Hur fungerar SEQR?

Diskussion i 'Applikationer' startad av MartinAsplund, 28 jan 2014.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Nä sorry men jag har faktiskt svårt att greppa dina argument!

    "Lämna kortet hemma för att minska risken att bli rånad" skrev du, vem tänker så ens? Man kan inte gå omkring på det sättet och vara rädd för att bli rånad - säger jag som blev nedslagen och legat på sjukhus för bara två veckor sedan.
    Att jag däremot skademinimerar genom att ha allt av vikt på telefonen backupat är en helt annan sak. Jag har till och med fotat av vilka kort jag har i plånboken så att jag inte ska behöva fundera över det om de skulle försvinna. Men jag skulle aldrig lämna något hemma av en sån anledning - snarare för att det är obekvämt att släpa på alltför mycket.

    Givetvis har jag både en app för att spåra/wipe:a och lösenord på min telefon, ja faktiskt kryptering till och med. Numera finns Android Device Manager som standard för nya Android-telefoner. Även Iphone har väl en sådan tjänst inbyggd. Men vad spelar det för roll i sammanhanget egentligen?
    Som nämnts kräver SEQR lösenord i vilket fall. Först om du lyckas med något avancerat hack får du som tjuv tag i pengar, och att mobilägaren inte hunnit spärra tjänsten fram tills dess ser jag som otroligt.
    Givetvis är säkerheten för den här typen av tjänster jätteviktig och ska inte bortses ifrån men jag tror inte att det är något problem i realiteten (ännu).

    Jag kan nämna att Bart, vilket var en syskon-app till SEQR framtagen av Swedbank drog pengar direkt från kortet. (Spärrade du kortet spärrades också Bart, men det gick också att spärra tjänsten separat). Tyvärr är den tjänsten numera nedlagd.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Såg nu att det står att du bor i Göteborg vilket gjorde mig lite nyfiken. Är det vid Lärjeån du hyr ut kanoter eller det kanske är någon helt annanstans?
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Delsjön
     
  4. TheKnee

    TheKnee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    SEQR utomlands

    Tyvärr vill inte bankerna skäppa in SEQR i Sverige. Utomlands går det bra så beror inte på SEQR. Gillar att butikerna ansluter sig till SEQR vill också slippa bära med mig en massa onödiga saker. Mobilen räcker. Sen rädslan som alla säger om man tappar den blir man av med allt håller jag ej med om. Genom färre saker med mig ut = bättre koll. Om tapp/rån = köp ny mobil ladda hem kopia av den gamle, bara att köra igen.

    Att inte ex. ICA hakar på förstår jag ej. De är verkligen en bank som utmanar. Kommer välja den bank som först erbjuder direktkoppling till SEQR för hela min portfölj med lån, aktier, fonder, löner m.m.

    För butikerna så hade jag hakar på direkt. Kostar inget tydligen och billigare än kort.
     
    Last edited: 18 apr 2014
  5. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    seqr är säkrare än kort vilket är tanken och det är köpgräns på 5000kr som standard per månad ,problemet är att det används via internet så utan täckning inget köp.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Ett problem är också att det bara fungerar när telefonen är påslagen. Man borde kunna skapa en lösning där NFC-chippet kan kommas åt oavsett om telefonen är påslagen eller inte.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För att genomföra betalningen så måste du mata in en kod på din mobil i SEQR-appen så det skulle vara ganska meningslöst om det fungerade med mobilen avslagen.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Vad skulle skillnaden vara säkerhetsmässigt om man istället skrev in koden på en terminal i butiken?
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om det skulle fungera med en terminal i butiken så måste SEQRs funktionalitet ändras helt och SEQR-terminaler måste installeras i alla butiker. Säkerhetsmässigt är nog ingen större skillnad.

    Varje kassa har en kopplad kod (QR och NFC) som du drar med din mobil.
    SEQR-appen väntar sedan på att ett belopp ska begäras för just den koden.
    Kassören matar in den summa pengar som ska betalas och den kopplas till koden.
    När ett belopp kopplats så visas det i din mobil och du godkänner betalningen med din kod.
     
  10. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om man betalar med kort så kan om man har otur en kriminell se din kod eller kortet blir skimmat och sedan sno ditt kort och ta ut pengar,med seqr har du en begränsad summa att handla för och kan inte ta ut pengar. Sparar man ocr-numret så går det även bra att betala efter hand som man handlar utan att invänta nästa faktura.
    Sedan kanske kortet av någon anledning inte fungerar då kan man ju ha seqr som reserv.
    Handlar man online så är seqr väldigt smidigt och man slipper lämna ut kortnr.
     
  11. Droid79

    Droid79 Guest

    Om jag nu låt säga efter någon månad ångrar mig att använda SEQR hur säger jag upp avtalet?

    Kommer en faktura även om jag inte betalat något med SEQR?

    Det står på sidan att de har 14 dagars ångerrätt med Collector: https://www.seqr.com/se/kundservice/avtal-seqr-fakturakonto-fran-collector/

    Som sagt såvida jag inte kan göra direktbetalningar så tycker jag det är ganska dåligt. Man har inte lika enkelt koll på sina utgifter då de inte dras direkt. Ska man meddela kassörskan att man ska betala med SEQR eller går det automatiskt?

    Ska ändå prova det för att jag är nyfiken.
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du inte handlar något så kommer ingen faktura.

    Hur det fungerar i kassan beror på butiken så fråga hur du gör i just den butik du vill handla i. Det är möjligt att t.ex. Hemköp som har det i alla sina kassor har någon smart integration som gör att du inte behöver säga till.
     
  13. droidaren

    droidaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2012
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Kassörskan väljer betalsätt på sin skärm,sätt på nfc lägg mobilen mot qr så öppnas appen och när kassörskan har valt får du bekräfta och sedan trycka en pinkod sedan ok ,klart.

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  14. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Någon skrev typ "om man handlar online...", kan man använda SEQR på Internetzshopping?
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp.
     
  16. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    spelar det roll om man väljer
    Collector eller PayByBill fakturakonto
    ?