Varför äter vi kött? / Allmän diskussion om "köttodling"

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 8 jun 2014.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nja, mer tvärtom faktiskt. Kollar på film nu så jag orkar inte leta upp länken men här har du en sammanfattning om hur mycket energi det tar.
    http://www.peta.org/issues/animals-used-for-food/meat-wastes-natural-resources/

    Plats är likadant. Det man sällan tänker på är just sakerna som krävs för att boskapen skall få leva.
    It takes up to 13 pounds of grain to produce just 1 pound of meat
    Hade vi istället använt den platsen till att äta det vi odlade hade det inte vart några som helst problem.

    Skall kolla vidare där! Tack! All information är bra information. Men djurvännen i mig har nog svårt att stå bakom, om ens passivt, att käka producerat kött. Det fortsätter tillverkas så länge vi köper det. Enda skillnaden är att vi vill ha det billigare och företagen lär knappast ta mindre overhead.

    Jag har kört LCHF också. 5-6 månader var det nog. Förutom att man blir förbannat förstoppad (kött = noll fibrer) funkade det väl okej. Kändes lite märkligt. Men det var inga problem att överleva på det heller :)

    Edit, det hade vart lite kul att se någon av de där kostdoktorerna svara på en sådan här text:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!


    Low Protein Intake Is Associated with a Major Reduction in IGF-1, Cancer, and Overall Mortality in the 65 and Younger but Not Older Population
    http://www.cell.com/cell-metabolism/abstract/S1550-4131(14)00062-X

    [​IMG]

    Man börjar ju undra vad som stämmer.
     
    Last edited: 8 jun 2014
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Okej, läste in mig på detta med B12 som verkar vara ett stort argument i vissa kretsar. Svårt att veta vem man skall tro på men det verkar som att B12 är något vi kan få av mycket annat än djur.
    https://www.drmcdougall.com/misc/2007nl/nov/b12.htm
    http://libaware.economads.com/b12issue.php
    http://www.naturalnews.com/029531_vitamin_B12_vegan.html#

    Intressant detta :)

    Tydligen kan vi få i oss B12 av att käka vår egen avföring. Tror nog vi skippar att testa men det var nån på 50-talet som gjorde det och dessutom fick det att funka.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Den verkar inte vara så erkänd den där studien. Man får lägga studier i vågskålar när man inte kan ämnet själv. Jag lägger denna som den första i vågskålen för kött angående våran hälsa :)
     
  6. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Det finns en studie för varje teori, du kan alltid få en studie att visa det resultat du vill med rätt vinkel :) finns nog inget konkret svar i frågan då hela livsstilen troligtvis spelar roll.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Passa på att se dokumentären Food inc. Mycket intressant!

    http://m.imdb.com/title/tt1286537/



    Precis min poäng, ät det man själv känner att man mår bra av och sluta lyssna på alla andra.
    [​IMG]

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det var iofs inte poängen han gjorde :-) Mer att studien du länkar till inte betyder att det är som den säger och att hela livsstilen på de man testar spelar in i hur man mår.

    Jag väntar dock med spänning på fler studier som säger samma!

    Food Inc var ett tag sen jag såg. Rätt hemsk om jag kommer ihåg rätt. Mycket om corn syrup va?

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag menar att det alltid finns studier som visar motsats till en annan och att det är lika bra att äta det man mår bra av, dvs "passar sin livsstil". Så nog är det samma poäng tycker jag ;)

    Samma här angående food inc, var länge sen jag såg den. Minns bara att den var väldigt intressant och man fick sig några funderare.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja om du menade så :-)

    Kolla gärna på länken jag la upp här på förra sidan. Om du gillar information alltså. Ingen dokumentär men en föreläsning på ett universitet. Missa inte hans Q/A efteråt om du vill kolla.

    Man kan aldrig få nog av information till bra beslut i mina ögon :-)

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hade egentligen inte tänkt fortsätta i denna tråd då jag kanske plågat er nog med mina åsikter som kan uppfattas som extrema... ;)

    Men har man ägnat 18 månader åt att läsa in sig på kost och hälsa och provat både 2:5 och LCHF med gott resultat är det svårt att hålla käften när ämnet kommer på tal.

    Apropå feta dieter så tyder de flesta moderna studier på att den gamla varningen för att äta fett var felaktig och byggde på mycket tveksamma vetenskapliga grunder. Ingen undersökning på 2000-talet har kunnat bevisa några samband mellan ett högt intag av naturligt fett och hjärtsjukdom. Kostdoktorn m.fl. skriver mycket om detta så det är bara att läsa där om man är intresserad.

    Faktum är att hela explosionen av fetma och välfärdssjukdomar som vi ser i framförallt västvärlden idag har uppstått efter att rekommendationerna om att äta fettsnålt kom ut... Idag är många forskare istället överens om att ett överdrivet intag av kolhydrater och framför allt socker och vitt mjöl är en troligare orsak till fetma, diabetes typ2, hjärt och kärlsjukdom, cancer, demens m.m. Alltså alla sjukdomar som ökar snabbt och i princip var okända för 100 år sedan. Vad har hänt på de senaste 100 åren? Jo, den kolhydratrika industrimaten har erövrat världen.

