Fråga: Sitter er volymknapp löst?

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av -WR-, 20 maj 2014.

?

Sitter sin volymknapp löst?

Poll closed 20 maj 2015.
  1. Ja. Jag har/ska byta ut den.

    4 röst(er)
    11,8%
  2. Ja, men det är inget som stör mig.

    14 röst(er)
    41,2%
  3. Nej, den sitter fast men inte hårt.

    8 röst(er)
    23,5%
  4. Nej, den sitter hårt.

    8 röst(er)
    23,5%
  1. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Ja, det låter som misstänkt likt att du faktiskt fått en som någon DOAt tidigare.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  2. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Jepp, som föregående sa så har du nog fått en som någon lämnat tillbaka. Återvänd med den till Tele2 och kräv en helt ny. :) Kontrollera i butiken om du är misstänksam
     
  3. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Alltså så att det nya exemplaret du får verkligen är helt ny :)
     
  4. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    :neutral: Hu så fräckt av dem att ge dig en DOAd lur! Gå tillbaka och gnäll på dem :mad:
     
  5. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Är det inte HTC som packar om DOAde lurar då? Tele2 skickar nog tillbaka alla DOA till HTC?
     
  6. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Jag var inne hos Tele2 och hämtade ut en ny. Verkar haft turen och fått ett perfekt exemplar! (knock on wood)
     
  7. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    En DOAd mobil skickas nog på service OM det är något som är lönsamt att laga. Gissar jag? Tillverkaren tar nog bara tillbaka mobilerna om det är rejäla konstruktionsfel, riktiga fatala grejer som kräver återkallning. Typ om mobilen skulle elchocka folk.
     
  8. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Du gissar fel. DOA ska alltid skickas tillbaka till HTC. Men vissa butiker skiter i det och säljer den till någon som inte vet bättre.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  9. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag gissade.
     
  10. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått min M8 :)
    Och jag tror jag behöver råd av er hardcoreexperter nu :cry:
    Sorry i förväg för extremlångt inlägg...

    Hämtade ut den igår, den guldiga som jag beställde för ett par veckor sedan. Direkt när jag packade upp den så kollade jag volymknappen och den var något lös. Det gick att rucka och vicka lite på den liksom, men inte mer än så, och jag tänkte att eftersom jag hade skal till mobilen så var en lös volymknapp inget som skulle störa mig. Har TPU-skal (orginaltillbehör, dock ej det som följde med) där volymknappen är täckt, och själva skalet "hjälper" till att trycka på knapparna så att säga. Är liksom en liten extra tjock bit TPU just vid volymknappen så det går lätt att trycka med skalet på. Men jag tänkte iallafall att jag skulle hålla lite koll på volymknappen, ifall den blev lösare med tiden.
    Satte på skalet, lekte lite med mobilen, kamera och sms, ett par samtal, och förde sedan över musik och fixade med alla konton, kontakter, osv.
    Tänkte kolla med er andra redan igår om volymknappen men Swedroid låg ju nere tyvärr.
    Sedan idag använde jag M8 för första gången med headset, har ett där jag byter volymen med headsetet så jag har inte använt mobilens volymknapp mycket alls. Max tio tryck kanske?
    Och så nu, för knappt en timme sedan skulle jag byta till ett plånboksfodral, och när mobilen är ute ur TPU-skalet kontrollerar jag volymknappen lite och märker då att den är sjukt lös! Lika lös som i klippet WR länkade till tidigare i tråden. Det går nästan att få ut knappen ur chassit, man kan vicka på den åt sidorna, upp och ner, på alla möjliga sätt. Jag tror inte att skalet har sabbat knappen, förvisso har ju TPU-skalet "hjälpt" till att trycka men jag har använt samma typ av skal på min HOX i två år och den volymknappen sitter hårt och fint som den ska. Dessutom har jag ju bara gjort max tio tryck på M8:s volymknapp.

    Jag fick typ total panik när jag märkte det här nu idag, försökte ringa till Tele2 men fick 40 minuters väntetid så jag drog in till butiken istället. Där säger Tele2-säljaren typ att "Ja dom är sådär, HTC är medvetna om det, bla, bla, det är nog så på alla, kolla på M8:an som sitter på väggen där den är ju likadan" och han sa att han kunde beställa hem en ny åt mig men att han inte kunde garantera att volymknappen skulle vara mindre lös på det nya exemplaret.
    Jag åkte hem med samma mobil som jag kommit dit med utan att ha beställt en ny, dels för att jag prompt vill ha den guldiga M8 och det var fyra arbetsdagars leveranstid på en ny och jag ville inte vänta, och dels för att Tele2-säljaren övertygade mig om att "alla" M8 är sådana och om volymknappen går sönder eller ramlar av så går det på garantin.
    Nu när jag kom hem inser jag dock att jag nog blev lite omkullsnackad av säljaren. Så lös som min volymknapp har blivit på dryga 23 timmar och max tio tryck är helt jävla oacceptabelt tycker jag, ser faktiskt ut som om knappen kommer ramla av när som helst. En tråd från något klädesplagg kan säkert kila sig in under knappen och rycka bort den. Blir fan sur på mig själv nu för att jag inte stod på mig mer :mad:

    Så jag undrar nu;
    Hur lång tid till har jag på mig att kräva en ny guldig M8? Fick den igår, 1 juli.
    Ni som har perfekta volymknappar, hur är de efter en tids användning? Helt stilla eller? Har de slitits ner och blivit lösare?
    Hur är själva bygget av volymknappen? Någon som vet hur pass bra den sitter fast? Kan den ramla av?
    Och ljög Tele2's säljare för mig när han sa att "alla" M8:s är sådär (han menade ju i princip att det var något jag fick finna mig i)? Jag misstänker att han ljög för han hade rätt dålig attityd rent allmänt, han talade till mig som om jag var fem år gammal och dum i huvudet.


