Diskussion: Vi som INTE köpt HTC One M8 (men funderat på det)

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av improwise, 26 apr 2014.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Haha, då är du nog den första! :P

    Just det jag menar med oigenomtänkt design. Jag förstår att HTC ville vara "olika" med en sådan design, men den passar inte med mjukvaruknappar.
     
  2. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 139
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    För litet nyansering till Asciis inlägg, kommer här ett bemötande.

    1. Utseendet. Det är och förblir en subjektiv uppfattning. Somliga tycker att M8 är vrålful, andra att den är det vackraste som mejslats ihop i mobilväg. Jag har blivit mycket fäst vid den, och känslan att hålla i den är än så länge oöverträffad. Huruvida det kommer att stå HTC dyrt eller ej, beror naturligtvis på hur många som ogillar utseendet och väljer bort telefonen på grund av det.

    2. Kameran. Vid det här laget vet vi att fler megapixlar inte per automatik innebär bättre bilder. I blindtest spelar M8 jämnt med Z2 (se t.ex. http://www.phonearena.com/news/Sams...n-runner-ups-are-One-M8-and-Xperia-Z2_id56254 ), och Sonytelefonen har i andra tester faktiskt fått stryk av HTC:n, trots att den har 20,7 megapixlar, jämfört med M8:ans fyra. För intressant läsning och bilder, utifrån vilka du själv kan bilda dig en uppfattning av HTC One M8 och dess duglighet som kameramobil, rekommenderar jag http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=51415071&postcount=8428 . Där får du också goda råd för hur du kan ta ännu bättre bilder med din M8. Här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2743174 finns också ett lovande projekt för att förbättra kameran ytterligare.
     
    tswfootball och -WR- gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sen så sitter man där och vill ta en fin skogsbild på massa träd, grenar, löv, et cetera. Då märker man att 4 MP kanske inte var så bra för en kamera ändå. Detaljfattighet som heter duga.

    Sen finns det folk som undertecknad som gillar att zooma lite i bilder och då ryker kvaliteten direkt. Högre MP ger bättre "crop".

    Min M7 duger gott tills vidare, dock..
     
  4. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 139
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Han gör en ganska intressant jämförelse i med SGS5 och dess 16 MP-kamera här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=51868031

    Och därtill en förklaring till varför HTC går rätt väg i megapixelkriget: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=51723846&postcount=508

    Med det inte sagt att alla måste älska M8:ans kamera eller den filosofi som HTC har anammat. Men det ger ett annat perspektiv, så får var och en bestämma vad de vill prioritera.
     
    Ascii gillar detta.
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hmm, låter vettigt. Man gör bäst i att inte tjafsa med hamdir för han vet vad han pratar om. :)
     
  6. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    I många appar åker de där "knapparna" åker bort och ersätts av vanlig skärm när de inte behövs. De ligger alltså inte framme i onödan utan dyker upp när man touchar nederdelen av skärmen.
    En riktigt bra lösning eftersom fysiska knappar är svåra att gömma undan när de inte behövs.
    Sen hade det optimala varit att lägga knapparna längst ner vid HTC-loggan men jag gissar att utrymmet inte räcker till under skalet.
     
  7. najtrows

    najtrows Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    så då är det ingen konsekvent "home" knapp t.ex. då den försvinner ibland?
     
  8. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Nej inte alls, Google har jobbat smart på knapparna så de är där när man behöver dem och (oftast) gömda när man inte behöver dem.

    Med root går det till och med att ersätta dessa med andra lösningar, byta ut dem eller till exempel göra dem mindre om du inte visste det.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  9. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Enligt mig finns det bara två toppalternativ: senaste IPhone och Htc One M8.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  10. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nja, jag tycker att det är bra med lite nyansering här inne. Det blir lätt enbart hyllningar annars.
    Jag håller definitivt med om att kameran borde haft fler pixlar, å ja, jag vet att pixlar inte är allt men 4 Mp är för lite om man tittar på bilderna i fullskärm på datorn om man inte sitter med en gammal tjockskärm...
    I telefonen, på Facebook osv är den å andra sidan helt grym, dvs det som de allra flesta användarna har en mobilkamera till. Sen får man själv ta ställning till om det duger eller ej.
     
