Varför HTC One M8 framför LG G3?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av widde, 9 jul 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har börjat kolla in LG G3 då jag ska byta telefon inom kort. Alla recensioner man läser just nu verkar dock peka på att HTC One M8 är den "bästa smartphonen" just nu.. Nu visar ju inte specarna på telefonen allt, men hårdvarumässigt verkar ju LG G3 vara en betydligt grymmare telefon?

    Högre upplöst skärm (inte för att det spelar någon roll med så löjligt hög upplösning som den har), 50% mer ramminne (3GB istället för 2GB), större batteri, dubbelt så mycket internminne (32GB istället för 16GB) m.m.
    Vet inte riktigt hur kameran är i de olika enheterna dock.. Sitter det en riktigt vass kamera i M8? Megapixlar struntar jag i, 5mp som m8 har duger gott så länge optiken är bra! Hur är kameran i G3 jämfört med G2 (som jag har nu)?

    Designmässigt tycker jag HTC One M8 är klart snyggare än någon annan telefon idag, men köper hellre en telefon som är hårdvarumässigt bra än enbart för designens skull..

    Bringa gärna lite klarhet :)
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    G3:ans kamera är riktigt riktigt bra. M8 har kanske en roligare med coola effekter och grymt snabb kamera. Men G3 har kanske nog den bästa kameran idag av alla Android telefoner.
    Resten av hårdvaran är lite bättre i G3 men båda har bra hårdvara. G3 vinner när modellen blir 3GB /32GB varianten.

    Mjukvaran vinner M8 stort med snyggt och snabbt UI. UI:t i G3 det mindre bra ut och är än så länge aningen laggigt men kommer säkert försvinna med kommande uppdateringar. LG har dock varit katastrofala på att släppa uppdateringar till sina telefoner.

    Designen vinner M8 som är mycket skön och hålla i och en av dom gedigaste telefoner idag. Med grymma högtalare. Minus = döyta på skärmen. G3 är en stor telefon och med mycket skärmyta. Upplösningen i G3 är onödigt hög = sämre batteritid och sämre kontrast.

    På Prisjakt så har M8 klart högst omdömesbetyg av dagens top of the line. Vilken du ska välja, gå ner till en butik och känn vilken du gillar mest. Jag hade köpt M8 men båda telefonerna är bra. Samma sak med Z2 och S5.

    Tapatalked!
     
    Last edited: 10 jul 2014
  3. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tackar för kommentarerna! Mycket uppskattat! Tänkte gå och klämma på telefonerna någon dag här och se vilken som känns bäst. HTC:s sense har jag alltid gillat. Jag kör ju en LG G2 idag och tycker den är bra. Lätt bästa telefonen jag haft, men gränssnittet är ju inte lika putsat som Sense. Gör dock inte så mycket, tycker LG:s gränssnitt sköter sitt jobb väl ändå. Men hade dom gjort om det nu i och med G3? Laggar gränsnittet mer i G3 än vad det gör i G2 alltså? (som typ inte laggar alls)
     
  4. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Jag står i samma kval. Jag ogillar gärna döytan på HTCn, det gör jag. Men 3gb RAM känns trevligt på G3an.

    Jag vet inte alls vad jag skall välja. Då jag knappt kör spel eller tar kort utan sitter mer och pillar med romar (flashar, inte själv utvecklar... wow jag hade brickat telefoner om jag hade gjort det...)

    Jag har nu en kollega som har en G3, han är nöjd med den. Problemet jag har med G3an är väl att det just är LG. Jag och LG har haft ett ganska dåligt förhållande. Sen den ända HTC enheten jag har haft var HTC Desire, som förövrigt funkar prima än idag fast långsam.

    Jag hade verkligen önskat att höra folk som har HTC One M8 och LG G3 att ge fördelar och nackdelar.
     
  5. J3lv4n

    J3lv4n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Timpppa: Kameran i min G3 är allt annat än bra, okej den är bra i dagsljus men så fort ljuset försvinner är den klippt oduglig. Den tar väldigt lång tid på sig att fokusera och tack vare det lyckas jag inte fånga det jag ville på bild.

