Valuta med minst antal mynt-valörer?

Diskussion i 'Off Topic' startad av BrorSnor, 6 jun 2014.

  1. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hej!

    Vi diskuterade på jobbet att vi sällan använder kontanter och att mynten är extra jobbiga, de tar upp en massa plats, är tunga och skramlar. Jag sa att vi borde ändå vara ganska lyckligt lottade som för tillfället bara har tre valörer i mynt. Känns som att vissa länder har massor av småmynt.

    Och så började man fundera på om det är några andra valutor som har så få valörer i mynt som vi har i SEK... :) Känns nästan som vi borde ha rekordet. Någon som vet någon annan valuta med få valörer i mynt?

    Försökte googla på det men hittar inget... kanske inget någon normal(t) skriver om... :D
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Namnet till trots har väl inte bitcoin-valutan några mynt alls?

    m v h Henrik
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej jag vet inget land med få mynt.

    Problemet är att ett land får en onödig inflation om man tar bort ett mynt vid "fel tidpunkt" eftersom då de flesta som säljer något direkt avrundar allting uppåt så det är en balansgång för varje lands riksbank eller motsvarande att slå till när ett visst mynt tappat för mycket i värde.
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Kina har också bara tre olika mynt: 1 yuan, 5 jiao och 1 jiao (motsvarande 1 krona, 50 öre och 10 öre).

    Sen finns det sedlar med exakt samma valörer så i vissa städer används bara sedlarna och inte mynten. Sedlar och mynt som motsvarar 50 öre och särskilt 10 öre används bara på större supermarkets.

    Den högsta valören på sedlarna är 100 yuan (motsvarande 100 kr då), det sägs att man inte vill introducera en 500-sedel pga att det skulle ge en massa inflation. I andra änden finns Singapore som har en sedel som är värd över 50000 kr.
     
  6. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo, så att Mastercard och Visa eller din lokala bankpamp bestämmer helt över din privatekonomi, låter jättebra...
     
  8. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Intressant... men om Kinas mynt är på så låga valörer, har de istället massor med olika valörer i sedlar? Det gör ju egentligen inte saken bättre. Jag antar att vi blir kvar med kontanter ett tag framöver men man borde jobba på att ha så få valörer som möjligt. Så får handlarna bara avrunda uppåt/nedåt och så får det jämna ut sig i långa loppet...
     
  9. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Njaa, jag är inte konspiratoriskt lagd.... jag är bara lat. :)

    Hade vart så mycket enklare om man kunde genomföra alla transaktioner via mobilen som man alltid har med sigändå. Skippa alla former av kontanter... men jag inser att jag antagligen får drömma vidare.
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du menar "så får handlarna bara avrunda uppåt"...

    Kina har sedlar med 1 jiao, 5 jiao, 1 yuan, 5 yuan, 10 yuan, 20 yuan, 50 yuan och 100 yuan. Sen finns det en 2 yuan-sedel som inte tillverkas längre men det är fortfarande giltigt betalningsmedel om jag inte har fel.

    Behövs inga konspirationer, har ju redan hänt massor med gånger att VISA, MC eller banker stängt folks konton och kort för vilka anledningar som helst.

    Låter ju inte jättebra att om din mobil har slut på batteri eller kraschar så är du helt körd och kan inte göra några betalningar längre.
     
  11. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nej det är klart, helt utan kontanter blir nog lite svårt. Men man kanske kan jobba bort några valörer. Och man behöver ju inte införa ännu ett mynt, det är ju att gå fel väg.
    Om handlarna bara avrundar uppåt och aldrig nedåt, so be it, något får man offra om man är lat... :)
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag diggar norska 20kr myntet. Plånboken blir tung men helt plötsligt har man massa pengar i växelmynt.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tanken är nog inte att det ska bli mer skrot i plånboken. Att ha en tvåkrona kan faktiskt innebära att det blir färre mynt att bära på. Om du ska få tillbaka fyra kronor i en affär idag får du tillbaka fyra enkronor. I framtiden kan du få tillbaka två tvåkronor istället.

    Dessutom blir de nya mynten mindre och lättare än dagens.
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau...riksbanken skyr inflation som pesten och att inte hjälpa till att höja den.

    Sen är det väl inte så märkvärdigt att ha en pengaburk hemma att lägga mynt i.

    Själv använder jag kontanter ytterst sällan men vi har en bra bit kvar till ett kontantfritt samhälle.
     
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Här i libanon där jag befinner mig finns det vansinnigt små valörer i LBP.

    1000 LBP = 4-5kr. Tror du kan få typ 1-5LL osv. Vansinnigt med dessa typer av mynt.
    Metallen är ju värd 50 ggr mer än beloppet.

    Tur att de till 90% använder USD så man slipper eländet med skottkärra pengar.
    Man blir ju miljonär här som inget. :)

    Tidigare när det var krig föll värdet ännumer så en säck pengar gick åt för att köpa en limpa bröd.

    // A
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo Turkiet var i samma situation för några år sedan...man var miljonär :teeth:

    Utmaningen för deras riksbank är att det kostar en massa pengar att stryka en massa nollor och införa nya pengar, sen just Libanon har ju skyhög inflation pga det är så oroligt så de måste ta en sak i sänder.
     
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Så är det. De har stora pengar men fortfarande är det ju en värdelös valuta. Regeringen gör inte så mycket. De är mest intresserade av att stjäla pengar.

    Minns turkiet. De införde ju T i namnet vilket symboliserar tusen. 1000 TL = 4:- typ. Skönt att de införde nytt iaf.

    Som tur är kan man använda vettiga pengar här som sagt, USD.

    // A
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njou.... man förenklar utmaningen genom att primitivt säga att regeringen "själ saker", så enkelt är det inte och just Libanon är ju en av de mest komplicerade länderna i världen. (från att ha varit ett av de mest välmående)

    Jag vet sedan för lite om just Libanon för att ha en tvärsäker åsikt mer än att det är mycket komplicerat inkl en mycket komplicerad region i världen.
     
  19. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Mja, jag ska vara ärlig att säga att det inte något som bara är taget ur luften. Ligger mycket i hur folk är generellt. Inte luras men när jag går in i en butik är priserna dubbla direkt. :) Släktingar till mina bekanta här nere säger att bästa sättet att tjäna pengar är att på något sätt arbeta politiskt. Då får man sin del av kakan medan vägen får kvarstå som trasig där 1 miljon bilar kör i 20cm djupa hålet varje dag.

    Men du har rätt i mycket du säger..
    Snart är det hemgång igen dock.

    Nu avslutar vi diskussionen om detta då det inte var det tråden handlade om.