Diskussion: Samtalskvalitet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cyanopsis, 6 maj 2014.

  1. hollbrink

    hollbrink Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2012
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Platta:
    Cube Talk 9x
    Övrigt:
    Nexus Player
    Min telefon är en 14W17.
    Har läst i denna tråd mest varje dag sedan jag hämtade ut den i måndags och känns mig velig kring om det är något fel på min telefon eller ej. Jag har gjort testet som hammeron uppmanade oss att göra och jag måste säga att bruset i slutet knastrar på låg volym, men detta är inget som stör mig sådär jätte mycket. Däremot så har jag testat microfonerna flera gånger om på olika sätt, dels via servicetestet men också genom telefonsamtal och även via röstinspelning. Vad jag upptäckt är att genom röstinspelningen så låter det aningen illa och burkigt, är det fler än jag som upplever detta? Det är som svårt att veta vad som klassas som fel då man inte har någon "fullt fungerande" telefon att jämföra med?
     
  2. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Vad som klassas som ett fel på din telefon är givetvis subjektivt & upp till dig.

    I min värld är en telefon som inte har en riktigt samtalsfunktion givetvis defekt. Skulle aldrig acceptera detta fel på Z2!

    Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
     
  3. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Har nu DOAT 2 st Z2or för brusande earphone samt burk o knasterljud. Båda 14w16. Den jag har nu är 14w19 och har samma problem. Ger upp och skiter i detta snart.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  4. Thyg0d

    Thyg0d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Jag upptäckte nyss att om jag har luren mot örat när jag pratar så tänds och släcks skärmen om vart annat och det låter klick klick klick precis som när man tappar på appar och dylikt... Tar jag bort luren från örat så slutar det klicka och då slutar det klippa för den jag pratar med också, dom hör mig alltså bättre..
    Under samtalet så ändrade jag till GSM för data och tog bort NC utan att det gjorde nån skillnad..

    Samtalsmässigt är det här nog det absolut värsta jag någonsin ägt..
    inräknat ett gäng NMT lurar från 1800 talet.. (Ja jag är SÅ gammal :P)
     
  5. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Jag verkar också ha problem med samtal när jag ringer folk med min Z2. Det går galant att prata med andra, allt låter bra osv, Men problemen kommer efter ca 5 minuters pratande. De jag pratar med kan tillslut inte höra mig längre, jag typ försvinner, och det bara sprakar och knastrar i deras telefon, jag kan höra dom prata hur bra som helst.

    Jag känner verkligen ingen lust att lämna in den för service för detta är väl garantiärende, för det tar väl 2-3 veckor på service. Då det är sjukt då man SKA kunna ringa med en telefon, det är den ju gjord för, typ PRIO 1, det bara måste funka. Varför ska jag lämna in en telefon på service när det är en sak som bara ska funka oavsett telefon? Och när man betalat 6000 kr, och som jag lär vara utan om den hamnar på service.

    Köpte min såklart på thephonehouse och fick den på release-dagen. Kan man gå dit och få ett nytt ex? eller är det verkligen riktigt att den lär in på service?
     
  6. Keelhauled

    Keelhauled Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Har DOAT 4st Z2:or pga av obefintlig samtalskvalitet samt massor av andra problem. Det fick bli en SGS5 nu istället.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
     
  7. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    DOA tiden har gått ut, lär väl bli service.
    Varför skulle de göra undantag för dig? :)
    Men visst, det är sjukt att de inte kan leverera telefoner som funkar för det ändamål de är tänkta för.

    Men du kan ju inte få mer än nej av dom.. så testa. :)
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Fick igår min Z2:a, byter från en Z1c. Kan ju direkt konstatera att samtalskvaliten på Z2 är markant sämre än tex Z1c. Har inte haft några klagomål från någon jag pratat med så jag antar att det låter bra i andra änden, bara hos mig det inte är 100%-igt ljud. Har dessutom mailat Sony nu, ju fler som klagar desto bättre är det ju. Synd på en I övrigt grym telefon.

    Skickat via Tapatalk
     
  9. Saabturbo95

    Saabturbo95 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Det där med sms fast man har fulltäckning har jag bråkat med telia om sedan hösten 2013, nya simkort, omstart av abonnemang, olika telefoner osv. Svaret är att du får köra 2G på mobilsurfen då jag är inomhus...tyvärr räknas bil som inomhus och där sitter jag ca 50% av min arbetstid, då ska man inte missa några samtal..skoj va med en smartphone å köra 2G :)

    Vill så gärna ha 3 igen men tyvärr är det via jobbet och går ej att byta...