    Strax innan jag gick passade jag även på att fråga om jag hade fått en redan DOA:d mobil, för förutom volymknappen som blev extremt lös på nolltid, så var batteriet laddat till 84% när jag packade upp mobilen. Någon skrev här i tråden att så hög strömhalt var lite ovanligt, brukar väl ligga runt 50% kanske, men Tele2-säljaren påstod att närapå fullt batteri out of the box är standard på alla smartphones nu för tiden. Vet ej hur mycket sanning det finns där men jag tänkte dela med mig av den infon iallafall.
     
  11. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det räknas att ljuga då han omöjligen kan ha sett allaM8:or. :P Men eftersom det finns konkreta bevis på exemplar med volymknapp som sitter tätt inpå chassit och som är fasta, och andra exemplar med en något utstickande volymknapp som är lösa så kan man dra slutsatsen att säljaren gav dig ett väldigt svepande svar som var till butikens fördel.

    Jag har två kollegor som har grå M8. Båda deras knappar sitter mycket stadigt tätt inpå chassit. Jag har en silver M8. Knappen sitter nära chassit, inte tätt inpå. Den sitter fast men kan ruckas på lite grann. Innan dess hade jag en guld M8. Den knappen stack ut relativt mycket och satt löst.

    Detta innebär ju att volymknappen kan skilja sig från modell till modell och nån av dessa varianter är ju den rätta. Jag läste någonstans, tror det var XDA, att HTC själva sagt att knappen inte ska vara lös. Jag har ingen källa på det och kan inte gå i god för sanningshalten i det, men om man ser på alla pressbilder och foton från recensioner så sitter knappen faktiskt tätt inpå chassit.

    Känner du någon med en M8? Fråga dem hur deras knapp sitter. I bästa fall jämför sida vid sida med din.

    Kan du lägga upp bilder på din knapp så vi kan se och jämföra?

    EDIT: Jag lägger upp några bilder.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 2 jul 2014
  12. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Sorry att jag inte har svarat, det var festival i stan och jag jobbade där :cool:

    Bilder på min volymknapp är inte riktigt nödvändigt, den är lika lös som i videon du postade tidigare. Om jag trycker på ena kanten så att den andra åker upp går det lätt att få in en sytråd under hela volymknappen, SÅ lös är den. Rasslar när jag skakar mobilen och går att vicka på åt typ alla håll.
    På dina bilder kan jag se att den sticker ut jämnt och fint, det gör inte min. Den ligger okämnt hela tiden.
    Känner ingen med android överhuvudtaget, jag umgås med ifåns så jag kan inte jämföra.
    Råkade även tappa mobilen nu under festivalen... Stod och vaktade VIP-baren och hade filmat Nause och skulle stoppa ner mobilen i magväskan men råkade stoppa ner den utanför väskan -.- Den föll dock bara knappt en meter och ner på ett trägolv, har dessutom TPU-skal på mobilen så den klarade sig nog. Kan inte se några bucklor iaf.

    Men det jag undrar är hur lång tid jag har på mig att kräva en ny M8? Jag gör det pga volymknappen för den kan för fan inte vara så lös!
    Eftersöker även allmänna tips för hur jag ska gå tillväga för att få en ny M8. Typ om Tele2's säljare försöker slingra sig igen :mad:
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    DoA-perioden brukar vara 14 dagar från köpet, så om du köpte din M8 den 1 Juli, så har du på dig till senast den 15:e. Självklart ska man inte behöva finna sig i ett sånt fel på en mobil för 6000+.
     
  14. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tackar! Jag ska in imorgon och tjafsa med Tele2 tänkte jag. Har dock inte köpte mobilen med reda pengar, jag förlängde abonnemanget (snålköp av ny flashig mobil, med andra ord :P ) men det kanske inte spelar någon roll??
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Spelar ingen roll. Den dagen du fick telefonen brukar anses som "inköpningsdagen". Tjafsa på, du, och med all rätt. De iglarna bakom kassan ska inte komma undan hela tiden. :)
     
  16. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Båda mina M8 Glacial Silver har haft volymknappar som gått att rucka på i sidled (den första DOA:des, men inte för volymknappen, utan för trasigt 3,5 mm-uttag). Det går inte att pilla ned något under och det rasslar inte om den när jag skakar telefonen, och det gjorde inte den första heller. Låter helt klart som att det finns olika nivåer i helvetet, även om en mobil för sextusen naturligtvis borde hålla ypperlig kvalitet.
     
  17. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ja det är en dyr liten leksak vi roar oss med. Ännu dyrare om man skaffar den på abonnemang hähä :)

    Jaha, var inne till Tele2 idag och fick något inkompetenta säljare som hjälpte mig. De hade noll koll på DOA-reglerna men efter ett samtal till huvudkontoret i Stockholm så sa de att DOA-perioden är sju dagar. Inte 14 som Ascii skrev. Jag misstänker dock att det egentligen är 14 men att återförsäljarna mörkar det litegrann. Många konsumentregler är sådär nämligen. Någon här som har järnkoll på DOA-tider??
    Har iallafall DOAt min M8 nu, sista dagen jag kunde göra det enligt säljarna på Tele2. De gjorde något återköp/DOA-grejs. Jag får behålla nuvarande M8an tills den nya kommer, vilket förhoppningsvis blir på fredag. De skulle ringa mig när den nya har kommit iaf och då ska jag ta med laddare och låda och allt så jag får nya grejer.
     
  18. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Det är lika vanligt med 7 dagar som 14 DOA.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  19. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Så vilket är det då? Sju eller 14?
     
  20. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Det beror ju på butikens policy.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk