Problem: Sprucket glas och halvfungerande touch.

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av brobde, 5 jun 2014.

  1. brobde

    brobde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Hej hej!
    Nu är det så att min G2:a har tappats i backen så att glaset är sprucket.
    Själva skärmen fungerar bra och bild syns men touchen fungerar bara på ena sidan, alltså den sidan där sprickorna inte är.

    Min fråga är: Tror ni att touchen kommer fungera om jag bara byter glas med digitizer eller tror ni att jag borde byta ut skärmen också?

    En fråga till: Är det hyfsat enkelt att byta glas själv eller bör man lämna in den på lagning nånstans?


    Tack på förhand!

    /brobde
     
  2. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag kollade en "guide" på iFixit, och det verkar som att skärm/digitizer/glas är en enda hoplimmad enhet. Det brukar vara så i moderna telefoner för att få skärmen närmre glaset.
    Jag minns inte hur det ligger till i G2, men det kan t.om. vara så att digitizern är integrerad i lcd:n för att spara plats.
     
  3. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Det var ganska enkelt!

    Jag drog ihop en G2 åt min dotter precis. Det var ganska enkelt om man följer fixez eller någon utförlig video. De missade någon mindre viktig detalj som att en sladd skulle sättas fast innan långa banden skulle tillbaka. Men det gick lägga under när jag lättade på dom. Det kändes omöjligt att det skulle funka, men det funka kanon. Nu skall jag klyva en digitizer och lcd. Har provat med först sytråd i ena hörnet och sedan presentband som är starkt att typ såga dra mellan skikten med. Jag har provat med en söndrig display först, Man får vara noga med att inte skada kontrast filmen dock... Håll mot glaset och akta kontakterna. och det gick bra för mig första gången med provglaset. man sätter ihop delarna (glas digitizer) med optiskt lim. nu till allvaret. :P
    Lycka till.
     
    Last edited: 12 jun 2014
  4. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Sågad o nästan klar.

    Dispalyen är nu delad och en nyinköpt digitizer i stället för den spruckna, kan sättas på lcd,n. Nu skall jag bara hitta optiskt lim som duger. Sen har jag två telefoner. En som ny och en svart vit "cirkulerad". :teeth:
     

    Bifogade filer:

  5. chrisotto

    chrisotto Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag köpte en display och digitizer som satt ihop på ebay för typ 70 USD. Smidigt att sätta ihop och inte så farligt dyrt jämfört med att lämna in den till någon för 2000 kr. Fixade det på 30-40 min och var inte speciellt svårt när man tittade på en youtube video samtidigt. Det enda du behöver är en liten stjärnskuvmejsel och sen något som du kan använda för att lossa baksidan med, jag använde en vanlig brytbladskniv.