    //Andreas
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Har du 4G? Problemet du beskriver beror oftast på dålig 4G-täckning och att telefonen inte kopplar över till 2G eller 3G i tid.


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  11. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Ljudet är perfekt numera

    Jag o min fru har uppdaterat våra telefoner. Min har jag även installerat om och peppar peppar, nu när vi har provat att ringa lite olika telefoner (mobiler o fasta), är ljudet helt perfekt. Naturligtvis finns det en osäkerhet med mobiltelefoni som t.ex. hur bra täckningen är och hur kvalitén på telefonen man ringer till är, som gör att det inte alltid blir bra när man ringer.

    Hoppas nu bara att ljudkvalitén fortsätter att vara bra. Om ljudet nu är fixat, så är detta den absolut bästa mobil jag ägt. Finns inget som jag retar mig på just nu. <3
     
  12. fahla

    fahla Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Har haft min i 2 veckor nu.Upplever kvalitén vid samtal som växlande.ringer jag någon som bor i närheten så låter det bra för bägge.enda klagomålet jag har fått är från en bekant som bor 60 mil söderut.Han tyckte att jag lät "långt bort".....
    Kör med Halebop och bor uppe i norr.
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Gick in under samtalsinställningar och ändrade equlisern till mjuk, upplever ljudet efter det som "bättre". Dock inte lika bra som i min tidigare Z1c

    Skickat via Tapatalk
     
  14. jompzan

    jompzan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har problem med kvaliteten mellan Telia-Telia båda har z2. Men ringer jag till Telenor:nr är det mycket bättre.
    Telia-Telia(iphone) är hopplöst. Låter som ett skype samtal.."hallå hör du mig" "jag hör dig hör du mig" "hallå??.."

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Låter som att det kan vara något problem med HD Voice med Z2 då. HD Voice är ju bara aktivt vid samtal inom sin operatör än så länge.


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  16. johannes 94

    johannes 94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Doade min för samtalskvalitet. Det ekar å brusar. Nu har dom skickat tillbaka den utan att ha gjort någonting... Eller jo uppdaterat programvaran till den som redan va installerad..

    Kan ett slitet simkort påverka kvaliteten?
     
  17. longshot_swe

    longshot_swe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Kan även jag tyvärr bekräfta att mobilen har riktigt dåligt samtalskvalitet. Kör med Telia och många klagar på att de hör mig dåligt har t.ex. bett min fru ringa upp min tjänstemobil istället på samma plats (Telia/iPhone) och då är ljudet mycket bättre. Många upplever att jag pratar som i ett "badrum" och själv hör jag ett svagt brus vid samtalen. Skall skickas tillbaka idag så får vi se vad dom gör med det.

    Sen tycker jag för en mobil som kostar 6000 kr förväntar jag mig inget annat än att allt skall fungera precis så bra som det skall fungera och är det nätet eller mobilen överlåter jag till tekniker som har betalt för att lösa problem att avgöra. Är det någon som upplever samtalskvalitén bra på sin Z2?
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Min verkar bara vara dåligt hos mig, att det brusar en del vid samtal. Ingen har sagt att jag hörs dåligt på något sätt.

    Fick idag svar från Sony som jag mailat förra veckan. Deras rekommendation var att göra en reparation av mjukvaran annars skicka in den. Kommer nog vänta ett tag o se vad som händer, är inte sugen på att göra något av det dom säger faktiskt. Testade min telefon när den var helt ren och nyuppdaterad vilket jag gjorde direkt när jag packade upp den och ljudet var inte bra redan då så jag tror inte riktigt på att en reparation skulle lösa mitt problem.

    Skickat via Tapatalk
     
  19. Mile

    Mile Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En inflikning; fler än jag som tycker att ljudet är väldigt högt under samtal? Alltså att folk bredvid lätt kan höra vad den jag pratar i telefon med säger?
    Självklart har jag sänkt ljudet på telefonen :D men vet inte om det har nåt med högtalarplaceringen att göra..
     
  20. Alven73

    Alven73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min tycker jag börja svaja ibland i kvalitén, vissa ord hör man vissa inte. Sjukt störigt att behöva gissa sig till vad motparten säger, blir nog inlämning för min del med. Sjukt har aldrig varit med om detta problem med någon annan telefon som jag haft.