Problem: E: failed to mount /efs (invalid argument) Galaxy S3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Branne, 18 maj 2014.

  1. Branne

    Branne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en samsung S3 GT-19300....
    Den har lagt av så skulle jag starta den men så stannar den på sin första sida där de står ( Samsung Galaxy SIII GT-19300 )
    Kommer inte längre och när jag sätter i laddaren så kommer bara batteri skitet upp men den rör sig inte... står helt stilla. det kommer upp en ring som de ska typ ( ladda ) men den står också stilla. Har försökt med allt känns de som.

    Har gått runt om telefonen genom att hålla inne start knappen+volym knappen+home knappen...
    kommer in i något jag inte fattar så väl men har försökt att formatera om den... men de går inte heller. har försökt att koppla den med datorn går inte....
    Har ni några tips eller så får ni gärna berätta det. Så snabbs som möljigt tack

    Behöver min mobil....

    Tack i förhand!
     
  2. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    /efs är en katalog som innehåller ditt IMEI nummer. Antingen så är den korrupt eller så klarar helt enkelt inte systemet av att läsa filsystemet. Jag vet att google i nyare versioner av android har bytt format på filsystemet i efs vilket gör att äldre versioner av android inte längre klarar av att läsa den. Det kan med andra ord uppstå sådana problem ifall man nergraderar sig.
     
  3. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
  4. Svartpippi

    Svartpippi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag drabbades av samma sak som dig, försökte allt som du försökte, gick man in i recovery läget så sprutade det ut felmeddelande om att
    E: can't mount /efs
    E: can't mount /cache
    osv

    Jag försökte ladda in senaste firmware igen via Kies, men en bit in i uppdateringen så stannade uppdateringen och Kies bad mig kopplade bort den okända enheten och starta om telefonen, jag väntade ett tag ytterligare men telefonens skärm uppdaterades inte så jag gjorde som den bad mig om och efter det så är skärmen randig med vita och grå ränder, typ som att man laddat upp en korrupt gif bild. Recovery läget är efter det oanvändbart då man inte ser något annat än den randiga skärmen, jag kommer in i download läget men kies hittar inte telefonen överhuvudtaget.
    Kollade med Odin och den klagar över att PIT saknas, minnet är fullständigt korrupt. Jag har endast använt original firmware på min S3, däremot har jag kört CFW på en ZTE Blade under ett par år så har labbat en hel del med Android.
    Sök på emmc brick eller Samsung SDS så kommer du hitta fler som har samma fel/symtom.
    Jag har lämnat in min på 3s service center för reparation då jag fortfarande har garanti kvar, jag saknar riktigt kvitto då det var min tjänstetelefon då jag förut jobbade på 3 så var jag tvungen att gå via dem, hade kanske gått snabbare om jag gått till Samsung service center, nu skickas min telefon iväg till någon annan verkstad för reparation och det kommer ta ca 10 arbetsdagar innan den är klar.