det verkar ha varit wlanet som spökade. Isf behövde nallen bara att jag gjorde ny inloggning på mitt wlan för att bete sig normalt. I övrigt nöjd, det mesta verkar funka.
    Utube visning verkar oxå hetta upp nallen men det kan ha att göra med själva appen, har inte kollat efter nyloggat wlan, kanske har även detta problem försvunnit om det bara var surffunktionen som krånglade.
     
  10. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    het

    Verkar ha varit problem med wlan-et som åtgärdades genom att logga in på nytt. Nu verkar allt rulla fint.
     
  11. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Uppdaterade igår ota och var lite nervös med tanke på allt negativt man hört. Och när den efter första uppstarten med 4.4.2 var väldigt laggig och blev tokvarm så blev jag orolig. Men efter en stund så blev allt normalt (tippar på att den helt enkelt gick igenom något och optimerade först). Startade för säkerhetsskull om telefonen lite senare och idag har jag efter 15 timmar 65% kvar på batteriet.

    Jag är iaf toppennöjd med uppdateringen

    Skickat från min Xperia ZR via Tapatalk 2
     
  12. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Vad är det som läggs på minneskortet?

    Kan man lägga Spotify offlinelistor där? Kan kameran lägga bilderna på minneskortet?
     
  13. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Svar ja på båda frågorna. Dock fick jag "SD-card not found" när jag försökte starta Spotify efter uppdateringen till 4.4.2 men efter rensat Spotifys cache och data samt gjort en ominstallation av appen så funkar allt bra och offlinelistorna hamnar på SD-kortet.

    Skickat från min Xperia ZR via Tapatalk 2
     
    Last edited: 4 jun 2014
  14. Weiman

    Weiman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har tidvis haft problem med Play Services wakelock efter uppdateringen, trots att jag gjorde en totalåterställning. Det löser sig om man startar om, men ändå jäkligt störande.
     
  15. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Har också problem med Google Play-tjänster wakelocks. De drar 90% av batteriet som tar slut när jag kommer hem från jobbet. Innan kanske jag hade drygt 50% kvar.
    Jag hinner tyvärr inte felsöka varken på jobbet eller hemma. Får väl fira nationaldagen med felsökning:(
     
  16. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Jag har kört 4.4 på min ZR sedan snart en vecka tillbaka. Jag har aldrig fabriksåterställt telefonen, utan kört på sedan jag köpte den i september förra året. Har lagt apex launcher, bytt ikoner och småfix, samt llama men annars körs jag original. Ca 60 nedladdade appar.

    Det första jag märkte efter uppdateringen var att tangentbordet blev otroligt segt i sms-appen (original). Det hjäpte att starta om telefonen, men efter en stund sega det ner igen. Nu ser det ut att löst sig efter jag raderat rejält stora sms-konversationer. Jag hade ett par stycken uppåt 2000 SMS, samt ett tiotal mellan 100-500 SMS. När jag väl rensat bort dessa har jag inte upplevt tangentbordet som segt.

    Jag hade tidigare en Samsung där man kunde ställa i att SMS skulle raderas automatiskt när de översteg en viss gräns ex 100st. Därför har jag aldrig tänkt på att manuellt radera SMS. Det är möjligt att detta skulle uppkommit förr eller senare även utan 4.4, men nu blev det mer uppenbart.

    Batteritiden sjönk direkt efter uppdateringen, men nu tycker jag att den är tillbaka på samma nivå eller till och med bättre än tidigare.

    Annars har allt flutit på bra sedan uppdateringen.
     
  17. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur man blir av med uppdateringssymbolen i statusfältet, utan att installera uppdateringen?
     
  18. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Håll in så att du går in i app information
    Bocka ur show notification, du blir dock av med alla notifikationer.
     
  19. stigdaniel

    stigdaniel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sämre batteritid efter 4.4

    Jag har hittills varit väldigt nöjd med batteritiden på min ZR men efter uppdateringen till 4.4 så laddar den ur på en halv dag och google-tjänster är boven som drar 80% av batteriet. Någon med liknande problem? (och lösningar?)
     
  20. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Har samma problem.

    Som föreslagits så kan man rensa data för play sevices.
    Märkte att jag som även gjort en ofrivillig factory reset har det problemet... Ska experimentera lite.