Diskussion: Samtalskvalitet

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Cyanopsis, 6 maj 2014.

  1. baetis

    baetis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Instämmer om att kvaliten varierar. Har idag talat med 4 olika personer, varav 3 lät bra och en lät dålig. Den som lät sämre för mig sa även att ljudet lät lite burkigt och jävligt när jag pratade. De andra var inte läge att fråga om ljudkvalitet men jag hörde dem bra och jag fick inga "vad sa du?" under samtalen.

    Överlag känns det som ett icke-problem just nu. Personen som hördes dåligt var ändå inga problem att kommunicera med. Hade det varit svårt att ens samtala normalt hade det varit ett större problem.
     
  2. godlike100

    godlike100 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Microphone noise suppression

    Hej,

    jag har haft min telefon i ett par veckor nu och haft flera tillfällen då olika personer klagat på att jag låter långt borta, och någon uttryckte det tom så vackert som att "det låter som att du pratar med såpbubblor i munnen".

    Igår fick jag en snilleblixt och gick in i call settings och bockade ur "Microphone noise suppression" mitt under ett samtal då motparten mestadels bara sa "Va? Jag hör knappt vad du säger? Jag hör mest fåglar i bakgrunden" under hela samtalet. Efter jag disableade "Microphone noise suppression" så lät det "Vad gjorde du? Nu hör jag dig klockrent".

    Lite motsatt effekt än tänkt med andra ord. Eller så har jag en röst som mer låter som bakgrundsljud och filtreras bort ;)


    Tänkte bara dela med mig om denna erfarenhet och det kommer nog dröja innan jag testar att ha den funktionen ibockad igen.
     
  3. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    tror det är hd voice som spökar hos nästan alla :/ skit tjänst , istället för bra e det skit ..
     
    Last edited: 19 jun 2014
  4. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Har en Z2 på väg som jobbtelefon, har det blivit bättre på senare tid eller fortfarande samma problem på vissa enheter? Borde kunna prata med Telia om att få byta den på en gång om det låter dåligt för det verkar som att vissa fungerar bra (?)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har skickar in min till sony nu. Tänkte passa på när jag ändå har semester och kan vara utan den. Lämnade väl egentligen in den mest för att magnetladdaruttaget fungerade dåligt. Självklart passade jag på att anmärka även på samtalsljudet, ska bli intressant att se om det blir någon skillnad efter rep. Riktigt smidigt att lägga upp en reparationsorder via Sonys support sida, tog bara 1 dag så hade jag emballaget att skicka in den med i brevlådan.


    Skickat från Tapatalk 2
     
  6. DigitalDeleriu

    DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    1 146
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Jag antar att eran samtalskvalite är att det sprakar och andra änden frågar konstant va sa du? Så har jag det nu. Så det får väl bli ett serviceärende.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER


    Jag har faktiskt inte haft något samtal där motparten reagerat. Problemet med min telefon är på min sida, det brusar och vad ska man säga , vibrerar i telefonen när jag pratar med någon. Låter nästan som en liten vibrator i telefonen. Värst är det på låg volym och det är inte alla samtal det låter illa om, vissa låter riktigt bra.


    Skickat från Tapatalk 2
     
  8. DigitalDeleriu

    DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    1 146
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Det blev bättre av att stänga av brusreduceringen. Märkligt att den inte ska funka som den ska. Påverkar mitt tal ut. Fixas kanske i en uppdatering.

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER


    Förhoppningsvis är det så. Dessvärre verkar det ju finnas en del hårdvarufel som ger problem med samtalskvaliten. Dom sim skickat in till en verkstad som verkligen gjort något (inte bara uppdaterat mjukvaran) har ju fått bra samtalskvalite. Får se när jag får tillbaka min vad som hänt


    Skickat från Tapatalk 2
     
  10. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Folk reagerar ibland när jag pratat med dom, men jag tycker jag har bra kvalité. Stängde av brusreducering och det gjorde tydligen en ganska stor skillnad.

    Skickat från min Xperia Z2 via Tapatalk!
     
    DigitalDeleriu gillar detta.
  11. Alven73

    Alven73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tycker att den man pratar med försvinner ibland det blir väldigt lågt ljud och sen ökar det igen, skitmysko. Det är som sagt synd med alla enheter med detta felet på en annars bra lur
     
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Samma för mig under vissa samtal. Kan inte ringa min fru som har en iphone 5s. Det låter skit varenda gång. Vi har båda Tre som operatör. Men ringer jag henne från min egna iphone 5s låter det hur bra som helst och den kör också Tre. Så det verkar stämma att det är något hos operatören som ställer till det också. Så trött på det, orkar inte skicka in luren för att se om det dessutom är någon hårdvara som måste bytas
     
  13. Alven73

    Alven73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min har varit på service för upplåsning och debranding då gick dom även igenom telefonen då jag påtalade samtalskvaliten. All ok stod det så det måste väl vara mjukvarurelaterat, men det suger ändå på en dyr lur.
     
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja aldrig under mina 20 år som mobiltelefon ägare haft en lur med så usel samtalskvalitet. Till och med mina gamla NMT lurar lät bättre
     
  15. Alven73

    Alven73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Samma här tyvärr för annars gillar jag telefonen
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Min är på väg tillbaka till mig nu efter reparation. Tyvärr kan jag än så länge inte se vad sim gjorts men jag hoppas innerligen att dom har gjort mer än en uppgradering. Hade problem med samtalskvaliten och magnetladdaruttaget. Anmärkte även på att skärmen levt sitt egna liv ibland, framförallt på vä sidan. Inget som hänt spec ofta men när jag ändå skickar in den...


    Skickat från Tapatalk 2
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Då har jag fått tillbaka telefonen....

    Kan inte vara annat än besviken.... mjukvaruuppdatering utförd.

    Fy faaan säger jag bara, så jävla irriterad just nu.
    Samtalsljudet är inte ett dugg bättre än innan jag skickade in den och när jag nu
    kontaktar sonys support säger dom att nästa uppgradering av mjukvaran kommer innehålla förbättringar av just ljudet. Hade dom sagt det när jag kontaktade dom INNAN jag skickade in den hade jag aldrig skickat in den.

    Dessutom anmärkte jag på Magnetladdar uttaget men inte har dom gjort något med det heller

    Skapligt missnöjd Sony kund just nu
     
  18. dRaGoNsl4y3r[SWE]^

    dRaGoNsl4y3r[SWE]^ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    De kanske inte hade den informationen vid tillfället du skickade in din telefon?
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Skulle förvåna mig om dom inte visste det för en vecka sen om mjukvaran ska vara ute innan Juli är slut.

    Skickat från Tapatalk
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Ingen som fått den nya uppdateringen som slutar på. 314? Den ska ju förbättra samtalskvaliten

    Skickat från Tapatalk