Felsöka VPN (gingerbread)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nerre, 3 jul 2014.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har aldrig pysslat med VPN förut men tänkte att jag skulle få det att funka på min Xperia Sola (som kör Android 2.3.7, jag vet, stenålders).

    Jag får telefonen att ansluta till min routers VPN. Routern visar att jag är ansluten. Från kommandoraden (connectbot) så kan jag köra traceroute mot www.google.com utan problem. Och tracerouten visar klart och tydligen att trafiken går via VPN till mitt nätverk hemma och därifrån ut. Jag kan dessutom pinga burkar på mitt nätverk hemma.

    Men apparna verkar inte komma ut på Nätet??

    I och med att jag kan köra traceroute från kommandoprompten trodde jag att allt funkade, men icke??! Använder inte appar samma nätverksinterface som jag använder från kommandoraden?
     
  2. sm7tix

    sm7tix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2012
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Bredband i Kristianstad
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bredband i Kristianstad
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A
    Vad får du för gateway och dns?

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det var just hur man hittar såna grejer som jag ville ha lite hjälp med, ifconfig verkade inte funka som jag var van vid. Men eftersom traceroute funkade borde ju de grejerna vara rätt?

    Men nu har jag lärt mig att man listar interface med netcfg och sen ger interface som parameter till ifconfig. Men ifconfig listar inte gateway ändå... Hur ser jag den?

    ppp0 får i alla fall rätt ip-adress. /etc/resolv.conf innehåller googles dns-servrar (8.8.8.8 och 8.8.4.4), verkar göra det oavsett om jag har VPN uppkopplat eller inte (jag har routern hemma konfigurerad med dem så med VPN vore det logiskt).

    Åh, nu lärde jag mig "ip route show" också, men den blev rejält grötig när jag kopplade upp VPN... Men som sagt var, eftersom en "traceroute www.google.com" fungerar och klart och tydligt visar att trafiken går via mitt VPN så fattar jag inte varför inte trafiken från apparna går den vägen??