Hur, åtminstone jag löste mina Desireproblem

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Dockland, 12 jun 2010.

  1. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag hade också problem med dålig batteritid, nej, u s e l batteritid, ett dygn ungefär på sin höjd 25-27 timmar, mms-problem och lite smått och gott.

    Jag löste, alla, dessa problem genom att göra följande:

    1. Tog en backup på allt med hjälp av Astro och exportera kontakter.
    2. Gjorde en Hard-Reset (Avgörande, mycket viktigare än jag trodde)
    3. Efter hard reset tog jag ut batteriet någon kvart eller så, kanske halvtimma, minns inte.
    4. Stängde av all synkronisering och satte den på manuell
    5. Lade till en genväg/widget till stänga av 3G Data trafik + strömkontrollwidget.
    6. Sänkte skärmstyrkan till 20%
    7. Bytte Telenors MMS-port till 8080
    8. Startade om telefonen
    9. Batteriet drar knappt något och MMS fungerar.


    Sedan har jag haft luren bara i knappt två veckor, så jag installerade rabiat massa apps och spel hux flux, fick massa reklam (ads) i alla möjliga program, hade 3G Data, Latitude, Friendstream, News och maps igång hela tiden nästan och skärmen på full styrka. Full synk på allt utom Aktier.
    Batteriet drog 15-25% bara under natten och jag förstod inte.

    Idag har jag 16 apps installerat

    ASTRO
    Documents to go
    Eniro (skall jag avinstallera då google maps klarar biffen)
    ExportContacts
    Galleri (3D Nexus)
    Google services
    Google Sky Map
    Maps
    Profile Widget (HTC)
    Skandinaviskt Tangentbord
    Swedish dictionary
    TrueCaller
    Vignette
    Wallpaper Set & Save
    Dolphin HD webläsare.

    Ingen reklam alls, och jag väljer själv när och om jag vill synka. Slängde bort Friendstream/News och lade till ikoner istället för widgetarna.

    Nu har jag batteritid som heter duga. Inte online helatiden förvisso, det väljer jag själv. Men ja, bara tips i största allmänhet. Många klagar (liksom jag gjorde) innan de gör en Hard Reset och tar ut batteriet en stund. Men såhär löste jag mina Desireproblem. Förhoppningsvis för gott. Vi får se.
    Tax för tips alla ni här.
     
    Last edited: 12 jun 2010
  2. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad gör bytet av MMS-porten för skillnad?

    Bra guide för övrigt och kul att du fått ordning på batteritiden.
     
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tackar. Jag kunde inte skicka MMS med Telenor innan jag bytte MMS-port.
     
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Lite kul, för jag har gjort nästan identiskt samma sak för ganska länge sen.
    Numera har jag väldigt bra batteritid, ofta två till fyra dygn och är då ibland lite oförstående till de som klagar på batteri tiden.

    Just nu har jag kört 44 tim. och har 73% kvar av batteriet. Då med ganska låg aktivitet.
    Förra laddningen körde jag 74 tim. satte på laddning med 20% kvar, då med lite mer aktivitet/användning. normal användning för mig, inte en massa webbTv, Spotify on line och sådana tunga grejer, dock lite Google maps, streetvy, fotande samtal m.m. Har den ganska mycket kopplad över WiFi och blåtand som jag tycker tar lite batteri.
     
  5. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Hmm, detta intresserar mig. Påverkar det något alls om man har widgets till dessa? Jag har nämligen både Friendstream och News men manuell uppdatering och jag upplever det som att de inte på påverkar något alls. Sen har jag gjort en hard reset men upplever absolut ingen skillnad på batteritiden, möjligen +/- 1% på sin höjd...kanske ska man ta ut batteriet ett tag också, eller? Inte för att jag är speciellt missnöjd med batteritiden, för jag får lätt ut 2-3 dagar ur mobilen men man vill ju alltid ha så bra som möjligt! ;)
     
  6. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Underbart att läsa detta Dockland.
    Äntligen någon som tar tag i sina problem på ett vettigt sätt istället för att bara skrika här i Forumet att telefonen suger och att de omgående skall byta tillbaka till iPhone.

    Till alla andra som har bekymmer med något i sin telefon.
    Följ Docklands tips 1-4. Fyll sedan inte telefonen med alla apps som ni normalt har.
    Prova den ordentligt med enbart standard apps och widgets.
    Lägg sedan in de appar ni önskar, men endast ett i taget och testa telefonen ordentligt innan nästa installeras.
    På detta sätt kan ni hitta den app som troligtvis ställer till det för er. För många av oss har inga problem med Desire, tvärtom den är underbart stabil jämfört med andra telefoner jag testat.

    Skulle ni mot all förmodan fortfarande ha bekymmer med telefonen utan att ha installerat något, ja då är det ju troligen något fel på telefonen.
    Skriv då ned exakt vad ni har gjort för att felsöka och kontakta därefter butiken där telefonen är köpt. Kan ni visa på att ni felsökt på ett systematiskt och vettigt sätt lär de vara mer villiga att avhjälpa felet eller byta ut produkten.
     
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Vet inte om friendstream påverkar batteritiden. Jag vet inte om många applikationer med synk ständigt påverkar batteritiden heller. Kanske inte ens om jag har 100 program igång samtidigt som synkroniserar. Ingen aning, det är bara spekulationer från min sida. Men defacto är att skillnaden på min batteritid är markant med dessa mina åtgärder. Så jag orkar inte labba med Friendstream e.t.c. Får du ut upp till 72 timmars batteritid på din Desire är det kanon. Om du följer mina anvisningar, bara installerar dessa mina applikationer, konfigurerar exakt som jag gjort, så kommer det troligtvis bli liknande mitt result, om inte det är något fel på ditt batteri. Men som sagt, det är bara spekulationer från min sida. Är där någon som vet mer specifikt om fler applikationer igång drar mer batteri eller ej, please let me know. Jag är snor-nöjd med min konfig nu, och tja, nu är det väl bara hålla andan och se hur länge den orkar vara igång utan påladdning.
     
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    @ rawimage - Ord!

    Jag är ju "gammal" systemutvecklare på mobiltelefonsidan, och jobbat en hel del i Clearcase och tja, jag lärde mig väl ett och annat genom uteslutningsmetoder av alla de slag. Fast jag orkar inte dra igång ett och ett program för att se, nu är jag nöjd som attan.
    Fast när jag jobbade på Ericsson mobile (numer Sony Ericsson) så var det på tiden för lansering av "mia". "Telefonen med färgskärm" kallades den då och wow och aahhh-faktorn var mycket hög. Vi lanserade den under namnet T68.

    Idag är nog påven mer modern.
     
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag glömde skriva att under detta dryga dygn har lyssnat ca en timma på musik, kollat mailen några gånger, uppdaterat en del från Market, smsat en hel del och pratat kanske en kvart i luren. Jag skall ta en bild på min lur precis innan jag laddar den, och visa er hur många timmar den klarat på en laddning.

    (lite paradoxalt så drar batterikoll-widgets ganska mycket ström, av någon anledning, så någon sådan har jag inte. Kan således inte se % på kvarvarande batteritid)
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Dockland

    Ja jag har arbetat ett par år som IT konsult/Supporttekniker så jag har felsökt min beskärda del av datorer och telefoner. Det kan vara en pina att hitta den felande länken, men skadad som man är så ser jag det mest som en utmaning.
    Men som jag sa här och på ett par andra ställen, det är med stor sannolikhet en app som ställer till det för de flesta. Så lite vettig felsökning skadar inte.
    Ahh gamla goda Sony Ericsson tiden. Var du möjligtvis närvarande vid lanseringen av T28 i Lund? Grym fest det där :)
    Oj, nu glider vi aningen OT....sorry!
     
  11. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med battstatt och upplever inte att den skulle dra mycket ström.

    Om jag har fel så skulle jag bli glad över att bli tillrättvisad.

    Spare parts är enligt mig en säker app, där kan man se % på batteriet.
     
  12. itadruid

    itadruid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 138
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Får jag bara fråga varför alla grinar på MMS problem? vem fan skickar MMS nuförtiden?!
     
  13. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    I början leker man extremt mycket med telefonen och installerar/avinstallerar massor med apps. Man måste ju testa!!! Jag gjorde likadant. Men när man lekt av sig och börjar bli mer bestämd på hur man vill ha det så borde man göra en hard reset! Det rensar ut ev skräp som finns kvar och du kommer få en mycket stabilare telefon med bättre batteritid! Om man sedan vill ha massa widgetar som ligger och drar i bakgrunden så får man räkna med att batteritiden inte är super...

    Jag är jättenöjd med min Desire, trots saker som att mitt batteri inte håller alls så långt som för Dockland. Mitt batteri håller en dag och jag laddar varje natt. Men jag vet då att det beror på att jag använder och leker väldigt mycket med min telefon fortfarande!

    Det mesta gnäll jag ser här på forumet är folk som antingen är nybörjare på Android eller de som inte orkar ens försöka leta/söka på vad deras problem beror på.
     
  14. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Du kan få fram återstående % genom att gå in i vanliga HTC Clock.
    Nere i högra hörnet sidan om de två knapparna för Skrivbordklocka kommer batteriets aktuella värde upp i procent så fort du ansluter laddkabeln.
     
  15. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 270
    Mottagna gillanden:
    1 255

    MINA ENHETER

    jag känner att youtube drar mkt nu efter uppdateringen, å att den sätts i gång å kör i running services fast jag inte har använt det. men har satt den på autokill nu.. så nu drar det inte lika mkt på batteriet.
     
  16. xberget

    xberget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    Vad är det du tar backup på med Astro? Efter hard reset så frågar telefonen om man vill återställa alla inställningar som den tagit kopieringar på, gjorde du det?
     
  17. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm kanske jordens dummaste fråga men hur gör man en hard reset och vad innebär det?
    Försvinner kalender, kort och kontakter?
     
  18. xberget

    xberget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    En fabriksåterställning är det. Inställningar - sekretess - återställa, något sådant är det. Kalender försvann för mig, men beror väl på om du har syncat den med ditt gmail-konto. Kontakter kan du göra backup på till ditt minneskort för att sedan återställa. Foton ligger ju redan på minneskortet, minneskortet förblir orört vid en fabrikståterställning.
     
  19. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Okej, tack för hjälpen :) Är ny på HTC och i androidvärlden.
     
  20. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ännu en dum fråga men hur gör jag en backup på mina kontakter? Hittar inte den i telefonen.