    Jag valde mellan en G3 och en One M8 ganska nyligen. Jag har haft One M7 och var supernöjd med den, bästa smartphonen jag har haft. Mellan M7an och G3an har jag haft en Z1. Aldrig mer sony btw.

    Det enda som var dåligt på min M7 var batteritiden, och jag var rädd att M8ans batteri inte skulle räcka till och dessutom är det kul att prova något nytt så det blev en G3 för min del.

    Min rekomendation till er som undrar över dessa 2 telefoner skulle ändå vara One M8. Fördelarna enligt mig är:
    Skönare material
    Sense!!!
    Snyggare
    HTC faktiskt bryr sig om sina kunder och uppdaterar telefonerna

    Det finns nackdelar också såklart men det orkar jag inte rabbla upp
     
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det laggar nog mest pga att mjukvaran är inte optimal såhär tidigt. Kan också bero på den höga upplösningen och att det blir tungdrivet.

    Se där, har sett en del bilder från kameran och dom har varit i dagsljus och väldigt bra. Men som alla mobilkameror så har den uppenbarligen sina brister vid sämre ljus.
     
  7. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag var också i valet och kvalet mellan M8 och G3. Jag har haft HTC förut, och älskar Sense, så det var rätt knepigt val. Jag tänkte så här:

    - Design / känsla: här vinner ju M8 rätt enkelt, ruskigt fin mobil. Däremot är LG ingen katastrof alls - skön att hålla i, känns inte för stor, "metall-looken" på baksidan ser helt ok ut osv.
    - Kameran: Av dom tester jag sett vinner G3 rätt enkelt över M8:ans kamera. Har haft telefonen ett tag nu och är klart nöjd. Riktigt snygga bilder, bra skärpa, snabb fokus osv. Har inte testat så mycket i mörker då jag bor i norr och det är ljust dygnet runt nu, men hittills är jag väldigt nöjd ;)
    - Storlek och skärm: G3 har 0.5" större skärm på nästan samma fysiska yta (skiljer 4x1 mm om jag minns rätt). Fullkomlight älskar tunna bezels, och G3 har verkligen lyckats här. HTC faller platt på den punkten - mycket mindre skärm, mycket större kanter, och HTC-listen längst ner som tar upp hur mycket plats som helst. Att den har högre upplösning vet jag inte om det är något plus, hade nöjt mig med 1080, men det är klart att det inte skadar. Den är ruskigt skarp iaf.
    - Hårdvaruspecs: Inget jag brukar bry mig om, men jag antar att med den högre upplösningen behövs lite mer kräm. Skadar aldrig med mer minne och lagring. Känns dessutom bra att köpa en telefon just efter lansering än en som är några månader gammal :)
    - Batteri: Har inte testat en M8 så svårt att säga något här, men G3:an har väldigt godkänd batteritid. Utan något batterisparläge el dyl håller den lätt två dagar med mitt användarmönster (rekordet hittills över 60h på en laddning). Väldigt bra.
    - Öppningsbar: Fördel G3. Väldigt praktiskt att kunna byta batteri om man börjar få slut och är ute i någon sommarstuga eller på fjällvandring eller whatever. Bra konstruktion, sitter bra och tar typ 3 sekunder att öppna. Extra fördel att man kan byta baksida om den blir repig eller om man vill ha en ny färg.
    - Launcher: Här vinner HTC, Sense är riktigt bra. Tycker LG's launcher är lite lite laggig. Bytte sjäv till Nova, det kändes som att det flyter betydligt bättre, nu går allt toksnabbt. I övrigt vad gäller inställningar och menyer är LG i klass med Sense, det är riktigt bra. Extra plus för att kunna ändra menyknappar som man vill och för gästläget.

    Överlag är jag riktigt nöjd iaf. Kamera, WiFi / 4G-täckning, batteritid mm är över förväntan, den är riktigt snygg med tunna kanter och känns laggfri. Har inget att klaga på alls än, den har fungerat finfint helt enkelt, och jag ångrar inte mitt val. Däremot gör HTC sjukt fina telefoner vet jag, jag var nära att köpa en sådan ändå.. Men det kan mycket väl bli en M9 eller vad nu nästa version kommer att heta.
     