    IGF-1 är ett tillväxthormon. Om man äter mycket kolhydrater så höjs blodsockernivåerna, kroppen utsöndrar då insulin för att ta hand om sockret. Insulin triggar också igång produktionen av IGF-1. Många tror idag att konstant höga doser av IGF-1 i blodet kan vara en orsak till bl.a. cancer. Cancer är ju celler som växer okontrollerat.

    Människokroppen är inte gjord för att få rikligt med mat tre gånger om dagen och mellanmål dessemellan. Tvärtom mot vad näringsfysiologer och läkare påstått de senaste 30-40 åren. För våra förfäder var det naturligare att vakna upp hungriga och behöva gå ut på jakt eller samla något ätbart under dagen innan det blev dags att äta.

    Kroppen är alltså gjord för att klara vissa perioder utan mat. I detta läge när kroppen inte får mat går kroppen istället över i ett mycket nyttigt "underhållsläge" där all tillväxt avbryts och kroppen istället ägnar sig åt att reparera skadade celler, rensa ut gifter m.m. Det är denna funktion man vill komma åt med 5:2 dieten och andra former av periodisk fasta. Vår kropp är helt enkelt inte gjord för att matas med höga doser kolhydrater var tredje timme för då går den i "tillväxtläge" hela tiden och eldar på t.ex. cancer och andra sjukdomar.

    LCHF och liknande dieter (Atkins, Paleo m.fl.) uppnår samma gynnsamma effekt på IGF-1 nivåerna genom att minimera intaget av kolhydrater.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Billig snabbmat och lata människor är nog de största orsakerna till fetma. I alla fall i USA där snabbmaten i många fall är billigare än hemlagad mat.

    Sen så är det precis som du säger ang att äta var tredje timme. Det är en urgammal myt som tyvärr inte är utdöd än. Det har ingen direkt betydelse om man småäter var tredje timme eller går ett längre tag hungrig.
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du kommer med tvärsäkra påståenden är det ju bra om du styrker vad du säger med en länk till lämplig sida... Det jag säger finns att läsa på de sidor jag tidigare länkat till:
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://ettsotareblod.se/

    Dessa sidor redovisar sedan ett stort antal vetenskapliga rapporter som stöd för sina påståenden.

    Så ursäkta om jag inte bryr mig speciellt mycket om dina tvärsäkra påståenden som saknar underlag. :)

    Myten att fetma enbart beror på att folk äter för mycket och är lata och rör sig för lite är just en myt. Modern forskning pekar istället på att VAD man äter har större betydelse.

    Det du säger om att fasta inte har någon betydelse är helt taget ur luften. Fastans hälsoeffekter har varit känd i århundraden och praktiserats av bl.a. munkar men även i helt andra kulturer. Modern forskning har också påvisat mycket positiva effekter på bl.a. blodsocker och IGF-1 nivåer vid fasta.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det med snabbmaten var taget ur luften och enbart något jag tror. Det med att äta var tredje timme inte direkt har någon fördel tyckte jag mig läsa på dessa sidor häromdagen

    http://fitnessguru.se/nyborjartips-diet
    http://fitnessguru.se/periodisk-fasta

    EDIT: Och jag påstod inget om fasta. Det jag skrev var det med den urgamla myten om att äta var tredje timme. Du läste fel och jag kanske formulerade lite dåligt.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag missförstod dig nog. Det jag reagerade på var att du skrev "Det har ingen direkt betydelse om man småäter var tredje timme eller går ett längre tag hungrig." Det är enligt min mening fel.

    Jag läste dina länkar och de innehåller bra information i linje med vad jag försökt att beskriva. Första länken säger ju att man inte ska äta var tredje timme utan istället känna efter och tolka kroppens signaler. Precis det som gäller för LCHF m.fl. Din andra länk beskriver ju de positiva effekterna av periodisk fasta och där håller jag med fullständigt!

    Så jag missförstod nog bara hur du menade. :)
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vid närmare eftertanke tror jag att jag formulerade det fel. Det var specifikt det med "äta var tredje timme" jag menade. Det med "eller går ett längre tag hungrig" kan vi stryka eftersom fasta har fördelar. Det vet jag inte ens varför jag skrev med.

    Nåväl.
     
  17. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    För att det är gott.... Det räcker som anledning för mig
     
  18. jbr

    jbr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Eller till och med gott som f_n...
     
  19. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Efter att ha läst i denna tråd och Dirks inlägg (håller med dom mer än någon annans), så fick det mig att tänka efter. Jag överkonsumerar ägg och kött något så ofantligt. Måste skärpa mig

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Skönt att höra :) Ju mer du läser in på ämnet desto mindre vill man ta del i det sjuka. Vi förlorar så sjukt mycket mat på att mata djuren vi sedan äter att det är skrämmande.

    Har kört utan kött nu från i söndags. Hittat massa ny god mat. Falafel+sallad (tacos typ) i pitabröd. Igår/matlåda idag en wook på quornbitar och massa goda grönsaker plus cocosmjölk och kryddor. Ikväll skall jag testa hummus.

    Det jag märkt är hur jävla enkelt det är att laga vegitarisk mat jämfört med mat med kött. Det går snabbare och man behöver inte bry sig så mycket eftersom det liksom redan är klart :P