Fråga: Skärm sprucken helt oförklarligt

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av pitepalten, 29 apr 2014.

  1. pitepalten

    pitepalten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det någon fler än mig som har fått skärmen spräckt helt oförklarligt, och har ni provat reklamera? Och hur gick det isåfall?
    Jag ringde ett samtal med min Z1 och stoppade sedan ner telefonen i fickan och traskade iväg, tre minuter senare tar jag upp den och då är skärmen spräckt från Usb-porten tvärs över till båda motsvarande hörn så telefonen är helt obrukbar. Jag har aldrig tappat telefonen och har inte tajta spandexbrallor som klämmer telefonen. Butiken hävdar yttre åverkan medans jag menar att det måste ha varit spänningar i glaset.
     
  2. HenrikJ

    HenrikJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har varit med om exakt samma sak. Sony vägrade dock att reparera på garanti och jag fick betala för byte av skärm. :(
     
  3. pitepalten

    pitepalten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Surt! Jag fick ett kostnadsförslag på reparationen som är högre än halva telefonens nyvärde och det känns ju inte bra att betala sånna summor om det kan hända igen.
     
  4. morgan

    morgan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Väldigt lustigt att det dyker upp en sån här tråd bara några dagar efter att min skärm också gått sönder i fickan utan att jag har medvetet tagit sönder den.

    Min lagning kostade dock bara 1100 kr då dom bara byter skärmen. Jag har tele2 som operatör men antar att alla använder samma bolag.
     
  5. pitepalten

    pitepalten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, då fick du ett bra erbjudande, dom vill ha 3100kr för att laga min, även då bara byte av skärm. Köpte min mobil på en stor Elektronik kedja och har ingen aning vart dom lämnar in den. Det finns väl några olika firmor som dom kan använda sig av.
    Känns så jävla surt när man vet att man inte orsakat skadan men måste betala reparationen ändå.
     
  6. seekay

    seekay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Samma hände

    Med min pappas Z1... Fast på hans skärm ser det exakt ut som 2 "stenskott"!! Ingen som helst åverkan på Splitterskyddet utan allt ser ut som det kommer underifrån.

    //Seekay
     
  7. Wasti

    Wasti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Den senaste

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Den senaste
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10,5"
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Huawei smartwatch
    Fick min skärm sprucken (7 dagar gammal) efter en frostnatt, KAN ha varit mitt fel (fortfarande oklart) Fick iaf betala 2000 kr för att Telia skulle laga den. Anledningen till att jag inte gjorde det själv var att garantin inte gäller om jag själv gjorde det och då tänker jag mest på vattentätheten. Surt är det iaf!

    OT, jävligt trött på att den blir grymt repig för det där j*vla splitterskyddet. Det åker bort snart!

    //W
     
  8. pitepalten

    pitepalten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag fattar inte varför dom vill ha 3100kr för att laga min skärm... misstänker att dom försöker föra in en viss kroppsdel i mitt avgasrör!
    Nä, jag låter dom också sköta lagningen av telefonen just pga garantin. Man vill ju att den ska tåla väta efter reparationen också.
     
  9. marie006

    marie006 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Exakt samma sak hände med min dotters z1 compact. Hon tog upp den ur fickan tittade på den stoppade ner den och efter tio minuter när hon tog upp den var den en spricka under splitterskyddet.
    Absolut ingen åverkan på telefon, inget syntes på "överglaset", ingen repa ingen skada. Till saken hör att innan det skedde klagade hon på att telefonen blev otroligt het i fickan, och det var appar som inte stängde av sig vilket ledde till att den blev het.
    I vilket fall som helst reklamerade vi telefonen till Phonehouse. Först vägrade de ta emot den med hänvisning till yttre åverkan så vi åkte hem och googlade. På måndag stod vi där igen och KRÄVDE att de skulle ta emot telefon för en utvärdering. Mycket motvilligt gjorde det det och i anmälan där det stod spräckt display fick han helt hoppa över eftersom den inte var sprucken .(jag fick tala om hur han skulle göra). Han skrev att verkstaden skulle värdera om det kunde vara en yttre skada och snäll som han var skrev han att han inte såg någon själv.

    Nå, nu fick jag ett svar, vilket är mycket underligt:

    Sony har undersökt sprickan och anser att den är utanför garanti.
    Kostnadsförslag avser ny display.


    Hmmm, bra att de svarade men det var inte på frågan, är det bevisat att det är en yttra skadat som åsamkat sprickan under glaset.
    Sedan vadå utanför garanti, det är absolut INGEN som pratat om garanti, vi pratar om Konsumentköpslagen som säger att om det blir ett fel på en vara inom tre år från man köpt den och man kan hävda att det är ett fabrikationsfel, vilket vi gör, då är inte garantin inblandad alls. DESSUTOM är varan mindre än tre månader från inköpstillfället så då ligger bevisbördan hos motparten, i vårt fall PHONEHOUS så bevisa för mig att telefonen har yttre påverkan med inte det minsta åverkan på utsidan.
    Sedan, lite enklare fysik säger ju även det att om appar står på som ska vara avstängda och gör telefonen het i fickan, ökar trycket i telefonen och till slut kan något spricka och i första hand borde det ju vara glaset under splitterskyddet då det ingenstans har att ta vägen vid expansion.

    Har tagit detta med konsumentvägledaren som säger jag har ett oerhört "strongt case". Det blir svårt för dem att bevisa att min dotter gjort något fel eftersom hon inte gjort det och det inte finns någon åverkan på telefon. Han sa även att får vi det inte löst så ta det med ARN eftersom det är ett så starkt fall.
    Hoppas någon kan ha nytta av detta, ge inte upp bara för att de säger nej. Får vi igenom det så ska jag uppdatera det i denna tråd och sedan är det bara att ta med det till vem ni nu än har köpt telefonen.
     
    Last edited: 30 maj 2014
  10. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  11. marie006

    marie006 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 31 maj 2014
  12. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  13. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Kostade?
     
  14. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
  15. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Hur har det gått?
     
  16. pitepalten

    pitepalten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    För mig kostade det 3100kr. Men då har även amöborna bytt bakstycke, högtalare och mikrofon. Jag vet inte om alla de delarna bildar en enhet som måste bytas med glaset, men det är ju ändå vansinne att det ska kosta så pass mycket när man kan få en ny för 3900kr.
     
  17. nicknolte

    nicknolte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Detta låter som något som borde beröra fabriksgarantin. Med tanke på flera liknande fall i tråden. Låt er inte bli överkörda av återförsäljarna. Om glaset spricker utan anledning så är det solklart ett produktfel

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
     
  18. safarisoya

    safarisoya Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Poco F3
    Det är nog bättre att kontakta Sonys kundsupport direkt istället.
    http://talk.sonymobile.com/t5/Xperi...ked-touch-screen-watch-dog/td-p/698767/page/2
     
  19. HenrikJ

    HenrikJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ca 1800:-