  8. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tråd flyttad till Köpråd. :)
     
  9. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hmm svårt det här.. Det här med att kameran tar dåliga bilder i dåligt ljus verkar vara ett problem i princip varenda mobiltelefon. Jag har läst precis samma saker som du skriver om M8:an. Att den är helkass i mörka miljöer o.s.v.

    Kör oftast Nova som luncher (men med mig G2:an tyckte jag inte jag kände behov av det) men kommer nog dra in Nova igen om G3:ans gränssnitt är lite laggigt.

    Det lutar fortfarande åt G3:an p.g.a. bättre hårdvara. Vet att LG är lite småkassa på att uppdatera sina telefoner, men tycker ändå deras firmwares fungerat helt ok på senare tid. De har ryckt upp sig en del iaf.


    Att HTC enbart ha 16GB minne är lite småjobbigt med, trots sin sd-kortplats. Google verkar ju inte gilla att leverantörerna sätter dit sd-plats igen och har vad jag förstått begränsat sd-delen, så att det inte går att lägga program m.m. på SD-kortet?

    EDIT: Angående dålig kontrast på G3:an, så har jag även läst några stycken som tycker att M8:an har dålig kontrast också och att M7:an var betydligt bättre på den fronten (precis som G2:an också verkar bättre på den fronten än G3)
     
    Last edited: 10 jul 2014
  10. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Att tänka på när det gäller kameran är att ALLA kameror som nånsin tillverkats blir mer eller mindre lidande i mörker.

    Jag har även en DSLR (Canon 70D) och även om den krossar alla mobilkameror så blir även den lidande vid mörker. Dock inte lika mycket som en mobilkamera.
    Fotografi handlar ju trots allt om att "fånga ljus" och saknas ljus finns det inte så mycket att fånga.

    I övrigt är jag rätt nöjd med kameran på min G3. Tycker den sköter sig riktigt bra faktiskt.
     
  11. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    För mig som har haft en LG Optimus 2X är det enkelt.. En gång LG , aldrig mer LG. Ni som inte var med då har kanske bättre förutsättningar att ge LG en chans.

    Dock skulle jag vilja säga att LG inte kan mjukvara och de kan inte heller committa sig till framtida uppdateringar. De har en bra hårdvara men är usla på mjukvara, så det känns det liksom som om det kvittar att hårdvaran är state-of-the-art !

    M8 anyday.. eller Z2.. eller S5(Dock för plastig) men ALDRIG LG.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det existerar alltså inte i din värld att nämnda företag kan ha ändrats? Det vet du inte eftersom du inte ens testat en LG G3.
     
    Last edited: 12 jul 2014
  13. jt_kian

    jt_kian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Platta:
    iPad 2017
    ROM:
    Stock
    Bra svar. För jag hade en LG O2X och håller med att LG var riktig kassa då med att uppdatera men det har ändrats en hel del och det gäller även mjukvaran. Mycket händer på den här fronten det är bara se hur HTC har ändrats om man ska nämna något.
     
  14. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Dom har ju inte ändrats nått i uppdateringsväg och mjukvaran speciellt i G3 är inte 100% än. Till G2 så lyste alla uppdateringar med sin frånvaro och LG ljög om kommande uppdateringar.
     
  15. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Precis!

    Känner inte att jag kan lita på dem... inte som jag kan med HTC t.ex.
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är ju ite av en sannings med modifikation.. precis som med alla andra tillverkare så hypades uppdateringar upp då dom kommit i tid och dessutom snabbast av alla tillverkare utomlands sen var det en dålig kundtjänst här i norden precis som alla andra.

    Htc har dock absolut ett bra track record på sina uppdateringar, synd att resten inte är lika bra.
     
  17. jt_kian

    jt_kian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Platta:
    iPad 2017
    ROM:
    Stock
    G2 fick sin uppdatering trots lite senare än utomlands så det är fel att säga att dem inte uppdatera. Men men smaken är som baken och det är väl tur det att man har val möjlighet.
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja det var ju typ det jag sa;)
     
  19. jt_kian

    jt_kian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Platta:
    iPad 2017
    ROM:
    Stock
    Oj ursäkta citerade fel person. My fault :P
     
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    haha ingen fara jag trodde bara jag varit otydlig... brukar vara duktig på att skriva och tänka på något helt annat än det jag skriver. Gammal och sliten vet du ;)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.