Problem: Tappar konstant kontakt med mobildata

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av hoxjävel, 17 apr 2014.

  1. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Fantastisk research! Men vad ska man göra? Verkar som att HTC inte vill ta i frågan...

    _____
    Why not Swipeatalk?
     
  2. swedefloyd

    swedefloyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem.
    "Förbereder SIM-kort" dyker upp lite då och då.

    Men dessutom har jag detta problem (som jag skrivit om i en annan tråd).
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=111648

    Har abonnemang hos 3.

    För ca 3 dagar sedan har ett problem uppstått, som jag vet att ytterligare fem personer har fått. Alla har HTC-telefoner. Det är när man ska ringa, så måste man trycka på "ring-upp"-knappen minst 3-4 gånger innan den kopplar upp sig mot nätet.
    Vad har hänt?

    Även när min sambo ska ringa till mig, så får hon trycka på "ring-upp" 3-4 gånger för att det koppla upp sig mot mig, men hon har ingen HTC, utan en SonyEricson, samt abonnemang hos 3.

    Har startat om telefonen en par gånger, men problemet kvarstår.

    Var i kontakt med 3, de sa något om mastproblem? Men han sa att han skulle nollställa min telefon, vad det nu innebär. Men inte blev det bättre.
     
    Last edited: 6 jun 2014
  3. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Hur vet man vilket bygge man har då?
     
  4. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Swedefloyd@: Jag har tagit upp även ditt ringupp-problem tidigare i tråden, det är samma sak som händer, när man trycker ring upp så bryts kontakten. Jag tror att du får samma text som mig uppe i högra hörnet just när uppringningen ballar ur, det står "inget simkort eller simkortsfel", men texten visas bara någon bråkdel av en sekund så man hinner knappt se den.

    Ior@: Jag tror ändå inte att det är brist på fysisk kontakt med simkortet som är fel här. Jag har i nuläget tre lager tejp på mitt sim, det går inte att få i mer men jag har ändå frekventa avbrott.

    Känns som att någon mörkar något big time, sen om det är 3 eller htc eller båda, det vet jag inte. Men eftersom folk utomlands också upplever problem borde väl felet ligga hos htc? Det är som sagt _väldigt_ uppseendeväckande att både min och morsans hox lägger av nästan på dagen när vår bindningstid gick ut. Det i kombination med att man just då (när lurarna ballade ur) får en uppdatering som gäller överförande av sin information till en NY TELEFON, allt är väldigt misstänkt skulle jag säga.
     
  5. swedefloyd

    swedefloyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hoxjävel@: Kompisen som har exakt samma fel som gjorde en fabriksåterställning, sen var HOX fullt gravid igen (peppar, peppar). Ska testa detta under kvällen.
     
  6. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det hjälpte inte på min, men lycka till :)
     
  7. swedefloyd

    swedefloyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inga porblem när jag har WiFi:n påslagen. Problemet uppkommer så fort jag slår av WiFi:n. Då får jag SIM-kortsfel m.m.
     
  8. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag använder aldrig wifi, därav har jag ALLTID problem :)
     
  9. Idiotique

    Idiotique Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har också en hox och abonnemang hos 3 (kampanjen de körde för två år sedan) och har samma problem som beskrivits ovan. Måste trycka ring upp 3 gånger innan det fungerar, samma gäller när andra försöker ringa mig.

    EDIT: Ringde den tekniska supporten. De var väldigt ointresserade av att prata om problemet utan radade istället upp ett antal abonnemang jag skulle kunna byta till för att få en ny mobil. Enda tipset jag fick var att göra en fabriksåterställning.
     
    Last edited: 9 jun 2014
  10. swedefloyd

    swedefloyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjort en fabriksåterställning. Dock utan resultat.
     
  11. swedefloyd

    swedefloyd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    FELET HITTAT.

    Kompisens brorsa fick tag på rätt person på 3.
    Meddelar följande.
    Att 3 den 2/6 fick ett fel på någon form av programvara (från Siemens), som stökat till det i deras master. och att någon form av åtgärd pågår. Konstigt nog så har det bara drabbats os HTC One X-användare.
     
  12. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har ju dock haft felet mycket längre än så, men intressant svar ändå.

    Cupcakes@: Du försvann?
     
  13. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Det är garanterat de små foliebitarna som agerar antenner som tappat kontakten med anslutningarna på moderkortet.
    Folien/"antennen" sitter i bakstycket och med tiden trycks det gropar i dessa av anslutningsdonen och det gör att kontakten bryts. Det är sådana antenner till telefon/GPS/wifi. Jag har lött dit kablar från kontakterna till folien på min HOX och vips så var mina problem borta, har aldrig haft så bra wifi-mottagning på den som det är nu.
     
    -WR- gillar detta.
  14. carlsson.d7

    carlsson.d7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem som ni andra. Trycker på en kontakt jag vill ringa till, den ser ut att koppla upp men sen händer det ingenting och sen letar den efter simkort. Skumt att detta bara händer när jag ska ringa, hade det varit fel inne i telefonen hade problemet uppstått lite då och då kan kan man väl tycka?

    Jag har en hox och 349 kr abonnemanget hos 3 som de hade erbjudande på för 2 år sen.
     
    Last edited: 16 jun 2014
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ny information om problemet med samtal: Problemet ni beskriver är ett fel som endast drabbar HTC One X hos 3. 3 jobbar på en lösning på problemet tillsammans med HTC.

    Det är alltså inget fel på de specifika telefonerna.
     
  16. mochw

    mochw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem sedan en tid tillbaka med min 349kr/m HOX. Ringde supporten och de sa att det är fel på telefonen och jag bör köpa en ny. Spelade ingen roll att fjällan som har exakt samma setup fick samma problem samtidigt. Trött support?
     
  17. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Liiiite skumt, men nu har jag själv fått liknande problem. För några timmar sedan kopplade jag ner från WiFi och då ville mobilen ej koppla upp till mobildata igen. Startade om telefonen men det hjälpte inte. När jag går in under inställningar och kollar så står det där att mobildata är bortkopplat eftersom tjänsten inte är tillgänglig. Wtf menas med det?
    Mobilen kopplar dock ibland till mobildatanätet, i någon halvminut står det E innan symbolen försvinner.
    Har Tele2 och 1 GB surf per månad, loggade in på "mitt tele2" och kollade hur mkt data jag använt och visade sig att jag bara har kört upp 0,32 GB.
    Misstänker skumheter nu, har nämligen tre månader kvar på bindningstiden. Hmm. Och så sent som igår ringde jag Tele2 och bytte mitt fasta bredband mot mobilt bredband. Hmm, vad vill de säga mig...?
    Edit: Ringa går dock fint. Hör i datorns högtalare att mobilen stör, sådär som det kan bli ibland. Nu är det dock hela tiden sådana där "störljud" i datorhögtalarna. Vad fan håller mobilen på med?? :mad: :mad:
     
    Last edited: 20 jun 2014
  18. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Problemen verkar ha minskat drastiskt här nu (vågar inte ropa hej ännu...), har inte sett "förbereder sim-kort" på några dagar. Om jag spelar något spel händer det att kontakten bryts ibland, men då bara någon sekund. Givetvis irriterande, men bättre än minutlånga avbrott. Funkar att surfa långa stunder, funkar att skicka sms, mms på första försöket.

    Ior@: När min höll på som värst alternerade den mellan "mobildata är bortkopplat eftersom tjänsten inte är tillgänglig" samt "mobildata är bortkopplat eftersom radion var avstängd", men jag vet inte skillnaderna exakt mellan dessa. Kanske någon mer lärd kan uttala sig?

    Jag tror att även ringupp-problemen minskat, men jag ringer folk så sällan så har dåligt statistiskt underlag ännu. :)
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Störningen som du hör i datorhögtalarna är vanliga när en mobil använder 2G nätet.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Varför skulle operatörerna ha något emot just personer med tre månaders bindningstid kvar och har en HTC One X? Det är ju inget som drabbar andra mobiler - trots att de också kan vara tecknade med samma abonnemang.


    Handlar inte om 2G-nätet i sig utan frekvensen. Samma störning kan uppstå vid 3G 900, 4G 800 eller 4G 900. :)