  11. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    För mig handlar det framförallt om mjukvara. Gillar Sense, och HTC är seriösa med snabba och ordentliga uppdateringar. Android L inom 90 dagar efter att HTC tagit emot koden, till både M7 och M8? Ja tack.

    Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
     
  12. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Självklart! Men det är viktigt att veta var kritiken kommer ifrån. I det här fallet från en som hatar HTC, vilket är en väsentlig skillnad mot kritik från en som uppskattar HTC.
     
  13. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Idag kom TPU-skal nummer två i brevlådan. Väntar på coolaste mobilplånboken och bumpern också. Och den 3:e juli får jag äntligen inkassera min guldiga M8 från Tele2 <3
    Suck... Är ett hagalet barn på julafton...

    Kan delvis hålla med men att välja M8 eller ifån är inget svårt beslut för mig eftersom jag hatar den senare av den enkla anledningen att den är sjukt ful.
    Hatar dessutom namnet: iphone 3/4/5, ohlala så kreativt då... o_O
    Hatar Apples gamla slogan också, "Think differently" -.- Av deras produkter att döma så menar de snarare "Don't think at all", var ett får i flocken, tänk aldrig outside the box, gå inte mot strömmen, osv, osv... :sealed:
    Min åsikt iaf :cool: Som sagt, jag HATAR iphone. Och jag får typ aldrig yppa ett ont ord om ifåns eftersom majoriteten av mina vänner är på the dark side. Så nu har jag äntligen fått gnälla av mig lite :P

    Kom förresten på för någon vecka sedan att M8 uttalat på engelska blir ju meight eller mate = kompis. Lite sött tycker jag.
    På svenska blir det dock måtta, hahahahahaha!
     
    Last edited: 27 jun 2014
  14. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Hade en m7 innan som jag var toknöjd med, tyvärr åkte den i backen och displayen gick sönder. Skaffade en m8 och har inte ångrat det valet en enda gång. Älskar den, kameran tycker jag funkar utmärkt till det jag använder den till, dvs bara vardagsbilder.
     
  15. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 139
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Var in idag och kände på LG G3, eftersom jag gick från en G2 till en M8, och tänkte se om jag gjorde rätt. Och visst, G3 känns betydligt gedignare än G2, men den är inte i samma världsdel som M8. Skärmen var trevlig att se på, men inte alls med samma kontrast som HTC:ns dito. Nu var det en 16GB/2GB-version som stod uppställd, och säkert behövs den där extra Gigabyten RAM, för det hackade till betänkligt ibland, vid svep mellan hemskärmar och in/ut i applådan. Kameran - snabb att fokusera, men väldigt enkel. LG har skalat bort mycket och M8 låter oss fippla runt betydligt mer med inställningar - om vi vill.

    Jag såg inget jag saknade på LG:n. Skönt. :)
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag skulle tro att det mest beror på att LG fortfarande är horribelt kassa på mjukvara (typ i klass med Samsung) och även om de, till skillnad från Samsung, har bytt riktning för det bättre är de inte riktigt där än.

    Sense är det bästa tredjepartsskinnet i min åsikt.
     
  17. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Verge är Apple-partiska. Kom inte som en chock att se en iPhone som #1 i deras topplista.

    Sen blir inte en mobil bäst bara för någon tycker det. Det finns inget objektivt bäst i mobilvärlden då vi alla har våra preferenser.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  19. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jo precis, att de är Apple-partiska råder det ingen tvekan om.. Så jag brukar inte ta deras reviews av Apple produkter så himla seriöst.. Men när det gäller Android lurar, så brukar de vara väldigt hårda, och det kan faktiskt vara bra då de noterar vartenda liten flaw som telefonen har.


    Sen är det självklart att det råder olika åsikter överallt.. Men det är ingen slump att M8 gemensamt fått fina ord av många recesenter
     
  20. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt en M7 haha. Funderade länge på både Nexus 5, M8 samt även OnePlusOne men alla är så jäkla stora och klumpiga.

    M7 verkar ha den bästa blandingen mellan prestanda och storlek. 1080p displayen är guld värd i det här formatet. Kändes inte allt lika förjävlig att använda som en 5" (5"+) tummare.