Problem: Inget 4g

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Slayman, 10 dec 2013.

  1. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Det var precis som du sa. Var förbi på 2 ställen, det första stället tyckte att jag skulle lämna in telefonen på lagning eftersom allt var rätt inställt i telefonen.
    Så drog iväg till en annan butik som jag hoppades hade lite bättre koll och även där tyckte de att det var märkligt att det inte fungerade. Det förslaget de kom fram till var att teckna om abbonemanget(samma abb och avgifter) för 4g kanske inte fanns då jag tecknade kompisabbonemanget.(surfgrejen tecknade jag 2011 har jag för mig)

    Iaf, de kunde varken se om det var detta som var felet eller veta om det skulle hjälpa. Så fick ett nytt simkort också om det skulle varit fel på det gamla.
    Man skulle ju kunna tycka att de borde se om man har tillgång till 4g eller inte.

    Sen kan man ju också tycka att om ett abb får tex 4g så ska väl existerande kunder få det automatiskt och inte bara de som tecknar nytt avtal. Iaf i samband med att man skaffar nytt simkort som stödjer det.

    Synd att man är för bekväm av sig, ett operatörsbyte skulle ju ske annars på direkten.

    Som vanligt försökte de sälja sitt dyraste abb också, även fast de senaste månaderna har räkningen varit rätt låg.(de ser väl senaste månaderna)

    Lite sugen på att byta till telia komplett, 199:- per månad är ju rätt ok fast 0.5gb är ju inte direkt mycket. Men å andra sidan får man ju mottagning på köpet. :)
     
  2. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Kolla med kundtjänst via webben. Dom kan se om du har 4G och kan aktivera det. Det var dock "omöjligt" för mig att få dom att lägga till det utan jag skulle vara tvungen att förnya mitt abb. Brorsan lyckades dock få till att han fick 3 månader gratis efter förnyelsen (kör också Tele2 Kompis).
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tjata på dem, säg att ni blivit lovade 4G tidigare osv. Det går att aktivera 4G för personerna på kundtjänsten - bara det att deras riktlinjer säger att det inte ska göras. Tele2 tjänar ju mer på att få kunderna att byta till nya, sämre, abonnemang för att kunna erbjuda 4G.

    Sen får ju även kundtjänstpersonalen provision på att ni förlänger era abonnemang. :)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  4. bmoblli

    bmoblli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kolla om det finns nån annan APN från Tele2 du kan välja i inställningarna
    Jag kör 4G via Comviq, som är samma nät som Tele2, och min APN heter internet.tele2.se.

    Läs även här: APN-inställningar
     
  5. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Där hade jag rätt inställt, det var dock som Evian skrev att det inte var påslaget på abbonemanget. Man kan ju som sagt tycka att det borde vara påslaget som standard, speciellt då dagens abbonemang(kompis) har 4g.

    Mobilabbonemanget(kompis) är kanske 5 år gammalt, surftillägget skaffade jag för 3 år sedan kanske. Efter det har jag bytt simkort 2 gånger tror jag, senast var i samband med att man skaffade n5:an.

    De försöker väl på alla sätt och vis tjäna pengar, mentaliteten verkar vara i klass med telefonförsäljare.(no pun intented)